Annons

Körper skildrar kroppen naket

Kungliga Baletten repeterar ”Körper” i Gäddviken.
Kungliga Baletten repeterar ”Körper” i Gäddviken. Foto: Lars Pehrson

Tyskan Sasha Waltz "Körper" är ett av 2000-talets mest omtalade dansverk. Kroppen är temat och nakenhet är en aspekt. Kungliga Baletten är först i världen att sätta upp verket med egna dansare.

Under strecket
Publicerad

Sasha Waltz (med armarna upp) under kollationering i höstas med Kungliga Baletten inför arbetet med ”Körper”.

Foto: Kungliga OperanBild 1 av 3

Claudia de Serpa Soares är en av tre repetitörer som var med i originaluppsättningen av ”Körper” år 2000.

Foto: Lars PehrsonBild 2 av 3

Kroppens historia är ett tema. Här repetition i Gäddviken.

Foto: Lars PehrsonBild 3 av 3

Nicola Mascia står på en röd stol och tittar ut över scenen och den fallna träväggen på golvet. Några dansare formerar sig i fosterställning, andra ligger sammanlänkade längs väggen. Plötsligt samlas de tätt tillsammans, till synes livlösa, som slängda i en hög med sopor. Från golvet anas bara ett nästan ljudlöst krasande. 

Nicola Mascia är en av tre repetitörer på plats i Kungliga Operans repetitionslokaler i Gäddviken i Stockholm. Trion medverkade som dansare vid urpremiären av ”Körper” i Berlin år 2000 – och koreografen Sasha Waltz har i stor utsträckning skapat originalverket tillsammans med dem. Nu är de i Sverige för att föra arvet vidare.

”Körper” gästspelar fortfarande över hela världen med Sasha Waltz & Guests. Så vad vi bevittnar är ett unikt undantag; när koreografen för första gången släpper sitt stora genombrottsverk till ett annat kompani. ”Körper” utgör också första delen i en trilogi tillsammans med ”S” och ”Nobody”:

– Jag hade siktet inställt på Sasha Waltz när jag började som konstnärlig ledare för Göteborgsoperans danskompani för nio år sedan. Det tog mig tre år innan hon släppte ”Nobody” till oss. Planen var att sätta upp hela trilogin i Göteborg. Nu fortsätter vårt samarbete här i Stockholm, säger Kungliga Balettens chef Johannes Öhman.

Annons
Annons

Sasha Waltz (med armarna upp) under kollationering i höstas med Kungliga Baletten inför arbetet med ”Körper”.

Foto: Kungliga OperanBild 1 av 1

Även om han menar att alla tre verken är viktiga, tycker Öhman att ”Körper” står ut som ett av de bästa dansstycken han sett.

– Att Kungliga Baletten gör den här typen av dans känns som ett absolut måste. Vi ska kunna göra ”Körper” under samma tak som vi dansar ”Svansjön”.

Att dansarna visar mycket hud och i vissa scener är nakna har skapat viss turbulens. Några valde att inte medverka i uppsättningen.

– Känner man sig inte bekväm ska man absolut inte vara med. Men fundamentet i Sasha Waltz konstnärskap har absolut ingenting med exponering eller ett sälj kring nakenhet att göra, hon är snarare politisk i sitt budskap, säger Johannes Öhman.

Sasha Waltz (med armarna upp) under kollationering i höstas med Kungliga Baletten inför arbetet med ”Körper”.
Sasha Waltz (med armarna upp) under kollationering i höstas med Kungliga Baletten inför arbetet med ”Körper”. Foto: Kungliga Operan

Sasha Waltz var i Stockholm i början av december för att medverka under de första repetitionerna.

– Jag var tveksam och ville aldrig att någon annan skulle göra ”Körper”, eftersom vi fortfarande dansar det. Men Johannes Öhman ville verkligen ha verket – och ”Nobody” var en bra erfarenhet att se mitt stycke med andra dansare, säger Sasha Waltz på telefon från Berlin. 

Hur tycker du att ”Körper” har åldrats?

– Det är spännande att se det åldras genom dansarnas erfarenheter. Jag tänkte förstås inte på det då, men när vi gör ”Körper” i dag har huden förändrats, kvinnorna har fått barn, en av dansarna har just fyllt 60 … Kombinationen kropp och åldrande har blivit en ny aspekt.

Annons
Annons

Claudia de Serpa Soares är en av tre repetitörer som var med i originaluppsättningen av ”Körper” år 2000.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1

Vad letade du efter hos dansarna i Stockholm?

– Efter det säregna i fråga om energi och efter fysiska likheter med originallaget. Och så skulle de vara bekväma med att tala från scen. Dansarna visade sig vara alldeles fantastiska.

Hur viktig är nakenheten?

– Viktig eftersom vi använder hud som del av uttrycket och för att visa kroppens möjligheter. Vi utnyttjar inte nakenheten för att skapa skandal eller liknande. Vi talar nästan medicinskt om kroppen. När du går till doktorn och hen ber dig klä av dig känns det ju inte särskilt konstigt. Det handlar inte om skönhet, utan om vilka vi är som människor, om våra möjligheter och begränsningar, rädslor och historia, berättar Sasha Waltz.

Ute i Gäddviken försöker Nicola Mascia få dansarna att rulla runt och stanna distinkt på samma plats. Han började som dansare i Sasha Waltz & Guests 1996, och ännu 16 år efter urpremiären på ”Körper” gör han gästspel runt världen.

– Sasha arbetar alltid nära och personligt med sina dansare, så ”Körper” är både skapat på och med oss. Med verket gick hon mer mot abstraktion. Vi spelade inga roller, utan var mänskliga kroppar, förklarar Nicola Mascia.

Claudia de Serpa Soares är en av tre repetitörer som var med i originaluppsättningen av ”Körper” år 2000.
Claudia de Serpa Soares är en av tre repetitörer som var med i originaluppsättningen av ”Körper” år 2000. Foto: Lars Pehrson

Att ”Körper” rönt sådan uppmärksamhet tror han delvis beror på att det sammanföll med den medialt uppmärksammade invigningen av scenen Schaubühne. Det var första gången i Berlin som dans ställdes på samma scen som talteater. Samtidigt kunde alla relatera till det universella temat kring kroppen.

Annons
Annons

Kroppens historia är ett tema. Här repetition i Gäddviken.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1

– Nu känner jag en stor glädje att få överlämna det till någon annan – det ger ny energi att se en yngre generation dansare framföra verket.

En av de tretton utvalda är Elena Fokina:

– Som samtida dansare har jag förstås sett verket på video. ”Körper” är ett legendariskt stycke nutida dans. Att ha repetitörerna här varje dag är underbart inspirerande; lite som att ha verkets dna framför sig, säger hon.

Vad hade du för egna bilder av ”Körper”?

– För mig är verkets styrka dess komplexitet. Vad som först mest påminner om enkla geometriska figurer blir plötsligt fulländat. Här finns inga extrema dansrörelser att minnas, utan väldigt klara bilder som är svåra att glömma. Varje åskådare kommer nog att bära med sig sin historia. Gilla det eller inte, men ingen kommer att lämna salongen oberörd.

Kroppens historia är ett tema. Här repetition i Gäddviken.
Kroppens historia är ett tema. Här repetition i Gäddviken. Foto: Lars Pehrson
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons