X
Annons
X
Recension

Leave no trace ”Leave no trace” tvingar tittarna att tänka själva

En drömsk och sorgsen känslighet gör "Leave no trace" sevärd. Men det är under den inledande halvan av filmen som "Winter’s bone"-regissören Debra Granik är som allra bäst.

Thomasin McKenzie och Ben Foster i ”Leave no trace”. Foto: Scott Green/Lucky Dogs
Läs mer om Veckans biofilmer

Leave no trace

Regi
Debra Granik
Genre
Drama
Manus
Debra Granik, Anne Rosellini
Medverkande
Thomasin McKenzie, Ben Foster

1 tim 49 min. Från 7 år.

Betyg: 4 av 6

Det finns en hårdhet och en grotesk frenesi i skildringen av gränslandet mellan samhälle och laglös avgrund som gör Debra Graniks "Winter’s bone" från 2010 oförglömlig. En hårt prövad tonårstjej, spelad av Jennifer Lawrence, blir tvungen att leta rätt på den knarkkokande pappa som hon redan för länge sedan har räknat bort från sin och syskonens tillvaro: annars blir de alla vräkta. Det motstånd hon möter är förbittrat.

När Granik nu återvänder med filmen "Leave no trace", ännu en berättelse om en problematisk pappa-dotter-relation i civilisationens kärva utkanter, är hon mjukare i tonen, mer förlåtande. Det havererade föräldraskapet är nu inte kopplat till ett socialt systemfel och/eller en förvriden maskulinitet, utan i stället till en personlig tragedi som undergräver de renaste avsikter.

Det framgår att Will är krigsveteran och inte vill ha med andra människor att göra.

Annons
X

Inledningsvis är det inte helt lätt att orientera sig. Är det lek, är det allvar? Pappa Will (Ben Foster) och 13-åriga Tom (Thomasin McKenzie) tältar ute i den djupa skogen, ordnar till sitt nattläger med vana handgrepp. Men påfallande mycket i den dagliga rutinen går ut på att undgå upptäckt. Will drillar Tom med fast hand. Vi inser snart att de faktiskt bor här, och att de bara besöker den intilliggande staden (Portland, Oregon) för att proviantera och fylla på med mediciner. Det framgår att Will är krigsveteran och inte vill ha med andra människor att göra.

Men det idylliska friluftslivet för två kan ju inte vara för evigt. De båda blir upptäckta och handgripligen omhändertagna; samhället har synpunkter, menar exempelvis att skolgång för Tom måste vara ett måste. Här under denna inledande halva av filmen är Granik som allra bäst: hon hushållar effektivt med informationen, vilket tvingar betraktaren att tänka själv, och hon vågar vila i ambivalensen. Myndigheterna må vara beskäftiga och fyrkantigt oförmögna att uppfatta charmen i den tvåsamma eremittillvaron till skogs, men personerna ifråga är uppriktigt omtänksamma och har en inte helt oväsentlig poäng i att en tonåring åtminstone delvis bör interagera med sin omvärld. Situationen är ohållbar i längden.

Hennes uppgift är inte att binda sig vid hans fobier eller att dedikera hela sin uppväxt åt hans omvårdnad.

Will ger efter. Eller låtsas ge efter, hans resonemang förblir inkapslade i hans inre men den tilltagande stressen syns i de oroliga ögonen. Snart är vantrivseln i kulturen så akut att hon och han befinner sig på flykt igen, norrut, djupare in i vildmarken: hon med en alltmer tydligt markerad motvilja. Hans problem är faktiskt inte hennes: hennes uppgift är inte att binda sig vid hans fobier eller att dedikera hela sin uppväxt åt hans omvårdnad. Han har skänkt henne livet, nu kväver han henne.

Efter reklamen visas:
Leave no trace

Här mattas filmens puls en smula, den rör sig framåt men efter en utstakad kurs, man anar periodvis att en autopilot är närvarande. Komplikationen blir entydig, endimensionell. Ens sympatier distribueras i enlighet med tydligt angivna anvisningar. De stora resonemangen – om civilisation och natur, utanförskap och gemenskap, vardag och utopi – som har utgjort resonanslåda till framställningen, bleknar gradvis bort.

"Leave no trace" har en drömsk och sorgsen känslighet som är speciell och som gör den höggradigt sevärd. Men jag kan inte låta bli att drömma om den obevekliga intensiteten i "Winter’s bone".

Annons
X
Annons
X

Thomasin McKenzie och Ben Foster i ”Leave no trace”.

Foto: Scott Green/Lucky Dogs Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X