Annons

”Liknar inget annat i svensk samtidslitteratur”

Foto: Staffan Löwstedt

Therese Eriksson och Madelaine Levy väljer årets bästa svenska romaner.

Under strecket
Publicerad

Lina Wolff

Foto: Dan Hansson Bild 1 av 1

1 / 9

De polyglotta älskarna
av Lina Wolff
(Albert Bonniers Förlag)

Lina Wolffs roman (som i år tilldelades både Augustpriset och SvD:s litteraturpris) är en skröna, en feministisk vidräkning med Michel Houellebecq, en berättelse om ensamhet och om längtan efter en uppfyllelse av språkets alla möjligheter – samtidigt. Trots dess vindlande, myllrande karaktär är den tajt i formen och realistisk i prosan, ett konststycke som är få författare förunnat. /Therese Eriksson

Lina Wolff
Lina Wolff Foto: Dan Hansson
Annons
Annons

Linda Boström Knausgård

Foto: Izabelle Nordfjell/TT Bild 1 av 1

2 / 9

Linda Boström Knausgård
Linda Boström Knausgård Foto: Izabelle Nordfjell/TT

Välkommen till Amerika
av Linda Boström Knausgård
(Modernista)

Linda Boström Knausgård går från klarhet till klarhet i sitt författarskap, och just klarheten är det som kännetecknar också hennes prosa. Avskalat men med ett nästan våldsamt driv i språket, skriver hon berättelsen om den lilla flickan som slutar att tala i protest mot moderns envetna mantra ”vi är en ljus familj”. /Therese Eriksson

Annons
Annons

Sara Mannheimer

Foto: Fredrik Sandberg / TT Bild 1 av 1

3 / 9

Sara Mannheimer
Sara Mannheimer Foto: Fredrik Sandberg / TT

Urskilja oss
av Sara Mannheimer
(W&W)

”Urskilja oss” är en inre monolog som tar plats på ett tåg, på resan mellan Stockholm och Göteborg, och kretsar kring en dotters symbiotiska relation med sin mor – och om hennes skrivande. Originaliteten i Mannheimers roman står inte att finna i handlingen, utan i språket; tätt, sprött och poetiskt. /Therese Eriksson

Annons
Annons

Eija Hetekivi Olsson

Foto: Jerker Andersson Bild 1 av 1

4 / 9

Eija Hetekivi Olsson
Eija Hetekivi Olsson Foto: Jerker Andersson

Miira
av Eija Hetekivi Olsson
(Norstedts)

Med ett halsbrytande, innovativt och frenetiskt språk – det liknar inget annat i svensk samtidslitteratur – skriver Eija Hetekivi Olsson in sig i den svenska arbetarklasslitteraturens tradition. Men med stridbara och empatiska Miira i huvudrollen förnyas också densamma, till något vilt och modernt. /Therese Eriksson

Annons
Annons

Alex Schulman

Foto: Claudio Bresciani / TT Bild 1 av 1

5 / 9

Alex Schulman
Alex Schulman Foto: Claudio Bresciani / TT

Glöm mig
av Alex Schulman
(Bookmark Förlag)

En läsares hejdlösa gråtande är inget mått på litterär kvalitet, men det är ett mått på – någonting. Med sin självbiografiska roman om moderns alkoholism, har Alex Schulman skrivit en av årets mest berörande böcker. Och det som hade kunnat bli alltför kletigt och sårigt, levereras istället på effektiv, ren och ärlig prosa. /Therese Eriksson

Annons
Annons

Negar Naseh

Foto: Anders Ahlgren Bild 1 av 1

6 / 9

Negar Naseh
Negar Naseh Foto: Anders Ahlgren

De fördrivna
av Negar Naseh
(Natur & Kultur)

Siciliansk hetta, klaustrofobisk instängdhet i familjelivet och flyktingkatastrofen i Medelhavet bara ett stenkast bort, är ingredienserna i Negar Nasehs andra roman. Den är inte lika stark som debuten, men Naseh är mästerlig när det gäller att skapa väderrelaterad stämning och intensiv laddning i vardagsdramatiken. /Therese Eriksson

Annons
Annons

Kristoffer Leandoer

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 2

De försvunna böckernas bibliotek

Bild 2 av 2

7 / 9

Kristoffer Leandoer
Kristoffer Leandoer Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

De försvunna böckernas bibliotek
av Kristoffer Leandoer
(Natur & Kultur)

Som titeln antyder är Kristoffer Leandoers bok en resa in i böckernas magiska, vindlande och svårkontrollerade värld. Just böcker blir också i denna lärda och rastlösa samling berättelser – som balanserar på den fina linje som skiljer fiktion från essä – utgångspunkt för såväl berättande och känslor som tankar kring tidens gång och livets ändlighet. /Madelaine Levy

De försvunna böckernas bibliotek
De försvunna böckernas bibliotek
Annons
Annons
Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT / TT NYHETSBYRÅN Bild 1 av 1

8 / 9

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT / TT NYHETSBYRÅN

En dramatikers dagbok 20132015
av Lars Norén
(Albert Bonniers Förlag)

Han skriver och skriver och skriver, poeten och dramatikern som numer även är känd som dagboksförfattare. Som ofta förr skriver han om Heidegger, Cioran, Simone Weil och unkna kulturjournalister. Men också om Vasastans caféer, kollegor som kämpar med karriär och missbruk och – framför allt – i denna dagbokens tredje del, om lilla dottern Sasha. Hon som skänker hans liv mening, men också påminner honom om hans ålderdom. Det är svårt att läsa Norén utan att låta sig övertygas om att livet är en stretig uppförsbacke – men oftast också mödan värt. /Madelaine Levy

Annons
Annons

Caterina Pascual Söderbaum

Bild 1 av 1

9 / 9

Caterina Pascual Söderbaum
Caterina Pascual Söderbaum

Den skeva platsen
av Caterina Pascual Söderbaum
(Albert Bonniers Förlag)

”Att få syn på ett riktigt stort författarskap är alltid skakande.” ”Sällan produceras litteratur av den här höga klassen.” ”En arkitektonisk ambition och finess utöver det vanliga.” Översättaren och författaren Caterina Pascual Söderbaum hann tyvärr inte läsa de lovord som under hösten regnat över postumt utgivna ”Den skeva platsen”. Med sina långa meningar, tankar om gott och ont och sitt paneuropeiska perspektiv har hon skapat något av en katedral i romanform: ambitiös, storslagen och enigmatisk. /Madelaine Levy

Annons
Annons
Annons
Annons