Annons

Torbjörn Isacson:Kunder lär få betala för daglig post

Foto: Emil Langvad/TT

Räkna med sämre service på brev från Postnord. Men frågan är om ens kraftiga neddragningar räcker för att rädda Postnord i dess nuvarande struktur.

Under strecket
Publicerad

Eländet tycks aldrig ta slut för Postnord. I en intervju med DN säger bolagets vd Annemarie Gardshol att det blir miljardförluster i brevverksamheten i Sverige om några år med nuvarande trend, och om ingenting förändras. En rapport som levererades av konsultbolaget McKinsey för ett knappt år sedan, men som av utomstående bara kan läsas i kraftigt maskerat skick, uppges tala om en utveckling där Postnords egna kapital kan raderas ut.

Det faktum att rapporten beställdes av ägarna och att enbart ägarrepresentanter från de svenska och danska regeringskanslierna var med på sändlistor, och i styrgruppsmöten, säger också en hel del om den djupa förtroendeklyftan mellan Postnord och ägarna.

Sedan dess har det skett stora förändringar i Postnords ledning, där bland annat vd har bytts ut. Det har över huvud taget skett en hel del i Postnord under senare år. Den kraftiga kritiken av mängder av missförhållanden som SvD har redogjort för i en omfattande artikelserie har lett till förändringar och förbättringar på flera områden. Till det kommer att Postnord både har fått höja portot och försämra servicen på brevutdelningen.

Annons
Annons

Men det räcker inte. Postnord vill redan i sommar ha ett godkännande att få dela ut brev ännu mer sällan. Framför allt lär glesbygden drabbas av ytterligare utarmning.

För de allra flesta privatpersoner, som varken skickar eller tar emot särskilt många brev, spelar det oftast inte stor roll om det tar någon dag mer. Men konsekvenserna riskerar att bli större på glesbygden. I augusti i fjol fick Postnord kritik för att varannandagsutdelning bland annat innebär att många på landsbygden inte längre får sin papperstidning varje dag. Postnord fick då skjuta på starten av det testet.

För att hitta en fungerande lösning lär det kosta för kunder som vill ha ut sin post varje dag. Man ska nog inte utesluta att en del av notan hamnar hos skattebetalarna också.

Det finns en rad förklaringar till att Postnord har gått från att ha setts som en garant för en leveranssäker service till att vara utskällt av alla från kunder och anställda till ägare. Strukturomvandlingen där allt färre brev skickas är bara en. Postnord har dessutom misskött sin roll som brevleverantör, där allt fokus i stället har lagts på att konkurrera med fristående bolag på en paketmarknad med mycket låga marginaler. Därtill kommer den olycksaliga fusionen med danska Posten, som har blivit ett sänke för koncernen. Frågan är om den strukturen kommer att hålla i framtiden. Intresset för att subventionera den misskötta danska posten blir stadigt mindre på svensk sidan.

Man kan också fråga sig hur mycket skönmålning det finns i det förändringsarbete som Postnord skryter så mycket om. Skygglapparna satt tveklöst länge på, där den tidigare vd:n Håkan Ericsson exempelvis hävdade att det var en myt att brev kom bort. Även om han senare bad om ursäkt för det så tycks delar av organisationen gärna sopa problemen under mattan.

Branschtidningen Proffs skriver att näringsminister Ibrahim Baylan (S) senast den 29 januari måste besvara en interpellation från riksdagsledamoten Thomas Morell (SD) om ett åkeri som i december avslöjades med att ha förare som körde med dubbla förarkort och riskerar 1,5 miljoner i sanktionsavgifter. Samtidigt som andra speditörer har avbrutit sitt samarbete med åkeriet fortsätter Postnord som storkund.

Redan i december 2016 skrev SvD en rad artiklar om Postnords samarbete med kritiserade åkerier, bland annat det som nu åter är aktuellt. Fackförbundet Transport riktade också kraftig kritik mot Postnord. Frågan är vad som har hänt med det arbete för att vidta förändringar på området som Postnord då utlovade.

Det är hög tid för Postnord att leva upp till sin stolta slogan ”Vi levererar” – på alla sätt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons