Annons

Kvinnliga skådespelare har kortare karriär än män

Ålder behöver inte vara något minus för manliga skådespelare. För kvinnor ser det annorlunda ut.

Manliga skådespelare kan få stora roller in i femtioårsåldern, kvinnors karriärer peakar innan de fyllt 40, enligt en ny rapport från Filminstitutet.

Under strecket
Publicerad

Alicia Vikander och Rolf Lassgård.

Foto: TT & APBild 1 av 1

Alicia Vikander och Rolf Lassgård.

Foto: TT & APBild 1 av 1
Alicia Vikander och Rolf Lassgård.
Alicia Vikander och Rolf Lassgård. Foto: TT & AP

Män får fler huvudroller än kvinnor. Under åren 1950–2017 har merparten av alla förstaroller – den roll som nämns först i filmen eftertext – gått till män.

Det visar Svenska Filminstitutets nya jämställdhetsrapport, som bland annat granskar villkoren för kvinnliga regissörer, manusförfattare, producenter och skådespelare inom filmbranschen. Undersökningen visar tydligt att kvinnliga skådespelare har ett kortare karriärspann än män.

– Det här är ju något man pratat mycket om, men nu har vi svart på vitt. Möjligheten att få de stora rollerna minskar markant vid 40 för kvinnor, säger Jenny Wikstrand, analytiker på Filminstitutet.

Rapporten visar att kvinnor, oavsett nyckelposition i filmprojekt, får tillgång till betydligt mindre budgetar än män. I genomsnitt är skillnaden i budget sex miljoner kronor.

Annons
Annons

Filmer med liten budget har en relativt jämställd könsfördelning; i dessa filmer är det en hög andel kvinnliga regissörer, manusförfattare, producenter och huvudrollsinnehavare. Men en större budget innebär en minskad andel kvinnor på alla positioner.

– Det här är ett globalt problem, ju högre budget desto fler män. När budgeten minskar så kommer kvinnorna in. Så ser det tyvärr ut över hela världen, det är alltså inte ett svenskt fenomen, säger regissören Lisa Langseth till TT.

Undersökningen visar också att filmskaparnas kön påverkar vad det blir för kön på huvudrollen. Huvudrollerna är särskilt viktiga för skådespelarnas ekonomi och karriär. Kvinnliga manusförfattare innebär att det oftast blir en kvinna i huvudrollen. Men bara 28 procent av filmerna har en kvinnlig manusförfattare.

– Manusförfattarna är en nyckel. För att fler kvinnliga skådespelare ska kunna få huvudroller i mer kommersiella högbudgetfilmer behövs det fler kvinnliga manusförfattare, säger Filminstitutets Jenny Wikstrand.

Filmer som fått stöd från Filminstitutet har oftare kvinnor i huvudrollen än filmer utan stöd. Generellt har andelen kvinnliga huvudrollsinnehavare ökat; under de senaste åren har kvinnorna fått 44 procent av förstarollerna.

Filminstitutet har också undersökt karriärspannet, det vill säga under vilka år en skådespelare har störst möjligheter att få en huvudroll. Under 2010-talet är gapet mellan mäns och kvinnors karriärslängd sex år, enligt rapporten.

Kvinnor börjar visserligen få stora roller på bred front redan vid 26 års ålder, medan männen måste vänta ytterligare några år. Men efter 40 försvinner de flesta huvudrollerna för kvinnor, samtidigt som män kan få dessa roller upp i 50-årsåldern.

Kvinnliga huvudrollsinnehavare har en medelålder på 34 år. Manliga huvudrollsinnehavare har en medelålder på 43 år.

Siffrorna är linje med hur det ser ut i övriga Europa, konstaterar Filminstitutet. En tysk studie har undersökt huvudrollerna i drygt 800 spelfilmer med stöd från den tyska filmfonden. Studien visar att ju äldre filmens huvudperson är, desto större är sannolikheten att huvudpersonen är en manlig figur.

I filmer med huvudpersoner mellan 20 och 29 år råder en jämn könsfördelning. I filmer med huvudpersoner över 50 är tre fjärdedelar av huvudrollerna manliga.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons