Annons
Kommentar

Torbjörn Isacson:Kundernas krav blir högre – risk för kaos

Årets mest intensiva e-handelsveckor börjar.
Årets mest intensiva e-handelsveckor börjar. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Förnya er – eller slås ut. Många accepterar att ett brev dröjer men paket får gärna komma direkt. Kraven är höga när årets mest intensiva e-handelsveckor drar igång.

Under strecket
Publicerad

Det smygstartade i måndags med ”Singlarnas dag”, där kinesiska Alibaba slog nya rekord i försäljning medan intresset börjar från en låg nivå i Sverige. Men med Black Friday, som numera kan vara flera dagar i Sverige, drar den allt hetsigare e-handelssäsongen i gång inför julen.

För kunder, handlare och en rad olika aktörer inom e-handeln är det en period som riskerar att skapa kaos. Det gäller inte minst logistikföretag som Postnord, som för ett par år sedan hade en verklig mardrömsperiod när det var som mest intensivt och inköpen exploderade, i hög utsträckning från Kina.

Precis som i fjol har Postnord förberett de kommande helgerna under en stor del av året. Åtgärdspaketet ser också likartat ut, med bland annat cirka 3 00 extra medarbetare, söndagssortering av paket, utökade hemleveranser kvällstid eller lördagar på vissa platser, 60 tillfälliga julombud och förstärkt kundtjänst.

Postnord räknar med att volymerna ökar betydligt mindre än tidigare den här gången. Bolaget verkar också betydligt bättre förberett än för ett par år sedan.

Annons
Annons

Men numera gäller det inte bara att smidigt kunna köra runt alla paket.

Framför allt är vad som kallas ”last mile”, den sista delen av transporten fram till kunden, en av de hetaste frågorna inom e-handeln. Den lär inte bli mindre het kommande år.

Kundernas krav blir bara högre. När många snart verkar nöja sig med att få brev några dagar i veckan så vill de däremot ha sina e-handlade varor nästa dag, eller ännu hellre samma dag. Och de vill ha leverans där de befinner sig, oavsett om det är hemma eller på jobbet. Ingen vill sitta och vänta en hel dag på en paketleverantör som i värsta fall bara kör förbi, och beskedet sedan blir att ingen var hemma. En annan mardröm är beskedet att paketet kan hämtas ut på någon logistikcentral – som bara är öppen under kontorstid.

Samtidigt ska transporten vara både hållbar och helst inte kosta något. Ekvationen är inte helt lätt att få ihop. Det kräver enorma omställningar hela vägen från stadsplanering till de företag som har olika typer av lagerlokaler till alla former av transportörer.

För Postnords del hade de numera nedlagda postkontoren sannolikt kunnat vara en guldgruva på flera håll – för att hantera paketen. Lägena var oftast bra och lokalerna anpassade till att snabbt få ut och in varorna.

Klart står att det kommer att krävas mycket lageryta som är mycket närmare kunderna än i dag. Det lär bli räddningen för en del lokaler när annan verksamhet slås ut. Dessutom lär det bli mer ytor för e-handel framöver, när behovet av garage och parkeringsytor minskar.

Men hela distributionskedjan sista vägen fram till kund lär förändras rejält.

Annons
Annons

Trendspanarna talar om självkörande bilar, levererande robotar, flygande drönare och digitala lås. Därmed ska leveransen bli mycket snabbare och billigare.

En del av dessa lösningar ligger rimligen en bra bit fram i tiden. Det är mycket som måste lösas kring både drönare och självkörande fordon, bland annat kring säkerhet.

Men redan de mest grundläggande funktionerna kräver stora skiften. Till stor del handlar det om nödvändiga samarbeten mellan olika typer av aktörer. Det handlar i grunden om att få till stora volymer för att distributionen ska bli så effektiv som möjligt. Det är som bekant exempelvis enklare med ett tidningsbud än flera olika.

Det kommer att krävas olika lösningar som inkluderar bland andra dagens giganter som Postnord och internationella storbolag som DHL och Schenker, mjukvaruföretag, nya uppstickare som i dagsläget snarast är en digital variant av de springschasar som de flesta butiker förr hade för att leverera bland annat livsmedel lokalt, och de som kontrollerar lokalerna.

Försök som hittills gjorts i till exempel Arenastaden i Solna, inkluderande bland andra Fabege, Catena och Ragnsells, har så här långt inte riktigt slagit igenom.

Men förmågan att ta till sig nya lösningar och samarbeten lär bara bli viktigare i den här kedjan framöver.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons