Annons

Med skarp blick blottläggs den urbana medelklassen

Författaren Tessa Hadley (född 1956) är bosatt i London. Hon slog igenom med romanen ”Syskonen” (2015) som kom ut på svenska 2018.
Författaren Tessa Hadley (född 1956) är bosatt i London. Hon slog igenom med romanen ”Syskonen” (2015) som kom ut på svenska 2018. Foto: Mark Vessey

Tessa Hadley är både psykologisk realist och sedeskildrare. Det fastslår Magnus Eriksson som har läst en ny roman av författaren till ”Syskonen”, om ett sorgearbete som splittrar istället för att stärka banden i ett gammalt kompisgäng.

Under strecket
Publicerad

”Sent på dagen” är Tessa Hadleys sjunde roman. Vid sidan av sitt författarskap undervisar hon också i kreativt skrivande vid universitetet i Bath samt skriver litteraturkritik i The Guardian.

Bild 1 av 1

Sent på dagen

Författare
Tessa Hadley
Genre
Prosa
Förlag
Wahlström & Widstrand

317 S

När litteraturkritikern och författaren George Steiner gjorde en föreläsningsturné på svenska universitet för drygt tjugo år sedan talade han om den samtida romanen som besatt av temat ”adultery in the suburbs”. Det är en generalisering, men som beskrivning av en tendens i den engelskspråkiga romanen kan den dock duga, åtminstone om vi använder ”förorten” metaforiskt.

Steiners ord gör sig påminda när jag läser Tessa Hadleys roman ”Sent på dagen”, även om den inte tilldrar sig i Londons förorter och även om otrohet inte är ett bärande inslag i intrigkonstruktionen.

Tessa Hadley är både psykologisk realist och sedeskildrare. När det gäller att blottlägga den urbana medelklassens liv har hon samma skarpa blick som Ian McEwan, kanske också lite av samma känsla för obehagliga överraskningar som vänder skeendet.

I det psykologiska spelet kan hon också påminna om Candia McWilliam, som tyvärr har slutat skriva, även om Tessa Hadley inte har samma unika känsla för de små rörelserna i själen, eller samma tonsäkerhet i gestaltningen när det kommer till rubbningar av vardagliga förnimmelser som kan ställa ett liv blottat och naket.

Annons
Annons

”Sent på dagen” är Tessa Hadleys sjunde roman. Vid sidan av sitt författarskap undervisar hon också i kreativt skrivande vid universitetet i Bath samt skriver litteraturkritik i The Guardian.

Bild 1 av 1

Tessa Hadley skriver om två par en bit upp i medelåldern. De har följts åt sedan ungdomen. Som studenter fängslades Lydia och Christine av sin lärare Alex, son till en tjeckisk exilförfattare som tystnat. Christine inleder ett förhållande med Zachary, vän till Alex, som är den stabila och pålitliga. Lydia misslyckas i sitt svärmeri för Alex och gifter sig med Zachary, medan Christine nästlar med Alex.

”Sent på dagen” är  Tessa Hadleys sjunde roman. Vid sidan av sitt författarskap undervisar hon också i kreativt skrivande vid universitetet i Bath samt skriver  litteraturkritik i The Guardian.
”Sent på dagen” är Tessa Hadleys sjunde roman. Vid sidan av sitt författarskap undervisar hon också i kreativt skrivande vid universitetet i Bath samt skriver litteraturkritik i The Guardian.

Psykologiskt utgör gestalterna varandras motsatser, eller bortträngda sidor. Alex är en underbetald rektor och en poet som tystnat. Zachary äger ett galleri, och Christine är en konstnär som skjuter skapandet framför sig. Lydia är den flamsiga och ytligt grandiosa divan.

Min beskrivning är inte kritiskt eller hånfullt menad. Den är bara avsedd för att visa spelplanen, och den bakgrund mot vilken konflikter och hemligheter blottas när Zachary plötsligt dör.

Då rubbas balansen i relationerna – och balansen, den ofta tillkämpade, i de enskilda gestalternas liv och syn på sig själva. Grunden har ryckts undan. Vad ska de göra när Zachary är borta? Hur ska Lydia klara sig? Kan Christine finna en väg tillbaka till konsten när den som uppmuntrade henne är död? Och varför ser alla ånyo vilken struntviktig skitstövel Alex alltid varit?

Här händer det mycket, både på och under ytan. Romanen har också sina odiskutabla kvaliteter som sedeskildring mer än som psykologisk studie av hur gestalter påverkas när det otänkbara inträffar.

De fyra måste finna ny balans. I sin gestaltning av hur detta förändrar förhållandena mellan gestalterna och i blicken för det sociala spelet är Hadley obönhörligt nedbrytande. Men det är främst i bilden av hur det yttre påverkar det yttre som Tessa Hadley visar sitt mästerskap. Psykologin i hennes gestaltning är förhållandevis grund, ett incitament för förändringarna mer än en litterär analys i egen rätt.

Översättaren Amanda Svensson visar lyhördhet för Tessa Hadleys stil. Men tyvärr skäms översättningen av en del fula anglicismer: ”De andra adopterade hans åsikter”; ”tagit hennes sida”. Den rymmer också missvisande ordval. Fotbollsskor har ”dobbar”, inte ”dubbar”.

Tessa Hadleys nya bok publicerades på engelska i januari. Uppenbarligen har förlaget velat ha en snabb utgivning på svenska. De missar som Amanda Svensson gjort i hastigheten, eller ”i en hast”, borde förlaget ha sett.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons