Annons

Klassiska klanger att längta till under 2019

SvD:s musikkritiker Sofia Nyblom spanar in i 2019, och längtar till den nya musiken.
SvD:s musikkritiker Sofia Nyblom spanar in i 2019, och längtar till den nya musiken. Foto: TT/SvD

Civilisationskritik, feminism och lovsånger. SvD:s musikkritiker Sofia Nyblom spanar in i 2019, och längtar till den nya musiken.

Under strecket
Publicerad

Barbara Hannigan.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

1 / 5

Vi måste lyssna på de kvinnliga konstnärerna

Barbara Hannigan.
Barbara Hannigan. Foto: Malin Hoelstad

Debatten om makt, patriarkala strukturer och kön fortsätter även på musikområdet, och höstens världspremiär i Wien av Olga Neuwirths ”Orlando” kommer att skriva historia. Men allt fler kvinnliga konstnärer hävdar att det bär dem emot att placeras i reservat. Det har tagit hundra år för Lili Boulanger och Ethel Smyth, bägge aktuella i Konserthuset i vår, att ta plats på repertoaren, och dirigenter som Barbara Hannigan och Karina Canellakis att ta plats på pulten. Nu måste vi lära oss att lyssna till vad de har att säga.

Annons
Annons

Rickard Söderberg i Folkoperans ”Usher”.

Foto: TT Bild 1 av 1

2 / 5

Civilisationskritik i konstmusik och på operascener

Rickard Söderberg i Folkoperans ”Usher”.
Rickard Söderberg i Folkoperans ”Usher”. Foto: TT

Civilisationskritiken letar sig in i konstmusiken och på operascenerna. I Folkoperans satsning på Debussys skräckopera ”Usher” spelar Rickard Söderberg läkaren som försöker rädda ett tvillingpar från galopperande galenskap, i ett spökhus där naturen tar över.

På Konserthuset gör Klum Alexandrov performance-verket ”Vågorna” om klimatförändringarna, ”Valkyrian” får premiär i Göteborgs ”klimat-Ring” och flera utländska premiärer - bland dem Adam Maros opera ”The Sleeping Thousand” i Aix-en-Provence— fantiserar kring både katastrof och världsfred.

Annons
Annons

”Schlagt sie tot!”, en operaföreställning om Martin Luther sätts upp på Malmö opera i maj.

Foto: Lars Krantz Bild 1 av 1

3 / 5

Lovsånger och sökande efter mening

”Schlagt sie tot!”, en operaföreställning om Martin Luther sätts upp på Malmö opera i maj.
”Schlagt sie tot!”, en operaföreställning om Martin Luther sätts upp på Malmö opera i maj. Foto: Lars Krantz

Sökandet efter mening löper parallellt med kritiken. För vad är människan utan sina visioner?

På Malmö opera får Bo Holten och Eva Sommestads opera ”Schlagt sie tot”, om den radikale reformatorn Martin Luther, sin världspremiär, och Kungliga Operan plockar fram Karol Szymanowskis ”Kung Roger”, där en karismatisk profet skapar förödelse i ett förfallet kungarike.

Herbert Blomstedt avslutar säsongen i Berwaldhallen med Felix Mendelssohns väldiga Symfoni-kantat nummer 2, ”Lobgesang,” och samme tonsättares vackra oratorium ”Elias” ges i Uppsala i februari.

Annons
Annons

Isländska Anna Thorvaldsdottirs balett ”Aion” får sitt uruppförande på Point Music Festival i Göteborg.

Foto: Göteborgs konserthus Bild 1 av 1

4 / 5

Gränsöverskridande musikaliska möten

Isländska Anna Thorvaldsdottirs balett ”Aion” får sitt uruppförande på Point Music Festival i Göteborg.
Isländska Anna Thorvaldsdottirs balett ”Aion” får sitt uruppförande på Point Music Festival i Göteborg. Foto: Göteborgs konserthus

Första upplagan av festivalen ”Gränslandet” på nattklubben ”Trädgården” i augusti upplöste gränserna mellan klubb och konsert. Till och med tunnelbanetågen spetsade öronen när El Perro del Mar mötte Vivaldi och Hillborg under Skanstullsbron, och årets version blir förhoppningsvis ännu vassare.

Nya Point Music Festival i Göteborgs konserthus följer trenden: bland annat uruppförs isländska Anna Thorvaldsdottirs balett ”Aion”, och violinisten Patricia Kopatjinskaja reciterar ”Pierrot Lunaire” medan Gabriel Prokofjev – tonsättarens sonson – är dj på klubbkvällarna.

Annons
Annons

Yo-Yo Ma.

Foto: Steven Senne/TT Bild 1 av 1

5 / 5

Solisterna som förgyller våren

Yo-Yo Ma.
Yo-Yo Ma. Foto: Steven Senne/TT

Att höra en riktigt inspirerad solist kan väcka ens bättre jag.

I vår hoppas jag bli berörd och väckt av cellisten Yo-Yo Ma i Konserthuset, violinisten Caroline Widmann i Jörg Widmanns Violinkonsert, och när pianolegenden Piotr Anderszewski spelar Mozart. Det kan bli magiskt när Malin Byström lånar sin röst av guld och sammet åt Strauss melankoliska ”Vier letzte Lieder” i Berwaldhallen, och när SvD: solistpristagare, Katarina Karnéus gestaltar Schönbergs ”Erwartung” som laddat relationsdrama.

Annons
Annons
Annons
Annons