Annons

Kuhnke vill se mer kommersiell radio

Kulturdepartementet vill bredda radiomarknaden och se fler kommersiella aktörer. I ett förslag som nu går ut på remiss föreslås att Myndigheten för press, radio och tv ska kunna medge större sändningsområden samt skapa förutsättningar för större mångfald på radiomarknaden.

Under strecket
TT
Publicerad

Alice Bah Kuhnke (MP).

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

Alice Bah Kuhnke (MP).

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1
Alice Bah Kuhnke (MP).
Alice Bah Kuhnke (MP). Foto: Tomas Oneborg

– Bakgrunden är att avtalet med staten snart löper ut och vi vill föreslå förändringar som stärker den kommersiella radion, ökar konkurrensen och ger fler aktörer, säger kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP).

Radioföretagen vill kunna sända över större områden än i dag. Här har Post- och telestyrelsen redan fått i uppdrag att se över frekvensplaneringen för att tekniskt möjliggöra detta. I remissen finns också förslag om att ändra reglerna för hur många tillstånd en aktör får ha i ett sändningsområde. Lagändringarna föreslås träda i kraft 1 juli 2017.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons