Annons

Lärare: ”Debatten om skolan har strandat”

Diskussionen om lärares auktoritet i klassrummet är missvisande, menar tre högstadielärare på Slättgårdsskolan i Bredäng. ”Debatten har strandat. Det handlar väldigt mycket om åtgärdande, men vi måste arbeta förebyggande” säger David Backlund, speciallärare på Slättgårdsskolan.

Under strecket
Publicerad

David Backlund, Lena Namon och Cahit Gemici är högstadielärare på Slättgårdsskolan i Bredäng.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 3

Eleverna Samuel Hernandez Esho, Aya Chakkour, Hilma Vesterberg, Lulia Mehary och Aro Sadik tycker också att relationen med lärarna är viktig.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 3

Samuel Hernandez Esho tycker att lärarna och eleverna ska bestämma regler gemensamt för att skapa en bättre relation.

Foto: Lars Pehrson Bild 3 av 3

David Backlund, Lena Namon och Cahit Gemici är högstadielärare på Slättgårdsskolan i Bredäng.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1
Efter reklamen visas:
Hur upprätthåller man ordningeni klassrummet?

Skolmyndigheter riskerar att skapa ängsliga lärare som är osäkra på sina befogenheter, det menar flera rektorer som SvD har talat med. David Backlund och hans kollegor framhåller hur viktigt det är att vara en auktoritet – men utan att vara auktoritär. Att möta eleverna på deras nivå men behålla en tydlighet och struktur i arbetet:

– Det är en ansvarsfråga. Antingen kan man se det som att eleven bär ansvaret om det blir oroligt, eller som att det är vi lärare som måste förändra något i miljön eller vår undervisningsmetod, säger David Backlund.

Den senaste tiden har det debatterats flitigt kring stökiga klassrum, kränkta elever och frustrerade lärare. Men de tre lärarna på Slättgårdsskolan i Bredäng känner inte igen sin arbetssituation i den mediala bilden.

– Om du har en god relation till dina elever och ser dem som olika individer så blir det inte så mycket stökande på lektionerna. Eleverna vill se oss som förebilder, säger Cahit Gemici, lärare i matte och NO-ämnen.

David Backlund, Lena Namon och Cahit Gemici är högstadielärare på Slättgårdsskolan i Bredäng.
David Backlund, Lena Namon och Cahit Gemici är högstadielärare på Slättgårdsskolan i Bredäng. Foto: Lars Pehrson
Annons
Annons

Eleverna Samuel Hernandez Esho, Aya Chakkour, Hilma Vesterberg, Lulia Mehary och Aro Sadik tycker också att relationen med lärarna är viktig.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 2

Samuel Hernandez Esho tycker att lärarna och eleverna ska bestämma regler gemensamt för att skapa en bättre relation.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 2

Antingen kan man se det som att eleven bär ansvaret om det blir oroligt, eller som att det är vi lärare som måste förändra något.

Eleverna Samuel Hernandez Esho, Aya Chakkour, Hilma Vesterberg, Lulia Mehary och Aro Sadik tycker också att relationen med lärarna är viktig.
Eleverna Samuel Hernandez Esho, Aya Chakkour, Hilma Vesterberg, Lulia Mehary och Aro Sadik tycker också att relationen med lärarna är viktig. Foto: Lars Pehrson

Även eleverna på Slättgårdsskolan efterfrågar tydlighet från lärarna. Om en lärare är för snäll så ”kör man över den”, säger åttondeklassaren Aya Chakkour.

– Man lyssnar inte. Men om de sätter ner foten från första dagen så har man respekt.

Klasskompisen Hilma Vesterberg berättar att lärarna ibland hjälps åt för att hålla ordning i klassrummen. Till exempel genom att en viss lärare som känner eleverna bättre kommer in och säger till på skarpen.

– Den läraren är en sådan person som man vill göra stolt, så honom lyssnar man mer på, säger Hilma Vesterberg.

Aya Chakkour håller med:

– Han ger oss respekt, så då ger vi honom respekt tillbaka.

Relationen mellan lärare och elever är grundläggande. Från lärarnas håll för att kunna hantera eleverna på bästa sätt – från elevernas sida för att känna sig sedda. Sjundeklassaren Aro Sadik berättar hur viktigt det är att lärarna presenterar sig själva och aktivt försöker lära känna eleverna. Att det handlar om att bygga en relation.

Samuel Hernandez Esho tycker att lärarna och eleverna ska bestämma regler gemensamt för att skapa en bättre relation.
Samuel Hernandez Esho tycker att lärarna och eleverna ska bestämma regler gemensamt för att skapa en bättre relation. Foto: Lars Pehrson

De tre lärarna på Slättgårdsskolan tycker att debatten fokuserar för mycket på åtgärder. Nyckeln till en lugn studiemiljö är istället förebyggande arbete, menar David Backlund.

– Har du en god lektionsstruktur och ett gott klassrumsklimat så minskar du risken för att behöva ta till åtgärder.

Problemet är att det inte alltid finns tid till det – och det är då ”kaoset kan komma”, som Lena Namon, lärare i svenska och SO-ämnen, uttrycker det.

Cahit Gemici håller med:

– När vi inte är välförberedda, ofta på grund av stress eller tidsbrist, blir lektionen inte lika bra. Förberedelsen är en jätteviktig faktor.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons