Annons

Jonas Fröberg:Så kan Kina bli störst i världen på elbilar

Snart lanseras en riktig utmanare till Tesla. Kina hetsar på elbilsutvecklingen - med säljkvoter och nya elbilsfabriker. Men bakom ligger inte snällhet utan en akut plan för de dåliga utsläppen och att nå globalt herravälde för elbilar och batteriernas stora bristämne kobolt.

Publicerad
Foto: Tomas Oneborg

Just nu kokar det i Kinas elbilsutveckling. Nyligen kom nyheten att den kinesiska Teslautmanaren med det sifferinspirerande namnet Nio tar in 8,3 miljarder kronor i kapital. Elbilsbolaget ska om en månad lansera den eleganta och helt egna elbils-suven ES8, som trycker sin lans rakt i bröstet på Teslas Model X. De nya pengarna pengarna kommer i huvudsak från Tencent som är Asiens näst högst värderade techbolag.

Bolaget Nio hette tidigare Next EV med framtidsutsikter sköra som en svävande såpbubbla. Men nu är det en riktig elbilsutmanare att hålla koll på: Tänk Kinas elbilsmarknad som en stor flammande majbrasa där man lastar på ett stort lass nytt fnöske.

Kina är världens största bilmarknad. Framförallt finns 45 procent av den den globala elbilsförsäljningen där enligt siffror från förra året. Elbilarna har ökat snabbt, men utgör ändå bara 1,8 procent av den totala bilförsäljningen.

Annons

Världens koldioxidutsläpp ökar, enligt preliminär statistik från 2017. Den stora boven är Kina, med en utsläppsökning på 3,5 procent.

Låt oss vara fullständigt klara med en sak: Kinas president Xi Jinping siktar på att nå världsherravälde inom elbilar. Och han har satt stenhårda krav: Om drygt ett år, 2019, ska 10 procent av Kinas nybilsflotta vara el- eller laddhybridbilar. Från 2020 ökas kravet till 12 procent.

Det blir svettigt för många biltillverkare. De som inte klarar kraven får antingen böta eller köpa andelar i ett kvotsystem från konkurrenter som klarat kraven. Räkna med betydande bötesbelopp.

Ytterligare en stor nyhet kom mitt under USA:s president Donald Trumps smått euforiska rundtur med Xi Jinping i Peking: Kina öppnar upp för att utländska biltillverkare ska få etablera sig i speciella frihandelszoner redan under en prövoperiod från juni nästa år.

Tesla är ett av bolagen som nu siktar på en fabrik i en zon utanför Shanghai.

Kina lättar alltså på det gamla kravet att biltillverkare tvingas in i komplicerade samriskbolag med kinesiska tillverkare.

Xi Jinping gör det inte för att vara snäll.

Kina måste driva på elbilsutvecklingen och därmed minska utsläppsnivåerna. Därmed sätter de också press sina inhemska biltillverkare där flera ligger efter i elbilsteknik. Geely, Volvo Cars och Nevs har hittills haft stora fördelar av att vara Kinaägda i elbilsracet, men får nu tuffare konkurrens.

Det handlar också om att kapa åt sig tillväxt: Goldman Sachs räknar med att 60 procent av världens elbilar säljs i Kina 2030.

Men framförallt handlar det om andra högre politiska skäl: Xi Jinping vill reducera Kinas oljeimport – och samtidigt bli världsledande på litiumjon-batterier, där i dag två av världens topp-fem-tillverkare finns i Kina: CATL och BYD. Räkna kallt med att alla som får tillstånd att tillverka elbilar i Kina kommer att hänvisas till kinesiska batterileverantörer. Hos Volvo Cars, vars elbilsutveckling är förlagd till Kina, heter det att man ännu inte bestämt batterileverantör - Northvolt planerar ju en stor fabrik i Sverige, men det är ingen högoddsare att Volvos kinesiska ägare nickar österut.

Och det stannar inte där: Kina som en gång var ”världens verkstad” siktar nu på att kapitalisera allt fler led i tillväxtindustrins värdekedjor: Nu kopplar de greppet om litiumjon-batteriernas största bristvara: grundämnet kobolt (varje elbil har runt 25 kilo kobolt i sig). Upp mot 60 procent av världens kobolt utvinns i Kongo där Kina envetet har investerat stort i gruvor. Mer än hälften av den processade kobolt som används i världens batterier görs i Kina - som får 90 procent av sin kobolt från Kongo (inget av länderna är heller kända för frikostiga mänskliga rättigheter). Förra året var 7 av de 10 största koboltproducenterna i Kongo Kina-ägda.

Som engelskmännen säger: You do the maths.

Annons
Annons
Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons