Annons

Länderna som drabbats hårdast av butiksdöden

Amazon och andra webbutiker krossar många fysiska butiker i konkurrensen om kunderna.
Amazon och andra webbutiker krossar många fysiska butiker i konkurrensen om kunderna. Foto: Richard B Levine/TT

”Det stora blodbadet” som började i USA har tveklöst nått till andra sidan Atlanten. Gallerior överges och gator töms på butiker – här är några av länderna som har drabbats hårdast.

Under strecket
Publicerad

Stora kedjor som Macy’s, Sears och Kmart har tvingats till ruinens brant i USA.

Foto: Richard B Levine/TT Bild 1 av 1

1 / 4

USA: Blodbadet sprider till Europa

Stora kedjor som Macy’s, Sears och Kmart har tvingats till ruinens brant i USA.
Stora kedjor som Macy’s, Sears och Kmart har tvingats till ruinens brant i USA. Foto: Richard B Levine/TT

”Det stora blodbadet”, så minns många amerikanska handelsanalytiker 2017, året då butiksdöden intog USA.

Stora kedjor som Macy’s, Sears och Kmart tvingades till ruinens brant när Amazon och andra webbutiker krossade de fysiska butikerna i konkurrensen om kunderna.

Redan 2018 hade Amazon ökat till ett värde på över 500 miljarder dollar. Parallellt med att nätjättens aktievärde ökade i rekordfart störtdök de traditionella butikskedjornas aktier. En lång rad kända varumärken har gått i konkurs och stora köpcenter står nu tomma.

Investerare varnade tidigt för att "Amazon-effekten" kommer att sprida sig över hela världen:

– Europa ska inte heller känna sig tryggt, säger Edward J. Perkin, Chief Investment Officer i investeringsbolaget Eaton Vance, i en intervju till tidningen The Wall Street Journal.

Många europeiska länder har en handel som inte är lika centrerad runt jättelika köpcentrum.

– Det är möjligt att det tar lite längre tid i Europa på grund av höga transportkostnader och andra konsumentvanor, fortsätter han.

Fenomenet som började i USA har delvis fått fart på den europeiska kontinenten, om än i något mindre utsträckning och i delvis andra former:

Till skillnad från den amerikanska detaljhandeln har många europeiska länder en handel som inte är lika centrerad runt jättelika köpcentrum. I stora delar av Europa sker i stället en stor del av handeln inne i faktiska stadskärnor.

Annons
Annons

Amazon vinner mark i Tyskland och står i dag för en femtedel av hela den tyska bokförsäljningen.

Foto: Fred Dott Bild 1 av 1

2 / 4

Tyskland: Butiksdöd betecknas som samhällshot

Amazon vinner mark i Tyskland och står i dag för en femtedel av hela den tyska bokförsäljningen.
Amazon vinner mark i Tyskland och står i dag för en femtedel av hela den tyska bokförsäljningen. Foto: Fred Dott

I Tyskland är i dag var tionde stationär butik dödshotad, enligt branschorganisationen HDE som i början av året larmade att ”innestäderna är i yttersta nöd”.

HDE betecknade butiksdöden som en fara för den politiska stabiliteten och samhörigheten i samhället. När traditionsrika affärer slår igen upplevs det som ett hot, skrev detaljhandelsförbundet till inrikesminister Horst Seehofer och krävde akutåtgärder.

Framför allt bokhandelsbranschen har tagit en hård smäll när Amazon vinner mark och i dag står för en femtedel av hela den tyska bokförsäljningen. Små bokaffärer stänger därför ner i snabb takt runt om i landet.

Också på traditionella inköpsgator i metropolerna gapar skyltfönster tomma.

Totalt växer e-handeln nästan åtta gånger så snabbt som den stationära handeln, med 9 procent mot 1,2 procent. Butiker som inte orkar hänga med i digitaliseringen och samtidigt tyngs ner av personal- och hyreskostnader har få chanser att överleva.

Mest påtaglig är butiksdöden i småstäder och på landsbygden. Men också på traditionella inköpsgator i metropolerna gapar skyltfönster tomma.

I München har Hohenzollernstrasse i Schwabing drabbats hårt. Charkaffärer, boklådor och modebutiker ger upp. På ett skyltfönster kunde man nyligen läsa: ”Om du fortsätter att köpa dina julklappar på nätet finns snart inga butiker kvar.”

I Tyskland står i dag Amazon för nästan hälften av den sammanlagda e-handelsmarknaden.

Annons
Annons

Den brittiska varuhuskedjan Debenhams kämpar för att överleva.

Foto: Alberto Pezzali/TT Bild 1 av 1

3 / 4

Storbritannien: Skatter och brexit skyndar på butiksdöd

 Den brittiska varuhuskedjan Debenhams kämpar för att överleva.
Den brittiska varuhuskedjan Debenhams kämpar för att överleva. Foto: Alberto Pezzali/TT

Det är inte bara språkligt som britterna ligger nära sina anglosaxiska grannar på andra sidan Atlanten – butiksdöden har spridit sig till önationen med full kraft.

I så väl mindre som större städer har köpcentrum bommat igen och övergetts, och hela shoppingstråk i London har tömts på sina fysiska butiker. Men inne i städerna står inte lokalerna tomma lika länge som de gör i USA – många av de mindre verksamheterna ersätts relativt snabbt av större kedjor som skapar en allt mer homogen marknad.

Som grädde på moset har Storbritanniens ekonomi utträdet ur EU att hantera. Osäkerheterna runt brexit har fått det brittiska pundet att tappa snabbt i värde vilket innebär en ovälkommen påfrestning för många butiksägare.

Många industriorganisationer ger skatterna skulden för problemen.

Brexit har gjort britterna försiktigare. Många väntar med att göra stora inköp. Osäkerheten kring utträdet gör det också svårt för små- och medelstora företag att förbereda sig för framtiden. Särskilt företag som importerar varor från Europa är oroliga. Om Storbritannien lämnar EU utan ett avtal kan priserna stiga rejält.

Men brexit är inte det största problemet. Den största utmaningen för butikerna är beskattningen av affärslokaler. Många industriorganisationer ger skatterna skulden för problemen. De lobbar nu för en reform. Enligt dem är det orättvist att företag som hyr affärslokaler måste betala mycket högre skatter än onlinejättar som Amazon.

Annons
Annons

Köpcentrumen hotar att ta över när mindre verksamheter lägger ned i Italien.

Foto: Mairo Cinquetti/TT Bild 1 av 1

4 / 4

Italien: 20 000 butiker försvann på ett år

Köpcentrumen hotar att ta över när mindre verksamheter lägger ned i Italien.
Köpcentrumen hotar att ta över när mindre verksamheter lägger ned i Italien. Foto: Mairo Cinquetti/TT

I modemeckat Italien är situationen delvis annorlunda. Köpcentrumen är inte hotade – tvärt om. Här är det köpcentrumen som hotar att ta över när mindre verksamheter lägger ner.

Till skillnad från många andra europeiska länder utgörs Italiens marknad till stor del av småskaliga familjeägda verksamheter, och få av dessa har klarat av ta steget in på den digitala marknaden.

Det är de små butikerna som får ta smällen.

Enligt statistik från Eurostat har Italiens företag Europas tredje lägsta nivå av digitalisering, endast Bulgarien och Rumänien har lägre andel. 2016 genomfördes stora statliga satsningar för att uppmuntra företagen att ta steget ut på nätet, men med Italiens skakiga ekonomi har försöken långsamt mattats av och effekterna uteblivit.

När köpcentrumen breder ut sig och onlineförsäljare som Amazon trevande försöker etablera sig på den italienska marknaden är det nu de små butikerna som får ta smällen.

Italiens statistiskbyrå Istat uppskattar att upp till 20 000 mindre butiker tvingades stänga under 2018.

Annons
Annons
Annons
Annons