Annons

EnleveringenKärlek och tvång starka teman i återfödd opera

Kamraterna spelar ”Enleveringen i seraljen” på Årsta teater.
Kamraterna spelar ”Enleveringen i seraljen” på Årsta teater. Foto: Mikael Silkeberg

Fria operagruppen Kamraterna låter Mozarts ”Enleveringen ur seraljen” handla om den bortrövade Natascha Kampusch. Resultatet är både gripande och musikaliskt starkt, skriver Bo Löfvendahl.

Under strecket
Publicerad

Enleveringen

Genre
Opera
Regi
Dan Turdén
Medverkande
Tomas Engström, Natalie Hernborg, Elsa Ridderstedt, Ulric Björklund, Pär Lindskog, Anders Nyström m fl.
Var
Kamraterna, Årsta teater

Musik: W A Mozart. Text: G Stephanie. Scenografi: Marie Moberg. Musikalisk ledning: Anna Christensson

Operagruppen Kamraterna firar tioårsjubileum på lilla Årsta teater, där de tidigare satt upp en rad sällan spelade operor som Wagners och Puccinis förstlingsverk. Årets produktion hör till en vanligare repertoar. Regissören Dan Turdén har plockat isär Mozarts ”Enleveringen ur seraljen” och satt ihop den som en berättelse om den bortrövade österrikiska flickan Natascha Kampusch, hon som hölls instängd i källaren i åtta år.

Förövaren hette för övrigt just Wolfgang, och i Årsta har Mozarts bärande talroll Selim pascha blivit Wolfgang Selim, som skådespelaren Tomas Engström gör helt lysande, ett darrande nervknippe i tjocka sandaler. Konstanze är den bortrövade flickan, intensivt och nyanserat gestaltad av sopranen Natalie Hernborg.

Tidigare har det ofta varit problem med akustiken i Årsta, men det är mycket bättre i år. En stråkkvartett plus säkra Anna Christensson vid flygeln är placerade högt upp i fonden, bakom en labyrint av häckar: en grön fasad som Wolfgang Selim ansar med häcksax. Scenen nedanför är en svart, tom fängelsehåla, dit fångvaktaren då och då klättrar ned på en stege.

Där ligger Konstanze på en säng, omgiven av sina leksaker – en olycklig och övergiven Alice i ett underland där drömmar får liv och helt nya proportioner. Tygkaninen växer till den ruskige Osmin som försöker ta livet av henne: en farligt klingande Anders Nyström med ulliga öron. Belmonte är hennes bror, fint framförd av Ulric Björklund, Blonde en Mymla (livfulla Elsa Ridderstad) och Pedrillo en tuff polisdocka (röststarke Pär Lindskog).

”Enleveringen ur seraljen” är från början ett sångspel med talad dialog om en flicka som rövats bort av pirater och sålts som slav till en pascha; det turkiska var på Mozarts tid både skrämmande och exotiskt lockande. De ”turkiska” elementen i musiken blir mindre märkbara när den som här framförs utan slagverkseffekter, men resultatet har blivit musikaliskt starkt.

Historien har alltid varit svår att återge för en modern publik. I Årsta återföds den som en både gripande och lekfull berättelse om kärlek och tvång. Underbart.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons