Annons

Kraschen nytt stort bakslag för Boeing

Flygplansdelar ligger utspridda vid platsen för kraschen.
Flygplansdelar ligger utspridda vid platsen för kraschen. Foto: Ebrahim Noroozi/AP

Ett ukrainskt Boeing 737-plan med 176 personer ombord har störtat kort efter start från Teherans flygplats. Flera svenskar uppges ha varit ombord på planet. Kraschen innebär en ny motgång för Boeing.

Under strecket
Publicerad

Ett flygplan från det ukrainska flygbolaget Ukraine International Airlines kraschade tidigt på onsdagmorgonen. Ombord fanns 167 passagerare och nio besättningsmedlemmar.

Planet var på väg från Teheran till Kiev och med ombord fanns passagerare från en rad länder. Ingen ska ha överlevt kraschen.

Enligt ukrainska myndigheter var minst tio svenskar ombord på planet. Där ska också ha varit 82 iranier, 63 kanadensare och 11 britter.

– Ett antal svenskar har förolyckats i flygkraschen i Iran. Vi arbetar nu intensivt för att få klarhet i antalet omkomna svenskar. Det gör vi på plats i Iran, genom vår ambassad och på UD i Stockholm, säger Diana Qudhaib, presskommunikatör på utrikesdepartementet, UD.

Enligt Aviation Safety Network var planet en timme försenat vid start. Det flög sedan i omkring åtta minuter innan signalerna från planet försvann när det var omkring 20 kilometer från Teheran och Imam Khomeini-flygplatsen.

Det brinnande planet ska sedan ha slagit ned omkring 15 kilometer norr om flygplatsen. Enligt uppgifter från den iranska statstelevisionen ska branden ha varit så kraftig att räddningspersonalen inte kunde närma sig planet.

Annons
Annons

Kraschen inträffade kort tid efter att Iran genomfört en robotattack mot amerikanska styrkor i Irak. Attacken var ett svar på att USA tidigare genomfört en drönarattack mot den iranske toppgeneralen Qassem Soleimani.

Men på onsdagen betonade bland annat den ukrainska ambassaden i Iran att planet inte varit utsatt för någon terrorattack eller annat angrepp. I de första rapporterna talades det om ett motorfel men de uppgifterna togs senare tillbaka och det är högst oklart vad som orsakat olyckan.

Mer information om hur kraschen gått till väntas man få reda på efter att innehållet i de så kallade svarta lådorna analyserats. De spelar in information om hur flygningen genomförts och vad piloterna sagt i cockpit. Åtminstone en av lådorna har hittats.

Planet som kraschade var en tre och ett halvt år gammal Boeing 737-800. Det är ett väldigt vanligt plan som typiskt används för korta och halvlånga flygningar exempelvis inom Europa.

Den här generationen av Boeing 737-plan har använts sedan slutet av 1990-talet och Boeing har levererat omkring 7 000 exemplar av planet. Fast den här generationen av Boeing 737 är nu på väg att fasas ut och Boeing säljer i stället nya 737 Max.

Fast 737 Max har i sin tur haft flygförbud i snart ett år efter två dödskrascher som kostade 346 liv. Det system som låg bakom krascherna med 737 Max finns inte på de äldre Boeingplanen, som exempelvis den nu kraschade 737-800 utanför Teheran.

För Boeing är den senaste olyckan ändå ett nytt stort bakslag. I en kort kommentar några timmar efter kraschen uppgav bolaget bara att det är medvetet om mediarapporter om en krasch i Iran och att bolaget samlar information om vad som hänt.

Olyckan sätter också ytterligare press på Boeingaktien som backat kraftigt efter att flygförbudet infördes. Boeings marknadsvärde har sedan dess minskat med drygt 560 miljarder kronor.

Kraschen utanför Teheran innebär att flygåret 2020 får en dyster start. Enligt Aviation Safety Networks sammanställning har flygandet annars fortsatt att bli allt säkrare.

2019 var exempelvis ett av de säkraste åren med 20 registrerade olyckor med dödlig utgång. Totalt var det då 283 människor som omkom i någon flygolycka.

I ett längre perspektiv har flygsäkerheten också förbättrats dramatiskt. Aviation Safety Networks uppger att det under förra året i genomsnitt skedde en dödlig olycka per två miljoner flygningar.

För 20 år sedan var motsvarande siffra 65 dödliga olyckor per två miljoner flygningar.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons