Annons

Klädmärke i medvind värvar vd från Adidas

Barnklädernas lilla uppstickare Mini Rodini förbereder sig för ytterligare expansion. Nu hämtar man in Christina Rolén, mångårig marknadschef för Adidas Norden, som tar över vd-uppgifterna från Jon Sandin.

Under strecket
Publicerad

Tina Rolén, vd Mini Rodini

Foto: LINDA SVENSSONBild 1 av 1

Tina Rolén, vd Mini Rodini

Foto: LINDA SVENSSONBild 1 av 1
Tina Rolén, vd Mini Rodini
Tina Rolén, vd Mini Rodini Foto: LINDA SVENSSON

Äkta framgång för en liten klädkedja hänger förstås ihop med lönsamheten. Sedan ett par år växer Mini Rodini så det knakar när varuhus i både London och New York vill ha miljömedvetna barnkollektioner.

– Det är när företaget växer så snabbt som min profil och bakgrund från ett stort internationellt företag passar in. Mitt mål är att utveckla både varumärket och organisationen, säger Christina Rolén, som efter tio år sadlar om från Adidas där hon senast varit nordisk marknadsdirektör under fyra år.

Som ny vd i Mini Rodini får Christina Rolén alltså en ledande roll när ett klädmärke i medvind söker internationell expansion. I dag har den lilla uppstickaren Mini Rodini 30 anställda. Vid sidan av de tre egna butikerna säljer man dock via många olika återförsäljare i varuhus på flera håll i världen. Bokslutet för 2014 är ännu inte officiellt, men det talas om ”ett mycket bra år”, även om det var lönsamhet även 2013.

Annons
Annons

**Mini Rodini skapades **2006 av illustratören och konstnären Cassandra Rhodin, som basar över designavdelningen, medan hennes man Jon Sandin hittills har axlat rollen som vd. Deras mål har hela tiden varit att skapa kläder som hyllar barn och barns kreativitet. Jon Sandin tar nu istället rollen som rådgivare och affärsutvecklare när den affärsidé som började småskaligt hemma i grundarparets lägenhet har fått spridning till kända varuhus, allt från NK till Harrods.

Christina Rolén som bland annat har en magisterexamen i internationell företagsekonomi från Uppsala universitet har jobbat med varumärkesbyggande i flera företag, bland annat åt Canal+ och som pr-chef i Nike Norden & Benelux. Under åren på Adidas hann hon förövrigt också med en tid som marknadsdirektör för ”Adidas Originals” med lyckad relansering av sådant som Stan Smith.

Christina Rolén tycker att såväl sport- som barnkläder ligger nära henne själv. Hon är till exempel trebarnsmor och ledare i Brommapojkarna. Att vara kvinna och gå vidare till företagsledande position känns inte heller främmande. När Christina Rolén i fjol utsågs till ”Årets affärskvinna” inom svensk sportbransch hyllades hon för ”stort affärssinne” och i motiveringen konstaterades att hon med ”passion och långsiktigt arbete lyckats bygga ett av Sveriges starkaste marknadsteam”.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons