Annons

Kissar vi ut vitaminer vi inte behöver?

15 december. Lagrar kroppen vitaminer eller utsöndras de? Myter och påståenden avfärdas eller bekräftas av Linda Bakkman varje dag fram till jul i Näringsfysiologens mytkalender.

Under strecket
Publicerad

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2
Bild 2 av 2

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Brist på näringsämnen kan leda till hälsorisker som exempelvis försämrat immunförsvar, trötthet, sämre tillväxt, nedstämdhet och ökad risk för såväl fysisk som psykisk ohälsa. Många känner en stress över att inte lyckas tillgodose kroppens näringsbehov genom kosten och funderar därför över vitamintillskott.

Finns det risker med ett högt intag genom tillskott, eller kissar vi helt enkelt ut de vitaminer vi inte behöver?

Huruvida ett eventuellt överskott av vitaminer ansamlas i kroppen (och därför kan innebära överdosering) eller helt enkelt bara utsöndras (och därmed på sin höjd kan betraktas som onödigt) beror till stor del på löslighetsegenskaperna.

Överdosering av D-vitamin kan bland annat leda till förkalkning av vävnader.

Annons
Annons
Bild 1 av 1

• Vitamin A, D, E och K är fettlösliga.

Fettlösligheten innebär, förutom att vi behöver fett för att kunna ta upp och transportera vitaminerna i kroppen, att de ansamlas i fettväven. Det positiva med detta är att brist först uppstår när lagren är tömda. Baksidan är att en ackumulering kan leda till förgiftningsrisk. Överdosering av D-vitamin kan bland annat leda till förkalkning av vävnader som inte ska vara förkalkade.

• C-vitamin och B-vitaminer är vattenlösliga.

Vattenlösligheten innebär att dessa vitaminer riskerar att urlakas med kokvattnet när vi tillreder livsmedel. Vattenlösligheten innebär också att ett eventuellt överskott utsöndras via urinen och inte lagras i vår kropp. Det får två konsekvenser, dels att vi måste tillföra vitaminerna mer regelbundet eftersom vi inte har några lager, och dels att vi inte riskerar förgiftning vid överdosering.

Slutsats:

Påståendet är delvis sant

När det gäller vitaminer, som det mesta annat, är mer inte alltid bättre.

Fettlösliga vitaminer lagras i kroppen och ett högt intag kan därför leda till förgiftningsrisker. Överskott av vattenlösliga vitaminer utsöndras av kroppen och vi riskerar inte att förgiftas vid överdosering, men det kan finnas andra nackdelar med ett högt intag. C-vitamin i stora doser kan exempelvis innebära en påfrestning för magsäckens slemhinna.

Skadligt höga doser av vitaminer får vi normalt sett inte i oss via maten, undantaget om vi äter mycket inälvsmat. Men i koncentrerad form, som tillskott, är det möjligt att överdosera.

Ska du ta använda vitamintillskott så följ doseringsanvisningarna – när det gäller vitaminer, som det mesta annat, är mer inte alltid bättre.

 

Näringsfysiologens mytkalender den 16 december 07.00:
Är mörk choklad bra för hälsan?

 

Missat tidigare ”luckor”? Alla finns på samlingssidan och här är de tre första:

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons