Annons

Kris för gästhamnarna – nästan inga norska båtar

– Vi vill tro att Bohuskusten inte är så farlig för oss. Det är nog värre i Oslo när nästan alla restriktionerna nu har släppts, säger Finn Paugard som seglar med Carina Klose.
– Vi vill tro att Bohuskusten inte är så farlig för oss. Det är nog värre i Oslo när nästan alla restriktionerna nu har släppts, säger Finn Paugard som seglar med Carina Klose. Foto: Johan Hellekant

Även Sveriges gästhamnar går mot kris. Normalt är 37 procent av fritidsbåtarna utländska, men nu gapar många bryggor tomma. Till slut hittar SvD en norsk båt – i Mollösund i Bohuslän.

Under strecket
Publicerad

Halvtomt även på Käringön – hamnvärdarna August Ehrenborg och Max Svensson saknar de utländska båtarna i år.

Foto: Privat

– Känslan är att det är glest med båtfolk i hela Bohuslän, säger Elisabeth och Christer Wecke som seglar en Comfortina 32.

Foto: Johan Hellekant

Dick Netterlid är generalsekreterare vid Sveriges Gästhamnars Riksförbund och orolig för hamnarnas ekonomi.

Foto: SGR

Det kommer oroande ekonomiska signaler från många fritidshamnar i Sverige.  

– I Stockholm rapporterar Djurgårdshamnen att de redan har jätteproblem. Detsamma gäller hamnar i Västsverige, berättar Dick Netterlid som är generalsekreterare för Sveriges Gästhamnars Riksförbund.

Att de utländska båtarna är nästan helt borta visar också SvD:s stickprov i Bohuslän. I båtbyggarorten Henån uppger hamnkontoret att man inte haft något utländskt besök alls i år.

Inte ens till vanligtvis populära Käringön längst i väster kommer utländska båtar. August Ehrenborg som är hamnvärd – och sommargäst från Stockholm i fjärde generationen – har aldrig sett så få utländska båtar på ön. 

– Sedan mitten av juni har vi bara sett fyra norska och två danska båtar samt en exportbåt från Hallberg Rassy, berättar han. 

Till Hallberg Rassys varv i Ellös kommer visserligen internationella kunder för att hämta vad som sedan länge har beställts.

– Men särskilt om man seglar norrut är det påfallande gott om plats. Norrmännen som brukar vara i kraftig majoritet uppåt gränsen är inte många längre, konstaterar seglaren och varvs-vd:n Magnus Rassy. 

Annons
Annons

Halvtomt även på Käringön – hamnvärdarna August Ehrenborg och Max Svensson saknar de utländska båtarna i år.

Foto: Privat

– Känslan är att det är glest med båtfolk i hela Bohuslän, säger Elisabeth och Christer Wecke som seglar en Comfortina 32.

Foto: Johan Hellekant
Halvtomt även på Käringön – hamnvärdarna August Ehrenborg och Max Svensson saknar de utländska båtarna i år.
Halvtomt även på Käringön – hamnvärdarna August Ehrenborg och Max Svensson saknar de utländska båtarna i år. Foto: Privat

Under en normal säsong spenderar båtfolket 1,5 miljarder kronor i samband med besök i landets cirka 400 gästhamnar. Merparten går till lokala affärer, restauranger och båtservice. Och enligt Sveriges Gästhamnars Riksförbund är det nu särskilt gästhamnarna i gränslandskapen samt inne städerna som ser ett stort avbräck.

– Det är jätteproblem för flera marinor. I till exempel Vänersborgs gästhamn är utlandsberoendet cirka 60 procent, så där ser vi ett jättetapp. Normalt är det ju tusentals utländska båtar som lockas även av Sveriges inre vatten, som Göta älv, Vänern, Vättern och Göta kanal, säger Dick Netterlid. 

I Bohuslän far SvD vidare mot Mollösund, ett av landets äldsta fiskelägen med anor från den dansk-norska tiden. Här brukar båtfolk från hela Nordsjön kalasa på skaldjur medan solen går ner över havet. Denna dag vajar som vanligt flaggorna för Danmark, Holland, Tyskland, Norge och Sverige utanför skeppshandeln, men hamnen gapar ganska tom.

– Känslan är att det är glest med båtfolk i hela Bohuslän, säger Elisabeth och Christer Wecke som seglar en Comfortina 32.
– Känslan är att det är glest med båtfolk i hela Bohuslän, säger Elisabeth och Christer Wecke som seglar en Comfortina 32. Foto: Johan Hellekant
Annons
Annons

Dick Netterlid är generalsekreterare vid Sveriges Gästhamnars Riksförbund och orolig för hamnarnas ekonomi.

Foto: SGR

– Det är sig inte likt någonstans längs kusten. Vi har varit ute i tio dagar och har sett bara en handfull utländska båtar, berättar paret Elisabeth och Christer Wecke som är på väg söderut från Fjällbacka hem mot Göteborg.  

Normalt vore att möta minst ett hundratal båtar från andra länder på en sådan sommarseglats genom Bohuslän. Men inte detta år.

Längst in i Mollösunds hamnbassäng hittar SvD i alla fall resans första norska båt – ett undantag som bekräftar regeln: Paret Finn Paugard och Carina Klose flaggar norskt även om de har Strömstad som hemmahamn.

– Vi har varit de enda norrmännen i snart sagt varje hamn som vi kommit till i Bohuslän, även i Smögen. Men vi har ju seglat här i över 40 år och fortsätter med det. Som pensionärer har vi tid för karantänen när vi kommer hem till Oslo, resonerar Carina Klose.

– Vi vill tro att Bohuskusten inte är så farlig för oss. Det är nog värre i Oslo när nästan alla restriktionerna nu har släppts. Där får diskoteken vara öppna till klockan tre, säger Finn Paugard.

Dick Netterlid är generalsekreterare vid Sveriges Gästhamnars Riksförbund och orolig för hamnarnas ekonomi.
Dick Netterlid är generalsekreterare vid Sveriges Gästhamnars Riksförbund och orolig för hamnarnas ekonomi. Foto: SGR
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons