Annons

Laddhybrid med längre räckvidd når inte långt

Som första svenska tidning provkör SvD BMW:s helt nya BMW-serie som laddhybrid. Räckvidden på 330e har gått upp från 3,7 till 6 mil tack vare större batteri och den kommer även som kombi. Men bilen visar också laddhybridernas stora nackdel.

Under strecket
Publicerad

BMW 330e är en ny laddhybrid med längre räckvidd än föregångaren.

Foto: Wilfried Wulff/BMW Bild 1 av 4
Foto: Wilfried Wulff/BMW Bild 2 av 4
Foto: Wilfried Wulff/BMW Bild 3 av 4
Foto: Wilfried Wulff/BMW Bild 4 av 4

BMW 330e är en ny laddhybrid med längre räckvidd än föregångaren.

Foto: Wilfried Wulff/BMW Bild 1 av 1
BMW 330e är en ny laddhybrid med längre räckvidd än föregångaren.
BMW 330e är en ny laddhybrid med längre räckvidd än föregångaren. Foto: Wilfried Wulff/BMW

FÜRSTENFELDBRUCK Den här laddhybriden har tre nyheter av intresse. Vi tar den största först: batteriet har vuxit och har nu en kapacitet på 12 kilowattimmar i stället för de 7,6 som gäller för den gamla generationen av BMW 3-serie. Det innebär att räckvidden på el ökat från 3,7 mil till 6 mil.

SvD provkör som enda svenska tidning bilen på ett nedlagt militärflygfält i orten Fürstenfeldbruck utanför München. När vi frågar BMW-ingenjörerna varför de inte sätter in ett ännu större batteri – som exempelvis BMW gjort i den större suv-modellen X5 som nu i dagarna fått ett batteri på 24 kilowattimmar – skruvar de besvärat på sig och berättar att det inte får plats – framförallt eftersom bagageutrymmet då i praktiken skulle försvinna. Även nu är det mindre: 375 liter jämfört med 480 liter i bensin/dieselversionerna.

Annons
Annons
Foto: Wilfried Wulff/BMW Bild 1 av 1

Detta visar på den stora nackdelen när man stuvar in en eldrivlina i fossila bilar. Och det visar att laddhybrider som vi känner dem i praktiken har en max räckvidd på runt 5 mil – som bilen går (och inte 6 som det står på papperet) i det som kallas verkligheten.

Vi kliver in i kupén på den helt nya 3-serien. Vill du visa dig duktig inför BMW-nördar kan du tillägga att denna nya sjunde generation bär internnamnet G20. Att vi nu kör en helt ny generation är den andra stora nyheten i denna artikel. 3-serien är nu 4,72 meter lång och därmed 7,6 centimeter längre än föregångaren och byggs på den så kallade CLAR-plattformen som även 5- och 7-serien byggs på.

Foto: Wilfried Wulff/BMW

Laddhybriden 330e har samma fyrcylindriga 2-liters bensinmotor på 184 hästkrafter som förr och först föranleds man tro att elmotorn är mindre: den är på 68 hästkrafter jämfört med 88 hästkrafter innan. Men nu har den en så kallad överboostfunktion som i bilens sportläge ger den ytterligare 41 elektriska hästkrafter. Den totala systemeffekten är på 252 hästkrafter.

Nya 3-serien känns något mer kompetent på vägen än tidigare, men det märks att BMW-ingenjörerna ansträngt sig så de nästan spruckit för att inte tappa körkänsla. De har nästan lyckats. Vi ger oss iväg i bara el-läge. Det märks att bilen bara har 68 hästkrafter – ändå är max hastighet nu 140 kilometer i timmen jämfört med 120 tidigare. I sportläge blir chassisättningen hårdare och elmotorns kraft ända från noll varv gör sitt.

Annons
Annons
Foto: Wilfried Wulff/BMW Bild 1 av 2
Foto: Wilfried Wulff/BMW Bild 2 av 2

En stor nyhet för kombitörstande svenskar är att nya 330e även kommer som kombi, men den kommer inte förrän nästa år.

Om inte annat visar denna bil med stor träffsäkerhet att laddhybriderna har stora begränsningar – det går helt enkelt inte att få in ett större batteri i bilen.

Foto: Wilfried Wulff/BMW
Foto: Wilfried Wulff/BMW

Motor/växellåda

Betyg: 4 av 6

Hybridsystemet är väldigt likt den utgående BMW 330e. Den fyrcylindriga 184-hästkraftersmotorn är samma medan elmotorn är något mindre fast med boostfunktion. Det känns märkligt att BMW inte gjort elmotorn större.

Säkerhet

Betyg: 3 av 6

Nya BMW 3-serien är ännu inte testad av den europeiska säkerhetsorganisationen Euro-Ncap. Men allt annat än maximala 5 stjärnor skulle vara något av en skandal. Gott om elektroniska säkerhetssystem.

Ekonomi/miljö

Betyg: 4 av 6

Inköpspriset är svettigt men du får runt 20 000 kronor i statlig rabatt vid inköp, liksom sänkt förmånsvärde som tjänstebilsåkare. Observera att BMW inte gjort bensinmotorn mindre.

Körkänsla

Betyg: 4 av 6

Ur testprotokollet: "Mycket tajt i sportläget med skönt avgasljud". Man märker verkligen boostfunktionen", "Välbalanserat chassi", styrningen känns väl lätt i låga farter".

Helhet

Betyg: 4 av 6

Visst: BMW 330e har snäppt upp sig mot den gamla modellen. Men förändringarna är små. Framförallt visar det betydligt mindre bagageutrymmet och det faktum att det inte går att ha större batteri generande väl att laddhybdriderna har en stor nackdel.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons