Annons

Konstjättens övergivna hus blir museum

Enrique Bocanegra och Velázquez målning ”Las Meninas” föreställer prinsessan Margarita med tjänstefolk. Här syns konstnären själv – och i en spegel kungaparet.
Enrique Bocanegra och Velázquez målning ”Las Meninas” föreställer prinsessan Margarita med tjänstefolk. Här syns konstnären själv – och i en spegel kungaparet. Foto: Ronny Holmlund och TT

Velázquez var starkt bidragande till den spanska konstens guldålder. På Pradomuseet i Madrid finns de flesta av hans verk, men tack vare en eldsjäl ska konstgigantens övergivna födelsehus i Sevilla bli museum.

Under strecket
Publicerad

På en liten undanskymd gata i centrala Sevilla ligger huset där konstnären Diego Rodríguez de Silva y Velázquez föddes 1599.

Foto: Ronny HolmlundBild 1 av 2

Diego Velázquez målning ”Vieja friendo huevos” (Gammal kvinna steker ägg).

Foto: TTBild 2 av 2

På en liten undanskymd gata i centrala Sevilla ligger ett hus från mitten av 1500-talet. Det har stått övergivet i tio år och fasadens gula färg har börjat flagna, bjälkarna är delvis ruttna och taket angripet av svamp. Men nu ska huset renoveras och bli ett museum tillägnat en av konsthistoriens giganter. Här föddes nämligen i början av juni 1599 Diego Rodríguez de Silva y Velázquez.

Jag träffar eldsjälen bakom projektet, journalisten och författaren Enrique Bocanegra, i husets patio.

– Jag tillbringade en tid i England för att göra research till en bok om spionen Kim Philbys tid i spanska inbördeskriget. En helg reste jag till Shakespeares födelsestad Stratford-upon-Avon och blev förälskad i det jag såg, en liten stad som blivit känd över hela världen bara för att Shakespeare föddes här.

– Samtidigt skämdes jag lite, för jag visste ju att det fanns ett hus i Sevilla där en annan stor konstnär från ungefär samma tid var född, men huset var övergivet och ingen verkade bry sig om vad som hände med det. Jag har varit ett Velázquez-freak länge, ända sedan vi var på skolresa till Madrid och jag såg hans målningar på Pradomuseet, och nu började en tanke slå rot.

Annons
Annons

På en liten undanskymd gata i centrala Sevilla ligger huset där konstnären Diego Rodríguez de Silva y Velázquez föddes 1599.

Foto: Ronny HolmlundBild 1 av 1
På en liten undanskymd gata i centrala Sevilla ligger huset där konstnären Diego Rodríguez de Silva y Velázquez föddes 1599.
På en liten undanskymd gata i centrala Sevilla ligger huset där konstnären Diego Rodríguez de Silva y Velázquez föddes 1599. Foto: Ronny Holmlund

Hemkommen från England började Bocanegra undersöka vem som ägde huset och möjligheterna att köpa det. Den siste ägaren var en känd modedesigner som hade sin verksamhet här, men som gått i konkurs och tvingats flytta. Nu var en konkursförvaltare inkopplad och Enrique Bocanegra bildade tillsammans med några av sina vänner en förening med syftet att göra Velázquez födelsehus till ett museum. Sevilla stad var välvilligt inställd till projektet, liksom den andalusiska regionen, men de ville inte ställa upp ekonomiskt.

– Vi lyckades tigga ihop pengar till handpenningen och fick köpa huset, och jag fick kontakt med ett antal investerare som trodde på idén och som hjälpte oss med lån. Jag bodde i Madrid då, men både min fru och jag sa upp oss från våra jobb och flyttade tillbaka till Sevilla. Nu ägnar jag mig åt projektet på heltid. Det är en risk, om vi misslyckas står jag där utan jobb och med stora skulder.

– Men allt har gått över förväntan, pengarna finns och det enda som saknas är ett tillstånd från staden för att vi ska kunna sätta igång. I bästa fall kan museet stå klart i början av 2021. Vi räknar med att behöva 60 000 besökare per år för att det hela ska gå runt.

Huset har många rum, här bodde flera familjer, och tanken är att tio av dem ska visa på olika aspekter av Velázquez liv och verk, som olika kapitel i en bok.

Annons
Annons

Delar av huset är i original och med hjälp av konservatorer ska de återskapa hur de tror att det såg ut för mer än 400 år sedan, med tidsenliga möbler och även föremål som återfinns i några av Velázquez mest kända tavlor, till exempel en vävstol eller ett vattenkrus. Huset har många rum, här bodde flera familjer, och tanken är att tio av dem ska visa på olika aspekter av Velázquez liv och verk, som olika kapitel i en bok. I pation, där vi sitter, kommer det att finnas plantor från den tiden, plantor som kom från Amerika och var okända för oss.

På 1600-talet var Sevilla en av världens rikaste städer. Alla varor som kom från kolonierna i Amerika kom först till Sevilla för att sedan forslas vidare. Båtar från när och fjärran låg förtöjda längs floden Guadalquivir. Det var alltså en kosmopolitisk stad som Velázquez växte upp i. Han kom inte från någon konstnärsfamilj, men visade tidigt talang för måleri.

När han var elva år gammal började han i skola hos konstnären Francisco Pacheco. Där stannade han i fem år, och kom också att gifta sig med hans dotter. Pacheco hade ett stort kontaktnät, alla som betydde något ingick i hans krets, och Velázquez fick tidigt mäktiga välgörare som hjälpte honom i karriären.

Vi vill helt enkelt att namnet Velázquez ska bli synonymt med Sevilla.

Museet kommer framför allt att skildra Velázquez tid i Sevilla, innan han vid 24 års ålder flyttade till Madrid och blev kung Felipe IV:s hovmålare, vars uppgift framför allt var att avporträttera kungafamiljen. Det kommer även att ha utrymmen för utställningar och workshoppar och rum där barnen kan få måla och samtidigt lära sig saker om Velázquez.

Annons
Annons

Diego Velázquez målning ”Vieja friendo huevos” (Gammal kvinna steker ägg).

Foto: TTBild 1 av 1

– Vi vill helt enkelt att namnet Velázquez ska bli synonymt med Sevilla. Det var här han föddes och växte upp, det var här han utbildade sig till målare, och det var här som han utvecklades till det geni han var och målade sina första mästerverk, säger Enrique Bocanegra.

Velázquez målade förhållandevis få tavlor under sin livstid, 120–130 stycken, varav 18 under sina år i Sevilla. Mycket av konsten på den tiden hade religiösa motiv, men Velázquez målade också vanliga människor, några av dem i köksmiljö. Därför kommer det att finnas ett tidstypiskt kök i museet. En av de mer kända kökstavlorna är ”Vieja friendo huevos” (Gammal kvinna steker ägg). Den finns nu i Edinburgh.

Diego Velázquez målning ”Vieja friendo huevos” (Gammal kvinna steker ägg).
Diego Velázquez målning ”Vieja friendo huevos” (Gammal kvinna steker ägg). Foto: TT

Några äkta Velázquez kommer det inte att finnas på museet, men man samarbetar med ett företag som heter Factum Arte och som är specialister på att rekonstruera och kopiera konstverk med hjälp av ny teknik. Förhoppningsvis kommer kopior på alla Velázquez Sevillamålningar att hänga på museet, kopior som är mycket svåra att skilja från originalen.

Enrique Bocanegra har också fått tillstånd från fastighetsägarna till två av grannhusen att låta konststudenter måla muralmålningar med Velázquez-motiv på fasaderna. Alla ska veta vilken gata de har kommit till.

– Med museet vill jag skapa något vackert, något som varar för evigt. Inte på grund av mig, jag är ingen, men på grund av en konstnär som är tidlös. Om någon hade sagt till mig för tre år sedan, när jag stod framför Shakespeares födelsehus, att jag i dag skulle vara i full gång med att planera ett Velázquez-museum, att vi skulle äga huset och ha klart med finansieringen, skulle jag ha sagt att de var tokiga. Men här sitter jag nu!

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons