Annons

Kristine, 24, ”var lost” – fann sex andliga utvägar

Astrologi, tarot och tro på andar har länge avfärdats som flum. I dag intresserar sig allt fler influencers och unga kvinnor för ascendenter, kristaller och seanser – en andlighet som ibland framstår mer som självhjälp än tro.

Under strecket
Publicerad

”Min andlighet gör det lättare att zooma ut från vardagsproblem, stress på jobbet, relationsproblem, och se mitt liv som en del av något större. Det är inte värt att stressa sönder sig och må dåligt”, säger Kristine.

Foto: Allis Nettréus

Många som intresserar sig för den nya nyandligheten tillhör ”generationen Harry Potter”, som har vuxit upp med en populärkultur fylld av magiska och ockulta inslag.

Foto: Warner Bros/Everett Collection/IBL

”Joana och Bella, Sacred Womb Women’s Festival, Ängsbacka, 2017.” Från fotograf Elin Berges serie ”Awakening” om den nya nyandligheten bland kvinnor. Bilderna är en del av det nordiska fotokollektivet Moments grupputställning ”Almost Perfect” som visas på Västerbottens Museum fram till den 3 februari 2019.

Foto: Elin Berge

Per Faxneld, religionshistoriker vid Södertörns högskola, menar att ”generation Harry Potter” är mer öppen för alternativ andlighet.

Foto: Pressbild

”Min andlighet gör det lättare att zooma ut från vardagsproblem, stress på jobbet, relationsproblem, och se mitt liv som en del av något större. Det är inte värt att stressa sönder sig och må dåligt”, säger Kristine.

Foto: Allis Nettréus
”Min andlighet gör det lättare att zooma ut från vardagsproblem, stress på jobbet, relationsproblem, och se mitt liv som en del av något större. Det är inte värt att stressa sönder sig och må dåligt”, säger Kristine.
”Min andlighet gör det lättare att zooma ut från vardagsproblem, stress på jobbet, relationsproblem, och se mitt liv som en del av något större. Det är inte värt att stressa sönder sig och må dåligt”, säger Kristine. Foto: Allis Nettréus

24-åriga Kristine kallar sig själv för andlig, eller spirituell – men inte religiös. Hon sysslar med yoga, meditation, astrologi och affirmationer (se ordlista nedan). Hon har även gått till ett medium några gånger. Under våren var hon med i en spirituell, holistisk coachningsgrupp som träffades en gång i månaden och pratade om personlig utveckling och livet.

– Jag följer inte en tro som är satt, utan plockar lite som jag vill. Jag tror att allt i livet är menat att vara som det är, både det bra och dåliga. Och att universum aldrig kommer att klämma åt mig för hårt, men att det negativa leder fram till erfarenheter, säger Kristine, som här har valt att inte uppge sitt efternamn.

Hennes andliga praktik beskriver hon som något hon gör för att må bra.

Annons
Annons

– Det är en typ av ”self care”. Det är så lätt att börja stressa och känna som om allt är på liv och död. Min andlighet gör det lättare att zooma ut från vardagsproblem, stress på jobbet, relationsproblem och så, och se mitt liv som en del av något större. Det är inte värt att stressa sönder sig och må dåligt, säger hon.

Det är inte bara folk som är ’extrema’ i sin andlighet, utan liksom vanliga människor. Astrologi, tarot, meditation och spirituell självutveckling har blivit en kul grej.

På många sätt är Kristine representativ för den grupp unga kvinnor för vilken nyandligheten har fått ett uppsving under de senaste åren.

Hon är uppvuxen i Malmö, har en examen i företagsekonomi och bor nu i Stockholm där hon har en ledande position på ett musikbolag.

– Det känns som om det har blivit en grej, speciellt bland kvinnor i storstäder. Det är inte bara folk som är ”extrema” i sin andlighet, utan liksom vanliga människor. Astrologi, tarot, meditation och spirituell självutveckling har blivit en kul grej som alla kan använda sig av, säger Kristine.

Att nyandligheten inte längre avfärdas som flum märks inte minst i att kommersiella krafter snappat upp trenden. Skönhetskedjan Sephora skulle i oktober börja sälja produkten “Starter witch kit” innehållande salvia, tarotkort och en rosenkvarts. Försäljningen stoppades dock efter kritik från ett överraskande stort häx-community som menade att det var kulturell appropriering.

När medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman bjöd in till en influencertät kräftskiva tidigare i höstas fanns där både en spådam och en astrolog. Borden vid vilka skaldjuren avnjöts var placerade för ultimata energiflöden.

Annons
Annons

Många som intresserar sig för den nya nyandligheten tillhör ”generationen Harry Potter”, som har vuxit upp med en populärkultur fylld av magiska och ockulta inslag.

Foto: Warner Bros/Everett Collection/IBL

I dag kan du lika gärna träffa häxor och healers som klär sig i dyra träningskläder eller är svåra att skilja från vilken Östermalmsentreprenör som helst.

Spår av nyandlighet syns också oftare i vår vardag, menar Per Faxneld, religionshistoriker vid Södertörns högskola, som forskar om alternativ andlighet. Påstått dokumentär reality-tv om spökjägare, hemsökelser och andar syns ofta i tablåerna. Mataffärer säljer tidskrifter som tar upp nyandliga idéer.

Det finns även andliga inslag i vissa typer av yoga och östasiatiska kampsporter där energier, själslig styrka och meditation är centrala. Intresset för nyandlighet från influencers, modeskapare och konstnärer höjer dess status ytterligare, menar Per Faxneld.

– Nyandligheten har blivit av med lite av sin subkulturella profil. Den är inte längre nödvändigtvis förknippad med batikkläder och hennafärgat hår. I dag kan du lika gärna träffa häxor och healers som klär sig i dyra träningskläder eller är svåra att skilja från vilken Östermalmsentreprenör som helst, säger Per Faxneld.

Alternativ andlighet – som exempelvis New Age – har historiskt sett varit dominerad av kvinnor. Att horoskop, tarot och andra andliga praktiker i dag trendar bland unga utbildade kvinnor i karriären har flera förklaringar, menar Per Faxneld.

Många som intresserar sig för den nya nyandligheten tillhör ”generationen Harry Potter”, som har vuxit upp med en populärkultur fylld av magiska och ockulta inslag.
Många som intresserar sig för den nya nyandligheten tillhör ”generationen Harry Potter”, som har vuxit upp med en populärkultur fylld av magiska och ockulta inslag. Foto: Warner Bros/Everett Collection/IBL
Annons
Annons

Dagens nyandlighet befinner sig i ett slags gränsland mellan underhållning och andligt sökande, menar han. Många som i dag intresserar sig för denna typ av andlighet tillhör ”generationen Harry Potter”, som har vuxit upp med en populärkultur fylld av magiska och ockulta inslag. Tv-serier som ”Buffy och vampyrerna”, ”Förhäxad” och ”Sabrina tonårshäxan” har bidragit till att ”avnörda” och avdramatisera nyandligheten .

Dessutom har den nyandliga praktiken en självförverkligande potential, menar Per Faxneld.

– De här praktikerna ses som en form av stresshantering, eskapism eller meningsskapande för stressade personer mitt i karriären. De existentiella frågorna kan också börja göra sig påminda när de rent materiella livsmålen är uppnådda. Dessutom är många av de här kurserna och behandlingarna dyra, vilket gör kvinnor med bra jobb till en naturlig målgrupp.

Jag har alltid känt mig spirituell, men jag började gräva i det när jag kände att jag behövde svar på de där existentiella frågorna: Vad gör jag med mitt liv? Vad gör jag här? Vad är syftet med allt?

Att dagens nyandlighet har få regler och går att utforma som man själv vill passar också utmärkt i ett individualistiskt tidevarv. Beskrivningen av 1990-talets New age som en typ av smörgåsbords-andlighet stämmer in även på dagens nyandlighet, menar Per Faxneld.

– Det passar in i ett senkapitalistiskt och postmodernt konsumtionssamhälle, där individen bygger sin egen identitet genom att plocka och köpa fritt ur olika traditioner. De individualistiska idealen, urbaniseringens traditionsupplösande effekter och självförverkligande som ett centralt samhällsvärde bidrar också.

Annons
Annons

”Joana och Bella, Sacred Womb Women’s Festival, Ängsbacka, 2017.” Från fotograf Elin Berges serie ”Awakening” om den nya nyandligheten bland kvinnor. Bilderna är en del av det nordiska fotokollektivet Moments grupputställning ”Almost Perfect” som visas på Västerbottens Museum fram till den 3 februari 2019.

Foto: Elin Berge

Nyandliga Kristine började utforska sin andlighet för några år sedan, i en period när hon var stressad och mådde dåligt.

– Jag var lite lost, jag gjorde allt man skulle men förstod inte meningen med det. Jag har alltid känt mig spirituell, men började gräva i det när jag kände att jag behövde svar på de där existentiella frågorna: Vad gör jag med mitt liv? Vad gör jag här? Vad är syftet med allt? säger Kristine.

”Joana och Bella, Sacred Womb Women’s Festival, Ängsbacka, 2017.” Från fotograf Elin Berges serie ”Awakening” om den nya nyandligheten bland kvinnor. Bilderna  är en del av det nordiska fotokollektivet Moments grupputställning ”Almost Perfect” som visas på Västerbottens Museum fram till den 3 februari 2019.
”Joana och Bella, Sacred Womb Women’s Festival, Ängsbacka, 2017.” Från fotograf Elin Berges serie ”Awakening” om den nya nyandligheten bland kvinnor. Bilderna är en del av det nordiska fotokollektivet Moments grupputställning ”Almost Perfect” som visas på Västerbottens Museum fram till den 3 februari 2019. Foto: Elin Berge

Om horoskopen säger att det kan bli en konfliktfylld tid för hennes stjärntecken kan Kristine fokusera lite extra på att försöka rätta till friktion i nära relationer.

Nu upplever hon att andligheten gör henne tryggare – hon tar inte sig själv på lika stort allvar och hennes känslor överrumplar inte på samma sätt som tidigare.

– Det gör att världen inte känns så läskig. Jag tänker ofta på det när mina icke-andliga vänner har ångest eller går igenom något jobbigt. Hur klarar de sig utan att tro att det finns någon mening i det? Utan tro måste det vara en så rå och hopplös känsla.

I dag handlar Kristines andliga praktik inte lika mycket om att hantera existentiell ångest. Den är snarare ett roligt sätt att lära känna och utveckla sig själv, menar hon. Horoskopen ser hon som en vägledning, där hon får ett fokus inför den närmsta tiden. Om horoskopen säger att det kan bli en konfliktfylld tid för hennes stjärntecken kan Kristine fokusera lite extra på att försöka rätta till friktion i nära relationer.

Annons
Annons

Per Faxneld, religionshistoriker vid Södertörns högskola, menar att ”generation Harry Potter” är mer öppen för alternativ andlighet.

Foto: Pressbild

De flesta som kommer in på den här andligheten är människor som har det bra och gör karriär. De gör det inte för att de är deppiga, utan för att det berikar livet.

– Jag tror inte att jag är på ett visst sätt på grund av planeterna, eller att man ska undvika att skriva på ett kontrakt om den och den planeten är i retrograd. Jag ser horoskopen mer som påståenden om mig själv som jag måste ta ställning till, inte som ultimata sanningar.

Det sättet att se på sin andlighet tror Kristine är typiskt för många av dem som börjar odla sitt spirituella intresse i dag.

– Jag upplever att de flesta som kommer in på den här andligheten är människor som har det bra och gör karriär. De gör det inte för att de är deppiga, utan för att det berikar livet.

Per Faxneld, religionshistoriker vid Södertörns högskola, menar att ”generation Harry Potter” är mer öppen för alternativ andlighet.
Per Faxneld, religionshistoriker vid Södertörns högskola, menar att ”generation Harry Potter” är mer öppen för alternativ andlighet. Foto: Pressbild
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons