Annons

Kung LearLear i bråkig, ojämn och rolig clownakt om kaos

Lasse Beischer och Michalis Koutsogiannakis som narren och kung Lear.
Lasse Beischer och Michalis Koutsogiannakis som narren och kung Lear. Foto: Ola Kjelbye

Pontus Stenshäll försöker hitta fram till en mer sann Shakespearebild med stilkrockar och genom att höja volymen och stryka under olika typer av publikkontakt. 123 Schtunkaren Lasse Beischer är som narr mer underbart clownaktig än någonsin förut.

Under strecket
Publicerad

Johan Karlberg och Melina Tranulis.

Foto: Ola KjelbyeBild 1 av 1

Kung Lear

Genre
Teater
Regi
Pontus Stenshäll
Medverkande
Michalis Koutsogiannakis, Lasse Beicher, Ashkan Ghods, Bortas Josefine Andersson, Caroline Söderström, Mattias Nordkvist, Melina Tranulis, Johan Karlberg, Alexandra Norberg, Lars Carlsson, Jesper Söderblom, Per-Anders Ericson m fl
Var
Göteborgs stadsteater
Text
William Shakespeare

Övers: Britt G Hallqvist Scenografi: Pontus Stenshäll Scenografi, kostym: Richard Andersson Musik: Simon Steensland Ljus: Max Mitle

Tragedin om kung Lear är en skildring av kaos. Om man skrapar en aning på en människa, så kan man hitta en förtvivlan så stor som en storm på en engelsk hed, så djup som klippornas avgrund vid Dover.

Stycket skildrar hur det går om man vägrar följa reciprocitetsprincipen. Om du gör något mot någon, så förväntar du dig att den andra avser att göra detsamma mot dig. Om man inte följer detta, utan belönar gott med ont, kärlek med hat, upphör konsensus. Om inga överenskommelser gäller uppstår moraliskt och socialt haveri. Det är ungefär som nu.

Pontus Stenshäll iscensätter ”Kung Lear” på Göteborgs stadsteater. Han letar efter flera saker, först och främst vill han vara lika brokig, bråkig och eklektisk som den elisabetanska teatern där det var extra allt. Därför jonglerar cirkusartister på Götaplatsen före föreställningen och därför får publiken följa skeendet bakom scenen. Stenshäll vill hitta Shakespeares volymkänsla. Kung Lear kommer in som en monumentalstaty av guld, åskan dånar så kulisserna skakar, röken över heden är tät som ärtsoppa och låtsasblodet sprutar vilt.

Annons
Annons

Johan Karlberg och Melina Tranulis.

Foto: Ola KjelbyeBild 1 av 1

Det är förstås sanslöst roligt, också för att det ifrågasätter hela spelsituationen. Beischer utan skyddsnät muckar med publiken

Stenshäll vill också betona kontraster. Framförallt genom att hålla fram narren som absolut anarkistisk princip. Det är förstås ett genidrag att låta Lasse Beischer från 123 Schtunk spela clown. Han har uppenbarligen fått ett uppdrag att improvisera, bryta sönder fiktionen och göra vad som helst. Det är förstås sanslöst roligt, också för att det ifrågasätter hela spelsituationen. Beischer utan skyddsnät muckar med publiken, får kollegor ut balans – stackars Ashkan Ghods som Kent – och skär sönder skeendet på jakt efter sanning.

Johan Karlberg och Melina Tranulis.
Johan Karlberg och Melina Tranulis. Foto: Ola Kjelbye

Narren har rollen Edmund som kontrapunkt. Den sistnämnde är ju – spelad som patetisk singer-songwriter av Mattias Nordkvist – den rena ondskan. Han är också en roll som har direktkontakt med publiken, och njutningsfullt redogör för sitt hat och sina ränker.

Pontus Stenshäll kastar sig mellan uttrycken, nycirkuskänsla här, romantiska pastischer där, med en iver att förstärka det typiska hos den elisabetanska teatern. Han letar efter det teatralt grälla istället för att göra stilteater, och han väljer bort alla ironiska uttryck.

Michalis Koutsogiannakis som Lear har fin, storstilad hybris och går sönder med stor auktoritet.

Uppsättningen har ändå en del problem som har med ensemblen att göra. Flera av skådespelarna är unga och hittar inte – just vid premiären – självklar tyngd eller utstrålning. Michalis Koutsogiannakis som Lear har fin, storstilad hybris och går sönder med stor auktoritet. Johan Karlberg hittar förtvivlan som Gloucester, förrådd av Edmund. Jesper Söderblom gör en sympatiskt vek Albany.

”Kung Lear” blir ett elisabetanskt tivoli: med gungor och karuseller, spex och scener som tappar kraften. Högt och lågt huller om buller. Här går ingen säker. Vad som helst kan hända innan Lasse Beischer är färdig, såväl med Shakespeares pjäs som med publiken.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons