Annons

Elsparkcyklar skapar kaos: ”Som ett dårhus”

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Elsparkcyklarna vållar starka känslor inte bara i Sverige. Senast i raden agerar Singapore, som förbjuder det ifrågasatta fordonet på gångbanor – med dryga böter som konsekvens. SvD har tittat på elsparkcyklarnas utbredning runt om i världen.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Foto: Veronica Johansson Bild 1 av 1

1 / 9

Singapore: 14 000 kronor i böter

Foto: Veronica Johansson

Singapore kommer att förbjuda de alltmer populära elsparkcyklarna från stadens gångbanor redan från tisdagen. Elsparkcyklarna är hänvisade att framföras på cykelbanor. Det rapporterar Business Times.

Därmed får fordonen endast använda 440 kilometer av statens 5 500 kilometer långa cykelvägnät.Fram till årsskiftet kommer åkare som bryter mot reglerna att slippa undan med en varning, men därefter ska nolltolerans tillämpas. Elsparkcykelåkarna kan då straffas med böter på upp till 2 000 singaporedollar, motsvarande drygt 14 000 kronor.

Som skäl till åtgärderna anför myndigheterna ett kraftigt ökande antal olyckor med fordonen.

Annons
Annons

Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister.

Foto: Thommy Tengborg/TT Bild 1 av 1

2 / 9

Tillståndsplikt fokus i svensk utredning

Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister.
Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister. Foto: Thommy Tengborg/TT

Regeringen gav i början av oktober Transportstyrelsen i uppdrag att se över regelverket för elsparkcyklar.

– Det är särskilt positivt att regeringen nu lyfter frågan om tillståndsplikt, sade Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, till SvD.

 SvD har tidigare skrivit om hur politiker och jurister varit oense om polisen har rätt, eller inte, att forsla bort elsparkcyklar som ligger slängda och hindrar framkomligheten.

– Vi ska ha ordning och reda på gatorna och därför behövs en grundlig genomlysning av frågan göras, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Syftet är att ge kommunerna bättre möjlighet att reglera nya trafikslag och se över frågan om tillståndsplikt.

– Elsparkcykeln är både älskad och hatad. Jag är positiv till ökad mobilitet och tycker om ny teknik men det får inte ske till priset av trafiksäkerheten, säger Tomas Eneroth i en kommentar.

Transportstyrelsens uppdrag ska redovisas i tre delar. Senast den 29 mars 2020 ska en beskrivning av regelverken för eldrivna enpersonsfordon redovisas, en beskrivning av tillståndet gällande olyckor och olyckstillbud ska redovisas senast 1 november 2020. Senast den 1 mars 2021 ska en slutgiltig redovisning lämnas.

Annons
Annons
Foto: Shutterstock Bild 1 av 1

3 / 9

Tyskland: ”Som i ett dårhus”

Foto: Shutterstock

I mitten av juni började vad som har kallats den tyska sparkcykelinvasionen med i dag 9 000 scooters i Berlin, vardera 3 000 i Hamburg och München och en massiv expansion på gång runt om i landet. Svenska Voi, som är en av fem uthyrare i Tyskland, planerar att starta i 30–35 städer under loppet av året.

Nu växer irritationen över elsparkcyklar som parkeras hejvilt och flitigt används av ungdomar utan trafikkunskap. Polisen i München redovisade på kort tid 900 fall av berusade användare. I Berlin omhändertogs nyligen en svensk med 2,2 promille. En annan cyklist ertappades på Autobahn.

Reglerna är entydiga: för cyklister under 21 år gäller totalt alkoholförbud. I övrigt är det samma bestämmelser som för bilister, det vill säga högst 0,49 promille. Strängt reglerat är också var man får cykla. Egentligen bara på cykelvägar men definitivt inte på gågator och trottoarer och bara undantagsvis på gatan.

Men verkligheten är en annan. ”Allt som bara kan göras fel görs fel”, konstaterade häromdagen polisen i Mannheim där 233 allvarligare regelbrott registrerades inom loppet av sju dagar. Tidskriften Der Spiegel beskriver situationen i Tyskland som ett ”dårhus”.

Annons
Annons
Foto: Marina Bakush/Shutterstock Bild 1 av 1

4 / 9

Frankrike: Upp till ett års fängelse för trottoarkörning

Foto: Marina Bakush/Shutterstock

Ett år efter att elsparkcyklarna dök upp i den franska storstadstrafiken, och sjukhusens akutmottagningar fick bråda dagar med utslagna tänder, brutna handleder och hjärnskakningar men också med dödliga olyckor, diskuterar nu den franska nationalförsamlingen nya, tuffa regler för elsparkcyklarna – eller ”trottinetterna” som de kallas, efter det franska ordet ”trotter”, som betyder trava. I Paris finns i dag omkring 20 000 trottinetter.

Precis som i svenska städer har fotgängare klagat på att elsparkcyklarna lämnas vind för våg på trottoarerna, och bilisterna på att ”trottinisterna” inte kan trafikreglerna.

Elsparkcyklarna har också blivit en riktig prestigefråga inför borgmästarvalet i Paris nästa år, och kandidaterna till jobbet slåss om att föreslå hårdast regler. Den nuvarande borgmästaren Anne Hidalgo lanserade i somras en åtgärdsplan med namnet ”Trottinetter i Paris: hur vi får bukt med anarkin”.

Elsparkcyklarna ska, om åtgärdsplanen blir lag, bara få köras i cykelbanor – inte på trottoarerna. De ska dessutom kategoriseras som motorfordon. Därmed måste sparkcyklisterna följa samma trafikregler som bilar, motorcyklar och andra motorfordon. En åldersgräns på 12 år kan införas, och förarna ska inte få ha hörlurar på sig i trafiken.

Bryter man mot hastighets- eller hörlursreglerna kan man direkt få böter på 135 euro. Den som kör på trottoaren kan få upp till 15 000 euro och till och med ett års fängelse.

Annons
Annons

På Manhattan är elscootrar inte välkomna.

Foto: Skreidzeleu /AP Bild 1 av 1

5 / 9

USA: Lagliga i somras – men glöm Manhattan

På Manhattan är elscootrar inte välkomna.
På Manhattan är elscootrar inte välkomna. Foto: Skreidzeleu /AP

De susar fram i Los Angeles, börjar prägla gatubilden i Chicago och syns i delar av New York City och andra amerikanska storstäder – men inte på Manhattan. Åtminstone inte de som går att hyra.

El-sparkcyklar, som kallas ”e-bikes”, håller på att inta även USA. Vissa av de hyrföretag som opererar i Stockholm finns även på den amerikanska marknaden, som Lime. Även exempelvis Uber hyr ut e-bikes.

Men e-hojarnas framfart sker inte utan motstånd. Guvernören för delstaten New York, demokraten Andrew Cuomo, undertecknade visserligen en lag i somras som gjorde dem lagliga i delstaten, generellt sett. Hyrföretagen jublade.

Manhattan i New York City har dock undantagits eftersom fordonen anses kunna orsaka stök på stadsdelens trånga trottoarer och längs redan igenkorkade avenyer. Andra städer i USA som begränsat elsparkcyklarna är Nashville, Tenneesee och San Francisco.

Annons
Annons
Foto: ZGPhotography Bild 1 av 1

6 / 9

London: Olagliga sedan 1835

Foto: ZGPhotography

Bland Europas storstäder sticker London ut – här får man inte köra med de eldrivna sparkcyklarna varken på vägar eller trottoarer. Man får köra dem hemma på sin tomt eller sina ägor – eller i den drygt 200 hektar stora Olympic Park i London fram till septembers slut. Överallt annars är det olagligt.

Den som trotsar lagen riskerar 300 pund i böter och prickar i körkortet. Flera aktörer på marknaden lobbar nu intensivt för att lyfta förbudet, vilket ingår i en trafiklag som daterar tillbaka till 1835, skriver Forbes.

En oväntad allierad för elsparkcyklarna är brittiska cykelentusiaster. Flera cykelorganisationer ser lobbyn för elsparkcyklar som en potentiell vapenbroder i kampen om utökade cykelbanor, skriver Guardian i ett reportage.

Annons
Annons
Foto: ESB Professional Bild 1 av 1

7 / 9

Japan: Hård reglering avskräcker inte

Foto: ESB Professional

I Asien är elskotrar hårt reglerade på många platser. Trots det gör några bolag några första stapplande försök att ta sig in på japanska marknaden, skriver affärnyhetssajten Nikkei. I Japan klassas elskotrar ungefär som mopeder, vilket innebär att de måste ha registreringsskylt och backspegel, och föraren måste ha körkort. Något som gör det svårt för uthyrningstrenden att komma till Japan.

Vid månadsskiftet sjösattes ändå några första försök av elskoterjättarna Bird och Lime. Under två dagar kunde man åka med deras elskotrar i en park i staden Fukouka i södra Japan, skriver Nikkei.

Annons
Annons
Foto: Morten Normann Almeland/TT Bild 1 av 1

8 / 9

Norge: ”I Bergen har vi dem inte – det här är kul”

Foto: Morten Normann Almeland/TT

En av de få platser där det finns en egen parkeringsplats för elsparkcyklar i Oslo är Dronning Eufemias gate 73. Där står Øyvind Frantzen och låser upp en grön sparkcykel.

Hittills har myndigheterna varit tafatta i sina försök att hantera det nya fordonet, som ligger strödda över hela staden. Norges Blindeforbund varnar för att flera blinda och svagsynta redan har blivit påkörda av elsparkcyklar.

Enligt de nationella trafikreglerna klassas elsparkcyklarna som vanliga cyklar. De får därför bara ha en maxfart på 20 kilometer i timmen.

Annons
Annons
Foto: Juan Aunion / Shutterstock Bild 1 av 1

9 / 9

Spanien: Blinda och synskadade rasar över elsparkcyklarna

Foto: Juan Aunion / Shutterstock

I december förra året gav Madrid stad företag som ställt ut elsparkcyklar på den spanska huvudstadens gator och trottoarer order att avlägsna dem inom 72 timmar – annars skulle de åtalas för brott mot stadens trafik- och ordningslagar.

Men sedan några månader är elsparkcyklarna tillbaka i Madrid, och denna gång är tongångarna bland stadens politiker och tjänstemän annorlunda: hela 18 företag har förhandlat till sig rätten att förse invånarna med, till en början, 8 160 sparkcyklar, strikt uppdelat på olika kvarter. Reglerna är hårda: elsparkcyklar får inte köras på trottoarer, i rondeller, på flerfiliga gator eller i bussfiler. Alla förare under 16 år måste ha hjälm.

Spanien har dock ett särskilt inslag i gatubilden, som kommit att bli central i debatten: blinda och synskadade som säljer lotter. Världens största lotteri finns i Spanien, och lotterna säljs av medlemmar i de synskadades riksförbund ONCE. Elsparkcyklar som parkerats eller övergivits vind för våg på trottoarer och torg har redan både skapat olyckor med synskadade och väckt lottförsäljarnas ursinne, eftersom de blockerar deras försäljningsplatser.

Annons
Annons
Annons
Annons