Annons
Krönika

Lars Ring:Klassiker i ny skepnad dominerar teaterhösten

Kicki Bramberg och Johan Ulveson spexade lite kring Ionescos ”Stolarna” vid Dramatens höstpresentation.
Kicki Bramberg och Johan Ulveson spexade lite kring Ionescos ”Stolarna” vid Dramatens höstpresentation. Foto: Janerik Henriksson/TT
Under strecket
Publicerad

Klassiker – originalversion eller omstöpta, eller försedda med nyskrivna epiloger – det är den dominerande trenden på Stockholms två största teatrar under hösten 2018. Under samma vecka har Kulturhuset Stadsteatern och Dramaten presenterat sina höstpremiärer. Mest tydligt är ansamlingen av klassiker: ända från det gamla Grekland, över elisabetansk tid och 1800-tal till den absurda eran från 1950-talet. Lägg därtill Bergmanfestivalen på Dramaten under hösten, och listan på verk från en etablerad kanon blir komplett. Dåtid är ett säkert kort.

Om den svenska teaterscenen under några år ägnat sig åt att dekonstruera klassiska teatertexter, har man nu kommit till en period då man istället antingen spelar nyskriva fortsättningar på kända verk eller lika nyskrivna fria tolkningar av dessa. Till den först kategorin hör ”Ett dockhem 2” av amerikanen Lucas Hnath, spelad på Broadway förra året. Till den andra kategorin hör Goethes ”Faust” som blir helt och hållet till en annan pjäs, men med samma tema – av den Thaliaprisbelönta duon Jens Ohlin/Hannes Meidal. Möjligen kan också ”Snövit för vuxna” hänföras till denna sort, en omtolkning av bröderna Grimm som Staffan Valdemar Holm själv skriver och regisserar.

Annons
Annons

Unga Dramaten tar ett roligt grepp på klassikertemat: ’Den lille girige’ och ’Lilla Svansjön’.

Därutöver spelar Dramaten ”Hamlet” tolkad av Sophia Jupither – som också hon fått SvD:s Thaliapris. Hon har även regisserat ”Episod” av Lars Norén som nu spelas på Malmö stadsteater och under hösten flyttas till Kulturhuset Stadsteatern med samma aktörer. Kulturhuset Stadsteatern ger också Aischylos ”De skyddssökande”, bearbetad av skotten David Greig, och ”Shakespeare in love” av Marc Norman och Tom Stoppard som är en scenversion från 2014 av filmen med samma namn – komplett med typisk feel-goodfaktor. Unga Dramaten, numera ledd av Ada Berger, tar ett roligt grepp på klassikertemat: ”Den lille girige” och ”Lilla Svansjön”.

Bergmanfestivalen som helhet presenteras den 16 maj men några uppsättningar är redan kända. ”De oroliga” av Linn Ullmann om en åldrad Ingmar på Fårö, en pjäs om ett skilsmässobarn, säger regissören Pernilla August. Tv-dramat ”Riten” av Bergman själv regisseras av Emil Graffman. Stycket handlar om en skådespelartrio som anklagas för obscenitet. Dimen Abdulla, Bahar Pars och Nanna Blondell har skapat en version av ”Persona” som väver in deras egna liv.

Andra pjäser med anknytning till Bergmanfestivalen men som inte är skrivna av honom själv är ”Safe” av tysken Falk Richter, vars verk äntligen – vill man utropa – spelas på en svensk scen. ”Fenix” av Ann-Sofie Bárány handlar om ryskt 1920-tal, om poeten Marina Tsvetajeva och om konsten som eld och uppror, i regi av Suzanne Osten. Lägg därtill ”En natt i den svenska sommaren” av Erland Josephson, om inspelningen av Tarkovskijfilmen ”Offret”, med regi av teaterchefen Eirik Stubø.

Klassikerkopplingarna är således legio, tillkommer ”Krilon” av Eyvind Johnson tolkad av Thaliapristagaren Carolina Frände på Kulturhuset Stadsteatern, ”Stolarna” av Ionesco regisserad av Tobias Theorell och en pjäs av amerikanen Tracy Letts, ”Mary Page Marlowe”. En pjäs om en helt vanlig människa, försäkrar regissören Alexander Mørk-Eidem på Dramaten.

Fan tro’t – som Ibsen lät sin roll Relling säga.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons