Annons

Sofia Larsson:Kassörskan svarar på en fråga – då får damen utbrott

Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

”Kunden har alltid rätt”, brukar det heta. Men du har inte rätt att bete dig hur som helst bara för att du köper något. En kund har också skyldigheter – som det talas alldeles för lite om.

Under strecket
Publicerad

Damen framför mig i kön – jag kallar henne dam, trots att hon inte direkt uppförde sig som någon sådan – ska precis betala sina matvaror.

Kassörskan hanterar pengarna och svarar samtidigt på en fråga från en kollega i kassan bredvid. Det uppskattas inte av damen.

”Hörru, sådär gör man inte när man har en kund! Du skulle ha varit på Harrods i London, då skulle du fått se hur kundservice går till”, vräker hon bland annat ur sig och blir mer och mer uppjagad ju längre uppläxningen går.

Tyvärr är scenen inte uppdiktad som ett illustrativt exempel på översittarfasoner. I stället är den hämtad ur min egen vardag.

Om samtalet mellan de två kollegorna hade handlat om deras helgplaner eller något likande så skulle jag också ha höjt på ögonbrynen (även om jag inte hade tyckt att det var värt att göra något väsen kring det). Nu var konversationen helt arbetsrelaterad, och då blir damens agerande ännu mer tokigt.

Bara ett tunt lager civilisationsfernissa skiljer en irriterad stormarknadskö i vabruari från en lynchmobb.

”Kunden har alltid rätt”, sägs det. Och det stämmer väl – inom rimlighetens gränser. Det tillhör förväntningarna att hålla folk nöjda när man jobbar med service, och från mina erfarenheter bakom disken i yngre år vet jag att det ofta också är en fråga om ren självbevarelsedrift. Jobbet blir sällan roligare av att ta varje givet tillfälle att sätta sig på tvären i mötet med människor.

Annons
Annons

Men kunden har också skyldigheter och om dessa talas det alldeles för lite. Vad gäller just matvarubutiker tycker jag att man kan tänka på detta:

• Om du vill bli av med dina 1 500 enkronor, växla gärna in dem på banken i stället för att stå och fippla med dem medan kassakön växer bakom dig. Tänk på att det förmodligen bara är ett tunt lager civilisationsfernissa som skiljer en irriterad stormarknadskö i vabruari från en lynchmobb.

• Ha koll på att den rabattkupong du vill använda verkligen gäller på stället du handlar och att den inte har gått ut.

• Om kassörskan ber om legitimation, bli inte stött och börja dividera om att du minsann ”handlat här varje vecka i tio år”.

Har det blivit fel påtalar du detta på ett trevligt sätt och beter dig inte som att du blivit personligt skymfad.

• Stå inte kvar precis vid kassan och gå igenom kvittot i detalj. Det är ohyfsat både mot personalen och mot de som står bakom. Packa dina varor i stället och kolla sedan på lämplig plats. Visar det sig att det blivit fel så påtalar du detta på ett trevligt sätt och beter dig inte som att du blivit personligt skymfad. Du har också oftast möjlighet att följa med ”live” när varorna slås in genom en display som är vänd mot dig. Utnyttja den möjligheten, så kan du säga till direkt om något går in på fel pris.

Lyckligtvis är de allra flesta människor utrustade med ett sunt förnuft som gör oss fullt kapabla att gå och handla mat utan att hamna i luven på kassapersonalen. Händelser som den jag bevittnade hör inte till normen och ärligt talat kändes hela situationen mest sorglig.

Speciellt när damen packat ihop sina varor och trots att allt var utagerat ändå inte kunde låta bli att snäsa ”nu får du lugna ner dig” när kollegorna försökte återuppta sitt samtal.

Jag vet inte om damen hörde mig, men då kunde jag inte låta bli att lugnt konstatera ”det är det nog fler som behöver göra”.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons