Annons

Lärarnas riksförbund i replik om matematikundervisning

Under strecket
Publicerad

Med anledning av ledarartikeln Fackförbundens egna gnällbälte (26/1), har följande replik inkommit:

Det är ofta jag får höra att Lärarnas Riksförbund är krävande och besvärliga. Varje gång ser jag det som ett bevis för att vi sköter vårt uppdrag. Så också när SvD:s ledarskribent Maria Ludvigsson menar att vi (eller konkret jag) ”gnäller” om att antalet matematiklektioner utökas (26/1).

Hon vill uppenbarligen inte förstå att bara lägga flera lektionstimmar på exempelvis matematik inte räcker. För att det ska bli kvalitet krävs det också mer tid till förarbete och efterarbete av denna utökade undervisning. Precis som jag förklarade i artikeln i SvD.

Svensk skola har alltför länge haft kvantiteten i fokus och nedvärderat kvaliteten. Det har straffat sig. Men vi lärare är verkligen beredda att ta ansvaret för att ge eleverna kvalitativ undervisning. Men då måste vi få förutsättningarna och tiden – och även ersättning för merarbetet. Och vi i Lärarnas Riksförbund var ändå positiva till att utöka matematiken.

Angående sörmlänningars egenheter, så kommer jag från Sveriges framsida, Göteborg. Och jag lovar att vi kommer fortsätta att vara tykna när det gäller undervisningens kvalitet och lärarnas uppdrag. Jag vet att Lärarnas Riksförbund är krävande. Det behöver svensk skola.

ÅSA FAHLÉN, ordförande Lärarnas Riksförbund

Maria Ludvigsson svarar: När ett ”tyket” lärarfack uttalar sig om vad som är bäst för skolan bör man dra öronen åt sig. Som Fahlén skriver är ett fackförbunds uppdrag att vara gnälliga å sina medlemmars vägnar, för att förbättra löne- och arbetsvillkor. Men detta, i sig viktiga uppdrag, ska inte likställas med vad som är bäst för skolan och eleverna.

Mer matte i mellanstadiet är i högsta grad av godo för varje elev – inte minst för de svagaste. Att Lärarnas riksförbund i detta ser risk för sämre kvalitet och större elevgrupper ligger möjligen i fackets uppdrag. Men det ska inte förväxlas med sämre villkor för eleverna. Kommer man från Sveriges framsida skulle man kanske se mer till sakens uppsida.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons