Annons
Krönika

Anna Ångström:Lena Josefsson skapade ett dansens mini-FN

Ur ”Utan titel“, koreografi av Lena Josefsson för Skånes dansteater  1999. Verket återuppsattes på Orionteatern 2002.
Ur ”Utan titel“, koreografi av Lena Josefsson för Skånes dansteater 1999. Verket återuppsattes på Orionteatern 2002. Foto: Martin Skoog

Koreografen och dansaren Lena Josefsson är död. Hon tog världen till Sverige genom sitt Kompani Raande-Vo. Hon var även chef för Skånes dansteater och arbetade med succén ”Kristina från Duvemåla”.

Under strecket
Publicerad

Koreografen Lena Josefsson (1956–2020).

Foto: Martin Skoog

Ur ”Utan titel“, koreografi av Lena Josefsson för Skånes dansteater 1999/Orionteatern 2002.

Foto: Martin Skoog

Lena Josefsson i arbete med dansarna.

Foto: Martin Skoog

Ur ”Utan titel“, koreografi av Lena Josefsson för Skånes dansteater 1999/Orionteatern 2002.

Foto: Martin Skoog

Koreografen Lena Josefsson (1956–2020).

Foto: Martin Skoog

Lena Josefsson var för svensk dans vad Peter Brook är för teatern. Hon skapade ett slags globala dansverk som med rytm, humor, sorg och sensualism undersökte världens paradoxer, frågor som migration och identitet. Ett mini-FN i rörelse. Arbetet byggde på kollektiv improvisation och utbyte – en dansare från Afrika kunde steppa på skidor. Rituella inslag mötte svensk vardag. Lockrop, tjut och udda instrument blev del av ett sällsynt universum.

Koreografen Lena Josefsson (1956–2020).
Koreografen Lena Josefsson (1956–2020). Foto: Martin Skoog

Lena Josefsson var missionärsdotter, född den 13 maj 1956 i Belgiska Kongo. Som 14-åring flyttade hon till Sverige där hon kände sig som en främmande fågel. Barndomens intryck av en kultur där dans, musik, teater och konst var väsentliga delar av tillvaron präglade henne – även om dansen kom sent in i hennes eget professionella liv. Hon utbildade sig vid Danshögskolan i Stockholm, i Paris och vid nationalbaletten i Zaire.

Annons
Annons

Ur ”Utan titel“, koreografi av Lena Josefsson för Skånes dansteater 1999/Orionteatern 2002.

Foto: Martin Skoog

Dansverken tog avstamp i mötet mellan kulturer och människor, i viljan att kommunicera med publiken. Stycket som 1988 förde fram henne i rampljuset hette just ”Raande-Vo”, en lek med franskans rendez vous (möte). Det fick ge namn till hennes Kompani Raande-Vo i Örebro, där hon med enorm drivkraft och skör ekonomi skapade multikulturella föreställningar med dansare från Kina, Zimbabwe, Senegal, Tanzania, Shanghai, Italien och Frankrike, senare även från Egypten, Kenya och Algeriet. Turnéerna omfattade Europa, Sydamerika och Afrika.

Ur ”Utan titel“, koreografi av Lena Josefsson för Skånes dansteater  1999/Orionteatern 2002.
Ur ”Utan titel“, koreografi av Lena Josefsson för Skånes dansteater 1999/Orionteatern 2002. Foto: Martin Skoog

1990-talsverken visar på en kreativ energi och fantasirikedom. I ”Ett paradis trängt” ställs urtida parningslekar mot nutida sammanträdesritualer; en egensinnig bild av människans utsatthet och livskraft. I ”Utan titel”, skapat för Skånes dansteater som Lena Josefsson var chef för 1997–2000, kastar sig dansarna mot en transparent vägg i en värld utan nåd. Lämpligt nog blev Lena Josefsson, som berättat att hon tog starkt intryck av Mats Eks 70-talsverk ”Soweto” med Birgit Cullberg, första mottagaren av Birgit Cullberg-stipendiet 1999. År 2012 tilldelades hon medaljen Litteris et Artibus.

År 1995 gjorde Lena Josefsson även koreografi till dundersuccén ”Kristina från Duvemåla”, Benny Anderssons och Björn Ulvaeus musikal byggd på Vilhelm Mobergs utvandrarsvit som regisserades av Lars Rudolfsson på Malmö musikteater, nuvarande Malmö opera. Samarbetet med Rudolfsson fortsatte på Orionteatern i Stockholm där de delade på ledarskapet 2002–2004.

Annons
Annons

Lena Josefsson i arbete med dansarna.

Foto: Martin Skoog

Ur ”Utan titel“, koreografi av Lena Josefsson för Skånes dansteater 1999/Orionteatern 2002.

Foto: Martin Skoog
Lena Josefsson i arbete med dansarna.
Lena Josefsson i arbete med dansarna. Foto: Martin Skoog

Hon återvände till Örebro och nystartade Raande-Vo. Gruppen gästspelade i Stockholm flera gånger. Jag ser framför mig dansaren Robert Ngoroma svepa i en lång klänning i ”Riskzon III – this is not Disneyland”, ett stycke där nationaliteter och gränsen mellan barn och vuxen, man och kvinna tycktes upplösta.

Lena Josefsson vågade experimentera, krocka och pröva. Det sista året tog hon ett nytt språng – till Pajala och posten som kulturchef. Hon gjorde sig snabbt ett namn i regionen och drog igång en rad projekt med bland annat kulturskolan. Att föra ut kultur var en hjärtefråga för henne. Och det gjorde hon med stor generositet.

I lördags, den 9 maj, dog hon av en inflammation i kroppspulsådern, några dagar före sin 64-årsdag. Må trummorna ljuda för Lena Josefsson i paradiset.

Ur ”Utan titel“, koreografi av Lena Josefsson för Skånes dansteater 1999/Orionteatern 2002.
Ur ”Utan titel“, koreografi av Lena Josefsson för Skånes dansteater 1999/Orionteatern 2002. Foto: Martin Skoog
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons