Annons

Kringlan och Kakan – katastrofer för varumärkena

Biljätten Audi stoppar en kampanj med Karin ”Kakan” Hermansson. Något som fått stark kritik från flera håll. Men det är inte första gången ett företag eller varumärke hamnat i blåsväder.

Under strecket
Publicerad

Kristoffer ”Kringlan” Svensson och Karin ”Kakan” Hermansson har varit inblandade i två olika varumärkens kriser.

Foto: Daniel Nilsson/TT, Christine Olsson/TT
Foto: Tomas Oneborg

1 / 8

Kristoffer ”Kringlan” Svensson och Karin ”Kakan” Hermansson har varit inblandade i två olika varumärkens kriser.
Kristoffer ”Kringlan” Svensson och Karin ”Kakan” Hermansson har varit inblandade i två olika varumärkens kriser. Foto: Daniel Nilsson/TT, Christine Olsson/TT

American Apparels sexism

Foto: Tomas Oneborg

Det amerikanska klädbolaget American Apparel har svepts in i flera olika kritikstormar. 2013 anmäls företaget till reklamombudsmannen RO. Ett exempel på reklam som tas upp är en skjorta som bärs på helt olika sätt av en kvinna respektive en man. Kvinnan är nästan helt avklädd medan mannen är påklädd.

Året därpå utses American Apparel till ”Årets sexist” av bloggaren Tomas ”Genusfotografen” Gunnarsson. Samma bloggare avslöjar också hur företaget söker upp unga flickor för att ta lättklädda bilder på dem, som sedan används i marknadsföringen.

I fjol fick grundaren och vd:n Dov Charney sparken, då det framkommit att han vid flera tillfällen skickat sexuella sms till anställda. Företaget tvingades också ansöka om konkursskydd, då man dragits med förluster. I dagarna kom besked om ett andra konkursskydd. Nu har också American Apparel stängt ner sin online-verksamhet i Europa.

Annons
Annons

Mia Skäringer.

Foto: Leif R Jansson/TT

2 / 8

Mia Skäringers debattinlägg

Mia Skäringer.
Mia Skäringer. Foto: Leif R Jansson/TT

Skådespelaren Mia Skäringer skrev ett debattinlägg hos Aftonbladet 2014. Med rubriken ”Det sista vi behöver är ännu ett diettips” gick hon till angrepp mot alla olika bantningskurer som cirkulerar. Det enda problemet var att det inte framgick någonstans att Skäringer också hade en blogg hos magdrycksbolaget Proviva.

Både Aftonbladet och Skäringer fick utstå stark kritik för det hela. Så stark att den dåvarande debattchefen på Aftonbladet Ehsan Fadakar skrev ett långt blogginlägg om hela processen med texten, där han bland annat hänvisar till att ”det har cirkulerat både felaktigheter och missförstånd”. Tidningens ansvarige utgivare Jan Helin kommenterade också historien.

Mia Skäringer beslutade sig sedan för att hoppa av samarbetet med Proviva efter skriverierna.

Annons
Annons

Kristoffer ”Kringlan” Svensson.

Foto: Daniel Nilsson/TT

3 / 8

”Kringlans” hot om våld

Kristoffer ”Kringlan” Svensson.
Kristoffer ”Kringlan” Svensson. Foto: Daniel Nilsson/TT

Komikern Kristoffer ”Kringlan” Svensson hamnade i allmänhetens fokus i november 2015. Svensson gästade podden ”Alla mina kamrater”, som består av fyra andra komiker. I avsnittet riktade han starka hot mot Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg. Han sa bland annat Linderborg skulle våldtas och dö. De andra poddeltagarna tog avstånd från de grova orden i ett Facebook-inlägg:

”Som värdar borde vi ha agerat direkt och att vi inte gjorde det ångrar vi djupt. Vi inser att våra invändningar var alldeles för svaga, vi borde ha reagerat starkare och varit tydligare med att språkbruket var fullkomligt oacceptabelt”

Podden hade haft ett samarbete med Åhléns och varuhuset tyckte att det fanns anledning att skriva följande på sin hemsida med anledning av händelsen:

”Vi tar helt avstånd från de åsikter som uttrycks av Alla Mina Kamraters gäst Kringlan Svensson och att det tillåts uttryckas i podcasten.”

Annons
Annons
Foto: Markus Schreiber/AP

4 / 8

Volkswagens utsläppsfusk

Foto: Markus Schreiber/AP

September 2015 kommer för alltid att förknippas med en av de största företagsskandalerna i modern tid. Den tyska biljätten Volkswagen hade avsiktligt manipulerat testversioner av sina dieseldrivna bilar. Det gjorde att bilarna kunde få en betydligt finare miljömärkning, trots att bilarna alltså kunde vara sämre för miljön i verkligheten.

Volkswagen hamnade i en djup kris, som i skrivande stund egentligen fortfarande pågår. Dagarna efter skandalen briserade dök bolaget 19 procent på Frankfurtbörsen. Dessutom har flera bilägare i USA stämt bolaget, och VW tvingas betala ut en kompensation värd mer än 100 miljarder kronor. Ungefär 65 000 per bilägare handlar det om.

Läs mer om utsläppsskandalerna i bilindustrin härsvd.se
Annons
Annons

Little Jinder.

Foto: Karl Melander/TT

5 / 8

Little Jinders tvärvändning

Little Jinder.
Little Jinder. Foto: Karl Melander/TT

Den ”Så mycket bättre”-aktuella sångaren Little Jinder kunde under hösten synas i H&M:s höstkampanj ”Ladylike”. Bland annat på Instagram, där hon skrev: ”Här står jag i samarbete med #hm och drömmer om att få prata, skriva och ta den platsen jag känner för, utan att ständigt bli definierad som en störig eller provocerande tjej. #ladylike #sponsratinlägg”.

Jag får dålig smak i munnen av mig själv.

Bara timmar efter att kampanjen dragit igång uttryckte konstnären och författaren Liv Strömquist sitt missnöje med klädjättens kampanj som hon tyckte var hycklande. Hon skrev på Instagram om att H&M betalar kvinnor i fattiga länder slavlöner, men ändå i reklamen påstår att man kämpar för kvinnor.

Reaktionerna fick Little Jinder att helt vända och istället kritisera H&M på Instagram: ”Jag får dålig smak i munnen av mig själv men det drygar ut kassan så man kan pyssla med i mitt fall musik när corporate pissföretag tar den enkla vägen och köper en (...)”.

H&M reagerade med besvikelse efter händelsen. I ett mejl till Dagens Media skrev företagets presskontakt Joanna Morell:

”De profiler som vi samarbetar med har såklart alltid rätt till att uttrycka sin personliga åsikt. Men vi tycker naturligtvis att det är väldigt tråkigt att Little Jinder känner så här. Vi har kontaktat Little Jinder och vidare dialog för vi direkt med henne.”

Annons
Annons
Foto: Henrik Montgomery/TT

6 / 8

Audis ”Kakan”-paus

Foto: Henrik Montgomery/TT

Medieprofilen Karin ”Kakan” Hermansson var en av kändisarna som skulle hjälpa Audi marknadsföra sin nya bil Q2. Men efter att ha mottagit stark kritik i sociala medier för samarbetet, valde biltillverkaren att pausa kampanjen. Några av reaktionerna på ”Kakans” medverkan löd:

”Inga mer köp av Audi som tjänstebil. Vill aldrig förknippas med ett företag som har så dåligt omdöme.”

Anledningen till upprördheten är några av ”Kakans” äldre tweeets om poliser. Bland annat ”Det var ett jävla tjat om Malexander. Palla när snuten tycker synd om sig själv”. Hon har själv bett om ursäkt för det inlägget.

Annons
Annons
Foto: Bertil Enevåg Ericson/TT

7 / 8

Grand Hotels SD-fest

Foto: Bertil Enevåg Ericson/TT

I början av november i år höll Sverigedemokraterna en gala på Grand Hotel. ”European Freedom Awards” var titeln på tillställningen, som bland annat involverade en prisutdelning. Flera högerpopulistiska profiler var inbjudna. Något som inte gick hem hos alla.

De har gjort en affärsmässig dundermiss.

En kampanj startades för att ge Grand Hotel låga betyg på Facebook. Medierådgivaren Paul Ronge sågade Grand Hotel i en intervju med SvD Näringsliv:

– De har gjort en affärsmässig dundermiss. Det krävs inte någon speciell IQ att förstå att låta högerextremister komma på prisutdelning är att be om bråk och badwill.

Enligt Ronge var en pudel det enda som kunde rädda hotellets varumärke. Den kom också några dagar senare:

– Med facit i hand borde vi självklart brutit kontraktet, sa hotellets vd Pia Djupmark till SvD.

Läs mer om galan på Grand Hotel härsvd.se
Annons
Annons
Foto: Joakim Ståhl

8 / 8

Bokmässans många turer

Foto: Joakim Ståhl

”Yttrandefrihet” var temat för Bokmässan i Göteborg i år. Som ett led i detta hade man bjudit in den högerextrema tidningen Nya Tider. En inbjudan som hade väckt kritik från olika håll. Flera aktörer valde att dra sig ur mässan och serietecknaren Lina Neidestam skrev följande på sitt Instagram-konto: ”Det här är sjukt och jag kan inte ställa upp i ett sammanhang som ger utrymme år Nya Tider. Jag har på grund av detta valt att bojkotta mässan i år”.

Med facit i hand kunde vi ha gjort många saker annorlunda

Det uppumpade tonläget fick till slut arrangören Bok & Bibliotek att stoppa Nya Tiders medverkan på mässan. ”Vi har lyssnat på besökares, författares och partners starka reaktioner. Vi måste ta detta på allvar och backa ett steg och fråga oss om vi fattat rätt beslut”, sa Bok & Biblioteks vd Maria Källsson i ett pressmeddelande. Men sista ordet var inte sagt i soppan.

Bara en dryg vecka senare kom beskedet att Nya Tider visst får ställa ut på Bokmässan. Detta efter en enligt företaget ”närmare juridisk granskning av gällande avtalsvillkor för monterbokning”. Maria Källsson var självkritisk efter den snabba vändningen:

– Med facit i hand kunde vi ha gjort många saker annorlunda och vi får rannsaka oss själva efter mässan, sa hon till TT.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons