Annons

Larm: Bilarnas utsläpp för höga – riskerar miljardböter

Utsläppen från Europas bilindustri går åt helt fel håll – bara 5 av 13 biltillverkare är i linje med att klara EU:s koldioxidutsläppsmål. För dem som missar är mångmiljardsböter att vänta. Samtidigt är EU på väg att skruva åt kraven ännu mer.

Under strecket
Publicerad
Foto: Jochen Tack / AlamyBild 1 av 2
Foto: Martin Meissner / TT Bild 2 av 2
Foto: Jochen Tack / AlamyBild 1 av 1
Foto: Jochen Tack / Alamy

EU har världens strängaste regelverk när det kommer till bilars koldioxidutsläpp. En ny studie från PA Consulting visar nu att 8 av 13 biltillverkare verksamma inom unionen kommer att missa utsläppsmålet för 2021, och således bli bötesskyldiga.

– Det finns flera anledningar till det. Framförallt har tillverkarna, speciellt i Tyskland, varit för långsamma med att ställa om sina bilflottor mot renare teknik, säger rapportansvarige Michael Schweikl.

EU:s regelverk slår fast att år 2021 ska det genomsnittliga koldioxidutsläppet för en tillverkares fordonsflotta ligga på 95 gram per kilometer. Det är visserligen betydligt lägre än USA:s tak på 125 gram – men samtidigt för högt för att EU ska nå målen i Parisavtalet, som SvD rapporterat om tidigare.

Annons
Annons
Foto: Martin Meissner / TT Bild 1 av 1

Varje utsläppsgram över målet bötfälls. Om inte företagen gör dramatiska förändringar, kommer därför en tillverkare som Volkswagen riskera ett bötesbelopp på 14,4 miljarder kronor.

Om utsläppstjuvarna fortsätter läcka koldioxid kommer bötesbeloppen bli än högre. Detta eftersom att EU kom överens tidigare i veckan om att skärpa utsläppsreglerna ytterligare – målet är nu att begränsa koldioxidutsläpp från bilar med 37,5 procent fram till 2030.

Det blir ännu mer aggressiva mål i framtiden, vilket sätter mer press.

– Det blir ännu mer aggressiva mål i framtiden, vilket sätter mer press. Att skifta fordonsflottan till elbilar och hybrider är redan för sent för 2021 års mål, men det är dags för bilföretagen att sätta sig ner och lägga fram en strategi om hur de ska nå de nya målen, säger Schweikl.

Schweikl lyfter fram de asiatiska biltillverkarna Toyota, Honda och Mitsubishi – men även Volvo – som ledande i kampen för minskade koldioxidutsläpp, mycket på grund av att företagen ”var snabba med att ställa om sin flotta mot hybridmodeller med nya, kraftfulla motorer”.

Företag som Daimler och Volkswagen är enligt Schweikl på rätt väg, även om de tyska tillverkarna ser ut att missa målet.

– Problemen ligger för dem snarare i volymen av sålda bilar som drar upp utsläppsnivåerna. Företag som Jaguar-Landrover, som säljer betydligt färre bilar och ser därför ut att klara utsläppsmålen, har en väldigt mycket högre utsläppsnivå, säger Schweikl.

Foto: Martin Meissner / TT
Annons
Annons

Av de europeiska länder som studien fokuserade på visar Norge bäst resultat. Sveriges västliga grannland har från 2015–2017 sänkt sitt genomsnittliga koldioxidutsläpp från 100,5 till 83,6 gram per kilometer. Tvåa kommer Nederländerna med 101,3 gram/kilometer och på tredjeplats följer Danmark med 106 gram/kilometer.

– Jag tror att det handlar om att folk i de länderna är mer öppna för förändring, säger Schweikl.

Sveriges resultat är mindre imponerande med ett genomsnittsutsläpp på 121 gram/kilometer, trots att höga 5,2 procent av nyförsäljningarna bestod av laddhybrider eller elbilar. I studien har enbart Tyskland (126) och Schweiz (133) högre siffror för utsläppta gram per kilometer.

Schweikl menar att vägen framåt mot minskade utsläpp för företagen kommer att bli svår, men om tillverkarna lär sig och delar med sig av ny teknik med varandra kommer de snabbare kunna producera billigare, klimatsmarta bilar.

Om företagen inte lyckas, riskerar de att bli omsprungna av nya och smartare företag.

– De måste samtidigt förstå att tekniken kommer ändras dramatiskt snabbt. Titta bara på Kina, där kommer elbilsföretag utmana européerna ännu hårdare än Tesla gör, säger Michael Schweikl.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons