Annons

Kung Kristina blir revansch för transvärlden

– Det är ingen som riktigt vågat götta ner sig i den queera Kristina, säger skådespelaren Aleksa Lundberg.
– Det är ingen som riktigt vågat götta ner sig i den queera Kristina, säger skådespelaren Aleksa Lundberg. Foto: Lars Pehrson

Aleksa Lundberg får spela både vän flicka och grov karlakarl som spottar och fiser. ”Kung Kristina Alexander” är ett drömprojekt för henne och regidebuterande fotografen Elisabeth Ohlson Wallin som grävt i källor om drottningen.

Under strecket
Publicerad

Fotografen Elisabeth Ohlson Wallin gör regidebut med sin pjäs om drottning Kristina. Aleksa Lundberg gör rollen.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 2

Kristina var en stor kulturperson, vid hennes hov samlades Europas främsta tänkare. Hon utvecklade också teatern genom sina internationella kontakter.

Foto: Lars PehrsonBild 2 av 2

Med svärdet lyft kliver Kristina ut ur biktbåset och fram mot scenens kant, för att en gång för alla klyva knuten: Han är en Kung. Hon är ingen Drottning.

– Det är en upprättelse för hela transvärlden, vi visar att vi alltid har funnits, säger Aleksa Lundberg, en av få skådespelare i Sverige som är öppna med sin transidentitet.

Hon är Kung Kristina Alexander i Elisabeth Ohlson Wallins pjäs.

– Jag har haft en passion för Kristina i hela mitt liv. Just det där att hon inte ville gifta sig och inte ville ha klänning kunde jag identifiera mig med som barn, säger Elisabeth Ohlson Wallin som med ”Kung Kristina Alexander” gör teaterdebut.

Efter att i två decennier ha iscensatt tablåer för sina barockinspirerade fotografier med kön, sexualitet och religion i fokus ville hon göra något som rörde på sig, som berättade hela historien.

– Jag ville få prata till punkt för att inte bli missförstådd hela tiden, säger hon.

Drömmen om att göra teater om sin favorit ur den svenska historien låg och bubblade länge men det var inte förrän hon träffade Aleksa Lundberg som allt föll på plats, där fanns hennes Kristina.

Annons
Annons

Fotografen Elisabeth Ohlson Wallin gör regidebut med sin pjäs om drottning Kristina. Aleksa Lundberg gör rollen.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1

Vi befinner oss på Strindbergs Intima teater vid Norra Bantorget i Stockholm. Här satte August Strindberg själv upp sin pjäs ”Drottning Kristina” 1908. Nu, 109 år senare, firar teatern sin hundrade uppsättning genom att låta Lundberg och Olsson-Wallin göra sin tolkning av regenten, utifrån den transidentitet som Kristina själv gav uttryck för i brev och andra skrifter.

– Han har blivit tolkad som en besynnerlig kvinna i så många århundraden, det är ingen som riktigt vågat götta ner sig i den queera Kristina, säger Aleksa Lundberg.

Manuset är helt och hållet baserat på historiska källor. Skrifter som visar att Kristina ville bli kallad för ”han” och i slutna sällskap antog ett nytt namn: ”Alexander”, att Kristina försökte korrigera sitt eget kön genom alkemi och att Kristina hade kärleksrelationer med kvinnor. Kristina var en maktmänniska, skoningslös mot sina fiender, men också full av kärlek, menar Elisabeth Ohlson Wallin.

– Hon skrev passionerade brev till de kvinnor hon älskade och som förlöste henne i hennes identitet som man.

Fotografen Elisabeth Ohlson Wallin gör regidebut med sin pjäs om drottning Kristina. Aleksa Lundberg gör rollen.
Fotografen Elisabeth Ohlson Wallin gör regidebut med sin pjäs om drottning Kristina. Aleksa Lundberg gör rollen. Foto: Lars Pehrson

Elisabeth Ohlson Wallin och Aleksa Lundberg svajar mellan pronomenen. En mytomspunnen regent som varit ”hon” i historieskrivningen i 400 år blir inte så lätt en ”han”. Inte minst som Kristina setts som en felkonstruerad kvinna, så pass att en samling forskare och kyrkans män grävde upp hennes lik på 1960-talet för att undersöka hur det stod till med det biologiska könet.

Annons
Annons

Kristina var en stor kulturperson, vid hennes hov samlades Europas främsta tänkare. Hon utvecklade också teatern genom sina internationella kontakter.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1

Samma gynekolog som medverkade vid kistöppningen skrev underlaget till den lag som stiftades om tvångssterilisering vid könskorrigeringar. Det handlar om en syn på transpersoner som defekta, som levt kvar ända in i våra dagar. För att än mer lyfta kopplingen mellan nu och då har Elisabeth Ohlson Wallin filmat statister i 1600-talsdräkter, alla i verkligheten transpersoner med sina egna berättelser om förtryck och utanförskap, men som i föreställningen blir som andar från Kristinas tid. Kampen för att få vara den man är manifesterar sig också i Aleksa Lundbergs gestaltning. Genom att spela Kristina, en regent med en fot i varje könsroll, får hon äntligen vara hela sig själv som skådespelare.

– Jag får vara den lilla, väna flickan men också en grov karlakarl som spottar och fiser. Det är en dröm för en skådespelare men också en revansch för mig personligen eftersom jag blivit väldigt ifrågasatt av människor som inte förstår hur det skulle kunna gå att vara något annat än 100 procent man eller 100 procent kvinna på scenen, säger hon.

Kung Kristina Alexander

Strindbergs Intima Teater

Premiär 1 mars

Kristina var en stor kulturperson, vid hennes hov samlades Europas främsta tänkare. Hon utvecklade också teatern genom sina internationella kontakter.
Kristina var en stor kulturperson, vid hennes hov samlades Europas främsta tänkare. Hon utvecklade också teatern genom sina internationella kontakter. Foto: Lars Pehrson
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons