Annons

Kina tar Scanias plats i Iran

Scania i Södertälje.
Scania i Södertälje. Foto: Malin Hoelstad

Scanias vd Henrik Henriksson kan bara stå och titta på medan främst kinesiska bolag tar över i Iran – den marknad som skulle bli lastbilsföretagets viktigaste utanför Europa.

Under strecket
Publicerad

Iran skulle bli Scanias viktigaste marknad utanför Europa. Nu är det mesta förstört. Scania får bara sälja reservdelar dit på grund av USA:s sanktioner.

– Vi trodde att det skulle bli vårt stora utomeuroepiska centrum 2015-2016. Vi skulle sälja lastbilar och bussar, det fanns ett stort intresse och marknaden växte, säger Scanias presschef Hans-Åke Danielsson.

Iran blev 2017 en av Scanias största bussmarknader, 20 procent av Scanias bussexport gick dit och runt 5 procent av lastbilsexporten.

Men sedan kom USA:s sanktioner igen 2018 då president Donald Trump hoppade av kärnavtalet. Då kom sanktioner mot fordon och då tog det tvärstopp för Scania.

– Kina kommer in på marknader med sanktioner och det är mycket kinesiska fordon i Iran nu, framför allt på bussidan, medan det inte kommer in några västeuropeiska fordon, säger Hans-Åke Danielsson.

Kina tar alltså er plats?

– Ja, det såg man redan under de tidigare sanktionsåren. Då hade Iran en kreditlina på 60 miljarder dollar från Kina, säger Hans-Åke Danielsson.

Han tillägger:

– Vi har inte gjort affärer i Iran på hela 2019.

Har ni dragit er ur Iran?

– Nej, det rullar ett stort antal bussar och lastbilar där och de får ta in reservdelar, om de bara har pengar. Iran har haft en fruktansvärd inflation, säger Hans-Åke Danielsson.

Ett stort problem är att få banker vill befatta sig med Iran och därför har landet svårt att få tillgång till kapital.

Scania har redovisat Iran – och även den kraftigt försvagade turkiska marknaden – under Asien i sina kvartalsrapporter och inte särredovisat marknaden.

Risken är att läget blir ännu tuffare i Iran för Scania. Nu talar Donald Trump om ytterligare sanktioner.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons