Annons
Recension

Anna & Mats i VällingbyLjummen skilsmässa i Vällingby

Sanna Krepper och Niklas Hjulström.
Sanna Krepper och Niklas Hjulström. Foto: Petra Hellberg

Kulturhuset Stadsteatern öppnar sin nya scen i Vällingby med en skilsmässopjäs byggd på en roman av Helena von Zweigbergk. Trots begåvade krafter är uppsättningen inte tillräckligt het för möjliga eruptioner, skriver Lars Ring.

Under strecket
Publicerad

Niklas Hjulström och Sanna Krepper.

Foto: Petra HellbergBild 1 av 1

Anna & Mats i Vällingby

Genre
Teater
Regi
Christian Tomner
Medverkande
Sanna Krepper, Niklas Hjulström, Maria Salomaa, Jörgen Thorsson m fl
Var
Kulturhuset Stadsteatern Vällingby

Text: Helena von Zweigbergk Regi: Christian Tomner Scenografi: Julia Przedmojska Kostym: Jenny Nordmark Musik: Jörgen Thorsson

Trappan är ett vackert, symboliskt namn på en lokal ägnad kulturen. Medborgarhuset Trappan ritades av Sven Backström och Leif Reinius 1956 som del av det nya Vällingby centrum. Byggnaden kan nu fira sin 60-årsdag med att Kulturhuset Stadsteatern förlägger en del av sin verksamhet här. Nyrenoverat, funkisfint, vitt ståtar det med visioner från en tid då bristen på bostäder botades med decentralisering istället för cityförtätning.

Olof Hanson, regissör och ansvarig för Fri scen, ska nu med rapparen Ayesha Quraishi bygga en repertoar för den nya Vällingbyscenen. Duon har valt att börja med en dramatisering av romanen ”Ur vulkanens mun” av Helena von Zweigbergk från 2008 – istället för, säg, en ny pjäs av vällinbybon och lokalpatrioten Martina Montelius. För att passa in är titeln omdöpt till ”Anna & Mats i Vällingby” trots att stora delar av skeendet äger rum på ett sluskigt charterhotell på Sicilien, vid randen av glödheta Etna....

Örebro länsteater gav för några år sedan en dramatisering av romanen, iscensatt av Christian Tomner som nu också svarar för tolkningen på Trappan. Tomner är en modig regissör, men trots att han fått med en rad stadsteaterbegåvningar ut på gröna linjen är uppsättningen inte tillräckligt upphettad för möjliga eruptioner.

Annons
Annons

Niklas Hjulström och Sanna Krepper.

Foto: Petra HellbergBild 1 av 1

”Mats & Anna i Vällingby” är en klassisk skilsmässopjäs, den följer rätt tätt inpå förlagor som ”Scener ur ett äktenskap” dock utan några bergmanska språkfärdigheter. Mats, 54, och Anna, 44, försöker lappa ihop sitt äktenskap – med på resan är deras två barn, som verkligen får sig några törnar när föräldrarna ska bli sig själva istället för att bara hata varandra. Anna sexchattar pinsamt med en yngling. Mats är mer otydlig, men lider svårt.

Niklas Hjulström och Sanna Krepper.
Niklas Hjulström och Sanna Krepper. Foto: Petra Hellberg

Första akten är barskrapad. Två stolar, en väska med badrekvisita. Snygga kläder och fin musik av Jörgen Thorsson. Manuset är mycket filmiskt. Till att börja med bjuder uppsättningen mest på spånor, splitter och begär istället för fördjupad sorg och smärta. Charterresan är en Hadesvandring.

Efter paus lyfter det ordentligt. Då dyker två soffor och nya spelmarkörer upp på banan. En ung kvinna som vill ha barn – fint spelad av Maria Salomaa – och en ung man som just blivit änkling, där Jörgen Thorsson lyckas förmedla en skälvning inför det ofattbara. Till och med Mats blir nästan mänsklig, Niklas Hjulström spelar honom som en man som ständigt försöker fly ur relationer. Sanna Krepper låter Anna växa till en mogen kvinna som också tar ansvar och nu lyckas förlösa just en man som lider. En hel trio barn växer upp under oket av allt detta.

Slutet är lyckligt, och innehåller en vag referens till det goda en utökad kärnfamilj för med sig. Sagan om Anna & Mats tar sig. Om en vecka kan uppsättningen nog ha tagit några trappsteg till.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons