Annons

”Kringlan” om ångern: ”Borde ha sagt upp mig”

Komikern Kristoffer ”K” Svensson i januari 2019.
Komikern Kristoffer ”K” Svensson i januari 2019. Foto: Björn Larsson Rosvall/Exponera

Han blev av med alla uppdrag efter att ha hotat Aftonbladets kulturchef 2015. Nu har Kristoffer ”Kringlan” Svensson övergett chockhumorn och är aktuell med en podcast, en romansvit och en ”truecom”-serie.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Kristoffer Svensson, då kallad ”Kringlan”, hamnade i blåsväder 2015 när han i podcasten ”Alla mina kamrater”, hotade att döda och våldta Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg och hotade tidningens recensent Victor Malm med stryk. Anledningen var att han ansåg att Malm i en bokrecension kritiserade podcasten ”Lilla Drevet”, som Svensson medverkade i. Linderborg gjorde enligt honom fel som publicerat recensionen, då podcasten sändes under Aftonbladets flagg. Kritiken var massiv och flertalet uppdragsgivare avslutade sina samarbeten med ”Kringlan”.

Händelsen kom enligt Kristoffer Svensson ur en frustration över branschen i vilken han verkade. Uppdragen var för många och för tråkiga. Kulturen var homogen, han hade ”rollen som en ilsken maskot” och hade alldeles för mycket tid för att sitta och bråka på Twitter.

Det kändes då lättare att elda upp huset än att flytta, säger han.

I början av min karriär överanvände jag chockhumor för att jag helt enkelt inte kunde bättre.

– Nu i efterhand tänker jag att jag borde sagt upp mig eller åkt på en lång resa i stället. Men då kunde jag inte göra det aktiva valet. Det kändes enklare att göra mig omöjlig så att jag inte skulle få några tråkiga jobb som jag inte kunde tacka nej till, säger Kristoffer Svensson.

Annons
Annons

Han bad Åsa Linderborg om ursäkt kort efter utfallet. På flera sätt önskar han att det inte hade hänt – han tycker inte att man beter sig så. Hans mamma skämdes ögonen ur sig och han tvingade otaliga människor att ta ställning för eller emot honom. Det var inte schysst, menar han.

– Men samtidigt vill jag inte vara utan konsekvenserna det fick. Det fick mig att ta mig i kragen, ta ansvar för min egen försörjning och bli en fri kulturutövare, säger Kristoffer Svensson.

Den humor Kristoffer Svensson använder sig av har ändrats avsevärt under hans karriär. Tiden för den hårda politiska humorn och att peta i PK-kulturens infekterade sår är för honom sedan länge förbi, anser han.

– Jag kan känna att jag i början av min karriär överanvände rå humor och chockhumor, för att jag helt enkelt inte kunde bättre.

Under perioden som föregick hoten mot Linderborg och Malm 2015 kunde de som lyssnade på podcasten Lilla Drevet, då en av Sveriges största, höra Kristoffer Svensson bli allt mer aggressiv i sin satir.

– Egentligen är jag ointresserad av budskap i humor. Jag vill främst vara ”fresh”, vara tidig med en vinkel. Runt 2013–2014 var det inte så många komiker som bemötte PK-kulturen, och en sådan röst behövdes.

I dag är det många som har gjort och gör den typen av humor, vilket gör den helt ointressant, tycker Kristoffer Svensson.

Tur det, eftersom han enligt honom själv, blir sämre av att syssla med politisk humor.

– För mig blir det känslomässigt snabbt, vilket gör det svårare att ha distans. Jag är ingen stor politisk tänkare, varje gång jag tydligt har tagit ställning för något så har det visat sig vara fel. Då är det bättre att inte investera allt på en sida.

Annons
Annons

Jag tror att de som följer mig ser mig som en dopad idrottare.

I dag är Kristoffer Svensson trippelt aktuell – helt utan uppdragsgivare. Den fyrdelade podcasten Della Monde (som innefattar Della Sport, Della Arte, Della Papa och Della Herstory) driver han tillsammans med komikerna Simon Svensson och Jonatan Unge. I juni släpper han även en romantrilogi, som under de senaste tre åren publicerats pö om pö som ljudbok.

Han beskriver sin publik som ”liten men lojal” vilket han tror är symtomatiskt för dagens – allt mer fragmenterade – humor- och podcastlandskap. Publiken följer de komiker och poddar de gillar, men inte så många andra. Det tror han gör att stormarna blir färre än bara för några år sedan.

– Jag tycker inte att jag märker att folk blir så arga längre. Det finns inte så många friktionsytor kvar när folk har avföljt varandra och har sin egen publik.

Tillsammans med Black Coffee Comedy Club är Kristoffer Svensson även aktuell med serien ”The Pine & The Elk”. I den spelar han en version av sig själv – en excentrisk småbarnspappa som förbereder en konstutställning och samtalar med sin fru Anna Björklund (som medverkar i podcasten ”Della Q”). De två första avsnitten hade premiär på Göteborgs filmfestival i januari och fler avsnitt är på väg. Med serien vill skaparna lansera genren ”truecom”, en sorts vardagsnära sitcom.

– I dag längtar jag efter en typ humor som kanske inte finns än, men som vi försökt att få till i ”The Pine & The Elk”, där verkligheten är som förhöjd, fantastisk. Jag vill själv se humor som förhåller sig till verkligheten som ”Jönssonligan” förhåller sig till den. Man ser att det utspelar sig i ett verkligt Stockholm, men samtidigt är karaktärerna som tecknade.

2015 var det ett ställningstagande att tycka att Kristoffer Svensson var rolig. I dag tror han själv att folk följer honom för att de faktiskt gillar vad han gör.

– Jag tror att de som följer mig ser mig som en dopad idrottare, att de tänker ”det där var inte snyggt, men nu är han tillbaka”.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons