SvD Perfect Guide
Annons

Lär barnen älska vego

I ett decennium har Green kitchen stories gjort succé med sin vegetariska mission. Nu vill paret bakom bloggen lösa alla föräldrars eviga utmaning: hur får man barnen att äta mer grönsaker?

Text: Elin Liljero Eriksson - 29 augusti 2019

Allt började med en konflikt för drygt tolv år sedan. Det då nyförälskade paret Luise Vindahl och David Frenkiel hittade inga gemensamma måltider. Luise ville äta hälsosamt och David vegetariskt, vilket för honom mest innebar pasta och sås. I en misslyckad jakt på kombinationen goda, nyttiga och vegetariska recept bestämde de sig för att ta saken i egna händer. Och blogga om det. Idag spelar Green kitchen stories och deras bästsäljande böcker en betydelsefull roll i den våg av vegetarisk medvetenhet som svept över Sverige. Nu släpper paret, som numera är trebarnsföräldrar, sin femte bok där de vill lösa en evig och för många familjer en omöjlig gåta: hur får man barnen att äta mer grönsaker? 

– Vi har alltid gjort böcker utifrån där vi själva står. Och eftersom vi nu själva är mitt i småbarnslivet och vet hur det är, så kändes det naturligt att dela med oss av våra bästa vegetariska recept anpassade just för barnfamiljer, säger David Frenkiel.

Vad är det vanligaste misstaget föräldrar gör?
– Många föräldrar ger upp lite för lätt när barnen inte vill ha grönsaker. Istället för att fortsätta servera det tar man bort dem och hamnar i hjulspår av vit pasta och köttbullar var och varannan dag. Barn är vanemänniskor, den mat de känner igen är de trygga med och kommer det in något främmande på bordet blir de misstänksamma. Därför måste man vara enträgen, hjälpa dem att upptäcka nya smaker och ge dem tid att skapa nya vanor.

Annons
Annons

Så hur skapar man en ny, grön vana hos barn?
– Se det som en del av uppfostran. På samma sätt som man förklarar varför och inte bara ger upp för att de vägrat galonbyxor en regnig dag, fortsätt berätta varför grönsaker är nyttigt, gott och bra för jorden. Var konsekvent i att se grönsaker som en självklar del av måltiden. Fortsätt ställ fram skålar med kikärtor, skalade morötter eller en plåt bakad blomkål. Även om de inte skulle röra dem första dagen så kommer de förr eller senare att vilja prova. Vår dotter Elsa har vägrat quinoa tills häromdagen, då vi gjorde en quinoasallad med nötter och apelsinjuice. Nu har hon ätit den två dagar i rad. Det är en häftig känsla som förälder!

Om man inte ska tjata, hur får man dem att åtminstone prova?
– Involvera barnen i matlagningen och låt dem få komma med input. Inte bara om det är gott eller inte, utan om det exempelvis behövs mer citronjuice eller salt i grytan. Då känner de sig stolta och vill också smaka på maten de gjort. Ett bra sätt är också att testa olika tillagningsmetoder. Gillar de inte kokt broccoli kanske de älskar ungsrostad. Rör de inte spenatsalladen, häll i en näve i pannkakssmeten istället. Sedan måste inte barnen äta allt, man får vara glad för varje steg de tar.

– Och om de inte äter kan man ändå klappa sig på axeln, för att man serverar måltider som formar deras liv. När de sedan är 18 och lagar mat i första lägenheten är det som du har serverat genom uppväxten deras referensram. Så även om det är lite kämpigt har man ändå lärt dem någonting.

Annons