Annons

Prelude – skydiving from a dreamKänslorna virvlar runt i mäktig danskonsert

Clyde Emmanuel Archer (som inte är med på turnén denna säsong) och Ida ”Inxi” Holmlund i danskonserten ”Prelude – skydiving from a dream”.
Clyde Emmanuel Archer (som inte är med på turnén denna säsong) och Ida ”Inxi” Holmlund i danskonserten ”Prelude – skydiving from a dream”. Foto: Louise Mather

Flykten eller hoppet ut i det okända verkar vara en ledtråd för mötet mellan dansare och musiker i koreografen Örjan Anderssons andra, fruktbara samarbete med Scottish Ensemble.

Under strecket
Publicerad

Ida ”Inxi” Holmlund i Örjan Anderssons dansverk.

Foto: Louise MatherBild 1 av 1

Prelude – skydiving from a dream

Genre
Dans
Medverkande
Ida ”Inxi” Holmlund, Hokuto Kodama, Jernej Bizjak, Scottish Ensemble.
Var
Dansens hus
Koreografi
Örjan Andersson

Musikalisk ledning: Jonathan Morton. Scenografi, ljus: Tobias Hallgren, Örjan Andersson. Kostym: Bente Rolandsdotter. Musik: Beethoven ”Grosse Fuge”, J S Bach ”Fugans konst”, Lutosławski ”Preludes and fugue for 13 solo strings”.

Utan människor ingen musik, inget lyssnande, inget samspel, inga känslor... När koreografen Örjan Andersson för andra gången samarbetar med livaktiga stråkorkestern Scottish Ensemble är det därför självklart att de tretton musikerna inte bara har klivit upp ur orkesterdiket till scenen, utan att de dansar, agerar och framträder som spännande, uttrycksfulla individer med olika klädstilar anförda av Jonathan Morton.

Man kan likna det vid ett slags pågående samtal mellan musik och dans som tonar över till koreograferad musik. Det är en danskonsert där känslor virvlar runt och tiden vidgas som i en dröm utan logik. Om det föregående samarbetet, ”Goldberg variations – ternary patterns for insomnia” (2015) hade J S Bachs berömda ”Goldbergvariationer” som ram för en generös lekfullhet, så är ”Prelude – skydiving from a dream” mer musikaliskt splittrad med en trio av kompositörer: Bach, Beethoven och den av Sovjetkommunismen bannlyste polacken Lutosławski.

Likväl är fugan gemensam nämnare för de valda musikstyckena. Flykten, eller kanske hoppet ut i det okända, verkar vara en ledtråd för mötet mellan dansare och musiker. Vad kan uppstå när man lyssnar, härmar, går emot? Rummet är både vidöppet och dunkelt, uttrycken stora eller subtila. Prövande, pratande, som om repetitionen ännu pågick.

Annons
Annons

Ida ”Inxi” Holmlund i Örjan Anderssons dansverk.

Foto: Louise MatherBild 1 av 1
Ida ”Inxi” Holmlund i Örjan Anderssons dansverk.
Ida ”Inxi” Holmlund i Örjan Anderssons dansverk. Foto: Louise Mather

Ibland påminner dansarna om noter på rymmen från ett system, andra gånger verkar stråkinstrumentens stämmor flöda direkt ur en dansares kropp – likt motstridiga, komplexa impulser.

Särskilt tydligt blir det i Ida ”Inxi” Holmlunds böjliga, expressiva solon där kaos bryter igenom det kontrollerade och drar med sig omgivningen – tills alla dansar loss. Lutoslawskis toner tycks oroligt glidflyga omkring, medan Bachs struktur lockar fram spår av hövisk barockdans och ballroom. Till de känsligare partierna hör en duett mellan Ida Holmlund och Hokuto Kodama som speglas i en violin och en cello – en förtroendefull dialog som senare övergår i sin motsats då Jernej Bizjak ansluter och de tre dansarna kämpar om herraväldet.

Här finns också mycket närhet, glädje, tillit, lugn och pauser.

Den som vill försöka hitta en berättelse lär nog misslyckas; logiken är satt ur spel. Men visst blir det påtagligt hur individer lösgör sig från gruppen eller hur rädsla plötsligt fortplantar sig i en skakande kropp. Här finns också mycket närhet, glädje, tillit, lugn och pauser. Örjan Andersson räds inte det emotionella men låter oss associera fritt. Han illustrerar inte musiken utan ger den ibland huvudrollen som rörlig kraft.

Fugans polyfona, kontrapunktiska form präglar helheten. I inledningen står musikerna på rad vända mot publiken och plockar toner från strängarna med fingrarna. I finalen har Beethovens ”Grosse Fuge” växt från stråkkvartett till en månghövdad, barfota manifestation för det möjligas konst. Vackert och mäktigt.

Turné i Dansnät Sverige: Vara konserthus 25/3, Västerås konserthus 27/3.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons