Annons

KD: Skuggsamhället ska inte tillåtas att växa

Gränspolis och tull blickar ut över Värtahamnen i Stockholm, där fordon kommer in i landet från färjorna.
Gränspolis och tull blickar ut över Värtahamnen i Stockholm, där fordon kommer in i landet från färjorna. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Det är alldeles för lätt att etablera sig i det svenska parallellsamhället. Dels måste gränsen kontrolleras mycket bättre, dels måste missbruket av identiteter stoppas på ett mer effektivt sätt, skriver KD-politikerna Andreas Carlson och Mikael Oscarsson.

Under strecket
Publicerad
Foto: RiksdagenBild 1 av 1

DEBATT | SKUGGSAMHÄLLET

Gränspolisen slog häromveckan larm om ”spökpersoner”. Det är personer med oklar identitet som tar sig in i Sverige från utlandet, som vi inte kan stoppa och som vi inte vet vad som händer med.

Svensk gränspolis är kraftigt eftersatt. En rapport från EU-kommissionen gav Sverige förödande kritik på hela 95 punkter. Nederländerna granskades samtidigt och fick bara kritik på drygt 10 punkter. Den svenska gränskontrollen brister i mängden kontroller, utbildning av personal, IT-system och arbetet med Frontex. Situationen är så pass allvarlig att vissa gränskontrollutbildare har hoppat av sina uppdrag, eftersom de är oroliga för att kriminella kan infiltrera verksamheten när utbildningskraven sänks kraftigt. 2017 upptäckte polisen att en passkontrollant hade gjort olagliga sökningar på personer i polisens spaningsregister som senare mördades.

Men det är inte bara kontrollen vid gränsen som är eftersatt. Det är alldeles för lätt att etablera sig i det svenska parallellsamhället. Det har utfärdats cirka 700 000 samordningsnummer sedan systemet infördes för 20 år sedan. Samordningsnummer är en identitetsbeteckning som ges till personer som inte är eller har varit folkbokförda i Sverige. De utfärdas utan att det kontrolleras om det är en verklig person som finns bakom och de är inte tidsbegränsade. Samordningsnummer kan användas som brottsverktyg eftersom de fungerar som identitetshandlingar. 150 000 av dem har blivit riktiga personnummer och resten vet ingen vad som hänt med. Inte heller om det ligger verkliga personer bakom eller inte.

Annons
Annons

Ett enkelt sätt att skaffa ett samordningsnummer är att köpa en bil i Sverige som utländsk medborgare. Då räcker det med att du scannar in en bild på en ID-handling, som lätt kan manipuleras i datorn, och skickar till Transportstyrelsen. De begär i sin tur ett samordningsnummer från Skatteverket och vips, så är du inne i det svenska systemet. Det finns idag över 500 samordningsnummer som har mer än 10 bilar registrerade på sig. Tjugo av dessa har mer än 20 000 bilar registrerade på sig och skulderna uppgår till miljonbelopp.

I den myndighetsgemensamma lägesbilden om organiserad brottslighet varnar flera myndigheter för just missbruket av identiteter som möjliggör olika brottsupplägg. Det gäller välfärdsbrottslighet, arbetsmarknadsbrottslighet och används av internationella stöldligor, men även till finansiering av terrorism.

Regeringen hävdar att de håller på att lösa situationen eftersom den har tillsatt en utredning. Problemet är att utredningen ska utreda hur samordningsnumrens användbarhet ska öka i samhället, vilket alltså går tvärtemot vad som borde göras. Samordningsnumrens användbarhet behöver begränsas, så att de inte kan utnyttjas i brottsupplägg.

Det finns mer Sverige kan göra för att stärka kontrollen. Vi borde snarast upprätta ett system med säkra länder. Personer från Georgien är den fjärde största gruppen asylsökande till Sverige just nu. Fler än från exempelvis Afghanistan. Detta trots att färre än en procent faktiskt får uppehållstillstånd. Med så låg frekvens av bifall finns skäl att misstänka missbruk och samma siffror gäller för flera andra länder. Dessa borde snabbehandlas, så att de snabbt kan avvisas från Sverige och inte hinner försvinna som det gränspolisen kallar spökpersoner.

Annons
Annons
Foto: RiksdagenBild 1 av 1

Kristdemokraterna föreslog redan 2015 att asylansökningsområden borde inrättas vid våra stora gränsövergångar, dit personer som söker asyl bör hänvisas. Personer som uppenbart inte medverkar till att styrka sin identitet, som kommer från så kallade säkra länder eller i enlighet med Dublinförordningen bör få sin asylansökan prövad i annat land ska snabbt få ett avvisningsbeslut. Detsamma gäller även personer som bedöms vara en säkerhetsrisk. Detta skulle öka kontrollen av vilka som kommer till Sverige.

För ett och halvt år sedan presenterades också en statlig utredning där detta föreslås. Men ingenting händer. Det är beklagligt att regeringen inte lägger allt sitt krut på att försöka bekämpa brottsligheten. För att göra det måste vi komma åt skuggsamhället som växer och tär på samhällskroppen. Ju längre tiden går, desto djupare går kriminaliteten.

Sekretessen mellan myndigheterna lägger också käppar i hjulet för att bekämpa brott och bidragsfusk. Socialtjänsten kan exempelvis inte tipsa Skatteverket om skensepareringar, Skatteverket kan inte heller rapportera fusk till Arbetsförmedlingen. Det måste införas regler som innebär att sekretessen kan brytas vid misstanke om missbruk.

Kombinationen av okontrollerade samordningsnummer och sekretesshinder för svenska myndigheter skapar en jordmån för parallellsamhället att växa där grovt kriminella och extremister kan arbeta tämligen ostört under radarn. Missbruket måste stoppas om kriminaliteten ska stoppas.

Foto: Riksdagen

Andreas Carlson (KD)
rättspolitisk talesperson
Mikael Oscarsson (KD)
riksdagsledamot Uppsala län

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons