Annons

Lämnade Oxfordshire för svensk satsning

Celina Viner såg en jobbannons i en brittisk tidning och flyttade till Sverige. Nu är hon engelsklärare i Skellefteå.
Celina Viner såg en jobbannons i en brittisk tidning och flyttade till Sverige. Nu är hon engelsklärare i Skellefteå. Foto: Privat, Hossein Salmanzadeh/TT

Läraren Celina Viner lämnade brittiska Brighthampton för Byske i Skellefteå kommun. Lärarbristen har tvingat kommuner att leta lärare utomlands – i länder som England, Nederländerna och Spanien.

Under strecket
Publicerad

I jakten på kvalificerade lärare tar svenska kommuner till kreativa metoder – som att åka på så kallade rekryteringsresor utomlands.

En kommun som har gjort det är Skellefteå som vände blickarna mot England. De publicerade en jobbannons i tidningen The Guardian och bjöd in till fika på svenska ambassaden i London.

Projektet, som beräknas ha kostat cirka 470 000 kronor, har resulterat i åtta nya lärare. Förvaltningschefen Anders Bergström ser satsningen som lyckad. Den första av utlandslärarna har nu lämnat in sin ansökan om svensk lärarlegitimation.

– Lärarna är omtyckta och det har fungerat bra. Vi har totalt fått 15 nya Skellefteåbor som jobbar och betalar skatt. Jag vågar påstå att det inte är någon förlustaffär för varken Skellefteå eller Sverige.

Samtidigt tycker Anders Bergström att det är synd att Sverige har hamnat i den här situationen.

– Vi har vetat länge att vi står inför en brist av medarbetare. Det är verkligen en nationell svart plump att vi inte lyckats lösa det.

Det är väldigt annorlunda mot det brittiska systemet.

Annons
Annons

En av de nyblivna Skellefteåborna är Celina Viner. Hon lämnade Brighthampton utanför Oxford i England för jobb på en skola i Skellefteå kommun.

– Min man såg en annons i tidningen. Jag har semestrat flera gånger i Sverige och älskar landet. Men jag visste ingenting om Skellefteå och hade inte varit norr om Jönköping.

Höstterminen 2018 började Celina Viner som engelsklärare.

– Det är väldigt annorlunda mot det brittiska systemet, det är mycket mer avslappnat på ett positivt sätt. Eleverna här är mer självständiga.

Nu kämpar hon för att få en svensk lärarlegitimation, det som tar längst tid är att nå tillräckligt höga kunskaper i svenska språket.

För egen del är Celina Viner glad över att svenska kommuner rekryterar lärare utomlands, men hon kan förstå att vissa tycker att det är något märkligt.

– Men jag kommer från en bakgrund med brexit och tycker det är oerhört viktigt att vi fortsätter kommunicera och dela idéer över gränserna. Jag känner mig som en europé.

Jag har väl mellan 50 och 60 namn i min burk och får mejl i stort sett varenda dag.

Under våren åkte representanter från fyra kommuner till Spanien för att träffa lärare som var nyfikna på Sverige. En resa som samordnades av Arbetsförmedlingen och det europeiska rekryterings- och arbetsförmedlingsnätverket Eures. Bland annat anordnades så kallad speed-dejting mellan de spanska lärarna och de svenska kommunrepresentanterna.

En av kommunerna på plats i Spanien var Mora. Hans Lövgren, rektor och medlem i rekryteringsgruppen, var en av kommunens representanter.

– Det finns ett oerhört stort intresse från spanska välutbildade lärare att komma till Mora. Jag har väl mellan 50 och 60 namn i min burk och får mejl i stort sett varenda dag.

De organiserade rekryteringsresorna har pågått i ungefär två år i kommunen, berättar Hans Lövgren. Sedan tidigare har de flera lärare från bland annat Nederländerna i tjänst.

– Det råder lärarbrist i Sverige och det är klart att den drabbar Mora också, säger han.

Däremot har de inte värvat någon spansk lärare till kommunen ännu. Språket är en orsak.

– Man måste hitta en långsiktighet vad gäller språket, den strukturen har vi inte riktigt på plats här i Mora.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons