Annons

A lot of moving partsKoreografi som utmanar både förnuft och känsla

Eleanor Bauer i ”A lot of moving parts”.
Eleanor Bauer i ”A lot of moving parts”. Foto: Ian Douglas

Teori, praktik och humor i en osalig blandning kännetecknar Eleanor Bauers arbete med ”A lot of moving parts”. Solot är en del av hennes forskning som doktorand vid Stockholms konstnärliga högskola/Dans- och cirkushögskolan.

Under strecket
Publicerad

Eleanor Bauer i ”A lot of moving parts”.

Foto: Martin ArgyrogloBild 1 av 1

A lot of moving parts

Genre
Dans
Var
Dansens hus
Koreografi
koncept, text, dans: Eleanor Bauer

Kostym, scenografi: Sofie Durnez, E Bauer. Ljus: Jonatan Winbo. Musik: Bauer och Watt (Julien Pontvianne, Antonin-Tri Hoang, Jean-Brice Godet, Jean Dousteyssier)

Man skulle kunna likna det vid en verbal och fysisk brottningsmatch mellan ord och kropp, där begrepp som språk, rörlighet, tanke, tolkning, överföring och kommunikation är centrala begrepp. Eleanor Bauer tar fasta på ordet ”känna”, som kan syfta på både känsla och kunskap (i känna till).

Resultatet blir en egensinnig och ofta stimulerande sejour med en högtänkande dansare som drar in publiken i sina frågor och landar i en magnifik final där Stravinskijs ”Våroffer” svettas fram ur varje por. Således till sist en autentisk akt frilagd under lager av tolkningar och där Xavier Le Roys kända version av ”Le sacre du printemps”, där han närmar sig verket via dirigentens kroppsspråk, utgör en väsentlig del.

Dansen i språket, språket i dansen – Eleanor Bauer är inte den första koreograf som söker ett slags semantiska kopplingar mellan koreografi och språket som skrift och tecken. Cristina Caprioli och Björn Säfsten är andra exempel.

Men Bauer är mer teatral och extrovert. Första gången jag såg henne på scenen, för sex år sedan, bjöd hon på två kaxigt underhållande solon om konstens villkor och konstnärens identitet i relation till samhällets normer och förväntningar. I det ena verket, betitlat ”(Big girls do big things)”, kläcktes hennes danspersona fram ur en rejäl isbjörnskostym.

Annons
Annons

Eleanor Bauer i ”A lot of moving parts”.

Foto: Martin ArgyrogloBild 1 av 1
Eleanor Bauer i ”A lot of moving parts”.
Eleanor Bauer i ”A lot of moving parts”. Foto: Martin Argyroglo

Sedan dess har denna amerikanska från New Mexico, vidareutbildad på prestigefulla Parts i Bryssel och verksam hos en rad namnkunniga koreografer, gjort en räcka ganska olika verk. Prövande, öppna. Senast den visuella, samtidspräglade danskonserten ”Near” för Cullbergbaletten i samarbete med musikartisten Yung Lean.

Eleanor Bauers entré är både sensuell, påtaglig och lite gåtfull, rörelserna bildar nästan veck, golvnära motståndsfickor

”A lot of moving parts” består även av textsamlingar som ligger placerade på publikplatserna när man träder in i Dansens hus lilla scen. Föreställningen ackompanjeras av ordströmmar: viskade, projicerade i fonden, framförda som ljudande besvärjelser. Så är ju också ordet koreografi sammansatt av grekiskans khoreía (dans) och grafo (skriva).

Mitt i denna svårgenomträngliga struktur av bokstäver och ljud, som inte riktigt vill forma sig till betydelsebärande meningar, hasar en kropp nerför läktaren, stöter emot publik, känner sig fram och tar alltmer plats i rummet. Eleanor Bauers entré är både sensuell, påtaglig och lite gåtfull, rörelserna bildar nästan veck, golvnära motståndsfickor, och reducerar för ett tag orden till ett slags dekor.

Mot slutet kommer ett långt parti som är en filmad föreläsning och reflektion om dans och tolkning, original och kopia, framförd av koreografen genom ett munspel vilket gör att resonemangen måste textas för att bli begripliga. Det är barnsligt enkelt och ganska fiffigt eftersom Bauer vill komma åt hur komplexa skeenden lätt kan bli förenklade eller förvrängda när de ska överföras till ord, ”säljas” eller kategoriseras estetiskt. Ja, med Susan Sontags kända formulering är det kanske rentav genom erotiken snarare än hermeneutiken vi bör närma oss konst.

Eller? Eleanor Bauers svårkategoriserade seminarium utmanar både förnuft och känsla. Vilket som ”vinner” kampen lämnas åt åskådaren att bedöma.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons