Annons

Beep BeepLilla Namo visade vägen – men detta är ett hastverk

Lilla Namo
Lilla Namo Foto: Karin Törnblom/IBL

Lilla Namo är extremt imponerande – därför är det synd att hennes comeback fick ta så lite tid att spela in. Ep:n ”Beep beep” känns ofärdig.

Under strecket
Publicerad

Beep Beep

Artist
Lilla Namo
Genre
Hiphop
Musikbolag
CXC
År
2018

Betyg: 3 av 6

När Namo Marouf släppte ”Haffa guzz” 2012 förändrade hon hur den svenska hiphopen lät och skulle låta. Hennes rap vände på normer och presenterade ett helt nytt vokabulär för en stor del av den svenska publiken.

Det var när hiphopen ännu inte blivit pop och innan popen blivit hiphop. Men Lilla Namos musik var en försmak på framtidens musik, den nådde en publik långt utanför hiphopens traditionella följare.

Det blev början på en ny våg av fräsch, snygg och bredare hiphop där de mäktigaste kunde vara kvinnor från orten. Det blev grammisnomineringar och P3-Guld-priser och året efter ett helt album, ”Tuggare utan gränser”.

Efter bedriften att förändra svensk hiphop tog Lilla Namo ett steg tillbaka. Hon startade en pop-up nagelbar där man kunde få sina klor fantasifullt smyckade –  och så tog hon sin ingenjörsexamen på KTH.

I dag jobbar en av 00-talets viktigaste spelare i musikutvecklingen som stadsplanerare på tekniska nämnden på Kungsholmen. Extremt coolt. Och hon gör fortfarande musik. ”Beep Beep” är Lilla Namos återkomst till spellistorna. Ep:n har spelats in tillsammans med den australiska producenten Swick.

Annons
Annons

”Varför?” är skivans guldkorn. Här skalar Lilla Namo ner världens stora svåra frågor till ett barns enkla logik: Varför är folk rädda för hijab? Varför har Nicki förlorat mot Cardi B? Varför är så många människor på flykt? Varför pratar ingen om Sydsudan? Varför är en vit inte terrorist nån gång?

Varför är det inne med anorexi?

Textens formuleringar och innehåll visar intelligens och medvetenhet, men tyvärr slarvas just det bort på lite för många håll på det resterande materialet.

Kvar är en liten besvikelse.

”Kom” är en ballad i autotune och vokaler som avslutas med öppen mun. Den lugna sången står i en rätt kul kontrast till det stökiga beatet. Bakom Namos intima lyrics pågår ett helt barnkalas i produktionen, den bubblar och leker, bråkar och skojar runt.

Men kontrasten är det som är bäst med låten, den känns lite som ett ofärdigt textverk. Och möjligen ett snabbt svar på förväntan om en sexig sång.

I pressreleasen läser jag att ”Beep Beep” skapades under en enda vecka i studion med Swick. Imponerade. Men också upprörande. Den här ep:n och comebacken hade förtjänat tid.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons