Annons

Konkurrensen ökar för SJ – ny tåglinje öppnas

Drygt två år efter starten börjar MTR Express, som kör tåg mellan Stockholm och Göteborg, gå mot lönsamhet. Både SJ och MTR Express har fått upp tågresandet på sträckan och under nästa år bestämmer sig MTR Express för vilket som blir bolagets nästa nya tåglinje i Sverige.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Det blev en förlust för MTR Express under förra året men nästa år räknar bolaget med vinst och förbereder för att starta en ny linje i Sverige.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 1 av 1

Det blev en förlust för MTR Express under förra året men nästa år räknar bolaget med vinst och förbereder för att starta en ny linje i Sverige.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 1 av 1
Det blev en förlust för MTR Express under förra året men nästa år räknar bolaget med vinst och förbereder för att starta en ny linje i Sverige.
Det blev en förlust för MTR Express under förra året men nästa år räknar bolaget med vinst och förbereder för att starta en ny linje i Sverige. Foto: Anders Wiklund/TT

I mars 2015 tog MTR Express upp konkurrensen med SJ och började köra tåg mellan Stockholm och Göteborg. Första året gav en förlust och enligt årsredovisningen för 2016, som precis blivit klar, gjorde MTR Express en förlust även då.

Den minskade ändå något och rörelseförlusten hamnade på 86 miljoner kronor under 2016. Försäljningen ökade samtidigt drastiskt till 190 miljoner kronor, från 85 miljoner under 2015.

Att det skulle bli en förlust till en början var väntat. Det är dyrt att dra igång en verksamhet med stora fasta kostnader.

Ska man se på de första två åren kom vi igång med vår trafikstart rekordsnabbt och har ändå haft bättre kvalitet än väntat.

Men enligt Johan Söör, avgående vd för MTR Express, har det ändå gått bättre än väntat och redan under årets sommarmånader räknar han med att bolaget ska ge en rörelsevinst, på månadsbasis. Under 2018 förväntas ett positivt nettoresultat räknat på helåret.

Annons
Annons

– Ska man se på de första två åren kom vi igång med vår trafikstart rekordsnabbt och har ändå haft bättre kvalitet än väntat. Det visar de externa kundnöjdhetsmätningar som görs, säger Johan Söör.

Att det blivit hård konkurrens på sträckan Stockholm-Göteborg verkar i vilket fall ha satt fart på tågtrafiken. Enligt SJ har resandet med deras tåg mellan Stockholm och Göteborg stadigt ökat de senaste åren.

Till det kommer att MTR Express med sina sex tåg tillfört ytterligare 25 000 platser i veckan på sträckan. Sammantaget har det enligt MTR Express lett till att tågresandet under förra året ökade med 15 procent på sträckan.

– De flesta som reser med oss har tidigare åkt med SJ. Men vi ser också att både vi och SJ samtidigt tar en betydande del resenärer från bil, buss och flyg, säger Johan Söör.

Redan från starten har MTR haft tankar på att efterhand utöka tågtrafiken i Sverige och använda Sverige som en bas vidare på den europeiska tågmarknaden som håller på att öppnas för konkurrens. Förutsatt att det verkligen blir en vinst under nästa år räknar Johan Söör med att bolaget då också tar beslut om vilken ny sträcka bolaget ska satsa på i Sverige.

Bolaget säger sig ha fem linjer med bra potential att välja mellan. Beslutet om nästa sträcka styr också hur många nya tåg bolaget i så fall måste beställa.

Trafikverket måste bli mycket bättre på att hantera trafikstörningar.

För tågbranschen är veckans stora händelse tveklöst att Citybanan öppnat för pendeltågen i Stockholm. Det påverkar även SJ och MTR eftersom det då blir mindre trängsel för deras fjärrtåg in till Stockholm.

– Citybanan förbättrar punktligheten men fjärrtågen har fortfarande en stor flaskhals kvar mellan Göteborg och Alingsås, säger Johan Söör.

Den flaskhalsen kan bara byggas bort med nya spår. Men det är inte bara spårbristen som ställer till problem för tågbolagen. Vid midsommar drabbades tågen av ett rejält haveri när Trafikverket inte klarade av att hantera konsekvenserna av en arbetsplatsolycka.

– Trafikverket måste bli mycket bättre på att hantera trafikstörningar. Vi hade startklara tåg som fick vänta uppemot en timme i onödan, trots att det bara krävdes en enkel administrativ åtgärd från Trafikverket för att de skulle komma igång, säger Johan Söör.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons