Annons

Låtskrivare: ”Sitter i studion minst tio timmar”

Låtskrivare och artister har fått hitta nya sätt att dra in pengar efter cd-skivans fall. Stim-pengarna bidrar till stabilitet för de som utgör ”Det svenska musikundret”.

– De är väldigt viktiga, säger låtskrivaren Fanny Hultman.

Under strecket
Publicerad

Fanny Hultman.

Foto: Lars Pehrson

Fanny Hultman.

Foto: Lars Pehrson
Fanny Hultman.
Fanny Hultman. Foto: Lars Pehrson

Min vardag är att jag sitter i studion minst tio timmar, sex dagar i veckan.

Låtskrivaren och producenten Fanny Hultman är en del av den internationella musikindustri som skapar många av hitsen som sprids över världen i dag. För henne är Stim-pengar en viktig del av inkomsten.

– De är väldigt viktiga. Det är skönt att känna att man har lite ekonomisk stabilitet. När man har en större låt är det skönt att pengarna bara tickar på, säger hon.

Sedan ett halvår tillbaka har hon ett avtal med storbolaget Warner Chappell music Scandinavia – och för att tjäna pengar är hon beroende av att skriva hits.

– Min vardag är att jag sitter i studion minst tio timmar, sex dagar i veckan och skriver och producerar med olika personer. Det är inte bara tillsammans med svenskar utan det kan vara med amerikaner, britter, norrmän och så vidare.

Annons
Annons

Relativt ofta åker hon utomlands på så kallade ”camps” där ett antal producenter och låtskrivare samlas under några dagar för att ta fram låtar åt olika artister.

– Det brukar vara en låt om dagen men det kan bli mer, säger hon.

Hon får en summa av artisternas bolag och därefter får hon Stim-pengar varje gång låten spelas på till exempel radio eller Spotify.

– Det är en kortsiktig och en långsiktig utbetalning kan man säga. Stim är lite mer långsiktigt medan produktionspengarna håller mig flytande varje månad.

Stim är lite mer långsiktigt medan produktionspengarna håller mig flytande varje månad.

Upphovsrättsorganisationen Stims royaltyintäkter har ökat de senaste åren och enligt vd:n Karsten Dyhrberg är pengar från så kallade on demand-tjänster som Netflix eller HBO en viktig anledning till det. Fanny Hultman säger att det är viktigt ur många aspekter att få med låtar i populära tv-serier och filmer.

– Man får dels en klumpsumma, sedan ger det mycket skjuts åt låten, säger hon.

Hur svårt är det att få ihop en månadslön som producent/låtskrivare?

– Det är inte helt enkelt. Just nu är jag i ett stadium då det fungerar för mig att bara jobba för musiken. Sedan kan jag inte käka hummer varje dag men det är något man får jobba sig upp till – så är det med vilket jobb som helst, säger Fanny Hultman.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons