Loa Falkman repeterar rollen som Salieri på Folkoperan. ”Det är en mångfasetterad och spännande roll. En utmaning mellan det djupt tragiska i den förbittrade, självmordsbenägne Salieri och den hialösa komedin i hans egen opera.”
Loa Falkman repeterar rollen som Salieri på Folkoperan. ”Det är en mångfasetterad och spännande roll. En utmaning mellan det djupt tragiska i den förbittrade, självmordsbenägne Salieri och den hialösa komedin i hans egen opera.” Foto: Lars Pehrson

Loa Falkman tar fajten mot Mozart

Konflikten mellan skapande och svartsjuka är motorn i uppsättningen ”Salieri vs Mozart”. Operaveteranen Loa Falkman debuterar på Folkoperan i rollen som den ständige tvåan – den italienske tonsättaren Antonio Salieri.

Publicerad

Varken avundsjuka eller hämnd är bra drivkrafter för att skapa stor konst. Däremot passion, glädje och lust. Det menar Loa Falkman när han för första gången ställer sig på Folkoperans scen på Hornsgatan. Den destruktiva avunden är dock exakt vad som drabbar kompositören Antonio Salieri i Nikolaj Rimskij-Korsakovs verk, byggt på pjäsen ”Mozart och Salieri” av ryske författaren Aleksandr Pusjkin.

Titeln syftar förstås på de två tonsättarna som slogs om den musikaliska monarkin vid hovet i det sena 1700-talets Wien. På Folkoperan interfolierar regissören Tobias Theorell 1800-talsoperan med Salieris egna, 100 år äldre metaopera ”Prima la musica poi le parole”.

...den hialösa komedin i hans egen opera som mer liknar slapstick...

På scenen finns fyra sångare i olika skepnader. Loa Falkman gör den åldrande maestron Salieri medan hans långvariga sångarkollega Hillevi Martinpelto spelar en praktfull primadonna i Salieris verk.

– Det är en väldigt mångfasetterad och spännande roll. En utmaning mellan det djupt tragiska i den förbittrade, självmordsbenägne Salieri och den hialösa komedin i hans egen opera som mer liknar slapstick med sin kvicka, talade dialog, säger Loa Falkman från en ilsket röd soffa backstage Folkoperan.

Efter reklamen visas:
Loa Falkman repeterar rollen som Salieri på Folkoperan.

Under föreställningen står den rutinerade debutanten oavbrutet på scen. Loa Falkman jämför känslan på Folkoperan, där dirigent och orkester tar plats bakom sångarna, med något nästan filmiskt intimt. En utmaning av guds nåde, som han säger.

– Det börjar med Korsakovs musik och texten där Salieri berättar hur orättvist det är att hjältens gloria faller ner på en tokfan. Så plötsligt drömmer han sig tillbaka till sin egen storhetstid, ända tills det kom en spoling som hette Mozart och sopade banan med samtlig personal.

Annons

Så plötsligt drömmer han sig tillbaka till sin egen storhetstid, ända tills det kom en spoling som hette Mozart och sopade banan med samtlig personal.

Många är vi som har bilden från Milos Formans storslagna film ”Amadeus” av den misslyckade tonsättaren Salieri. Sanningen var dock en helt annan; en högaktad hovkompositör som skrev runt 40 operor och undervisade både Beethoven och Liszt – innan hans inre förgjordes av den ständiga kampen mot underbarnet Wolfgang Amadeus.

– ”Mozart och Salieri” är översatt av min gamle vän, ambassadören Sverker Åström som var en sann kulturbärare. Vi möttes första gången i Paris när jag arbetade med regissören Peter Brook i ”La tragédie de Carmen”. Förresten, när vi talar om det; under det arbetet träffade jag just Milos Forman i Paris som var där och kollade in skådespelare inför filmen.

Loa Falkman jämför känslan att spela på Folkoperan med något nästan filmiskt intimt. För idén och det musikaliska arrangemanget till ”Salieri vs Mozart” står Jonas Forssell.
Loa Falkman jämför känslan att spela på Folkoperan med något nästan filmiskt intimt. För idén och det musikaliska arrangemanget till ”Salieri vs Mozart” står Jonas Forssell. Foto: Lars Pehrson
Annons

Opera, film, tv, teater, melodifestival – Loa Falkman har under många år ständigt glidit mellan rollerna och konstarterna.

– Ursprungligen ville jag bli både skådespelare och operasångare. Jag gick på Calle Flygare och har kört mitt växelbruk under hela karriären. Genrerna befruktar varandra i uttryck och musikalitet.

Valet att inte begränsa sig har också gjort att Loa Falkman mellan rollerna kunnat ha ett privatliv. Till skillnad mot många frilansande operasångare som har världen som vardag och spelfält.

– Nyfikenheten på att även syssla med film och underhållning har gjort att jag har kunnat vara mycket i Sverige. Min fru Rosy, före detta dansös på Kungliga Operan, är även min agent och jobbar med mitt, vad ska jag säga, varumärke.

Vad står varumärket Loa Falkman för?

– Det kanske låter konstigt att vara renodlad samtidigt som jag är bred. Men jag är en hårt arbetande yrkesman, som inte är intresserad av personlig pr och kändisverksamhet. Jag har varit frilans sedan jag 1990 sa upp mig från Operan. Jag fick varken konstnärlig eller ekonomisk respekt.

Apropå varumärke går det förstås inte att komma undan Ica-Stig, sedan tre år tillbaka i Loa Falkmans gestalt.

– Det är urkul att göra de där snabba sketcherna. För mig är det Loa Falkman i rollen som Stig, ungefär som när jag gjorde Narren i ”Trettondagsafton” på Dramaten. Vad kollegorna i branschen tycker bryr jag mig inte om. Allt jag gör handlar om lusten att förmedla känslor.


Salieri vs Mozart

Folkoperan

Premiär 14 februari

Förutom Loa Falkman medverkar Hillevi Martinpelto, Loa Falkman och Frida Österberg.
Förutom Loa Falkman medverkar Hillevi Martinpelto, Loa Falkman och Frida Österberg. Foto: Lars Pehrson

Loa Falkman jämför känslan att spela på Folkoperan med något nästan filmiskt intimt. För idén och det musikaliska arrangemanget till ”Salieri vs Mozart” står Jonas Forssell.

Foto: Lars Pehrson

Förutom Loa Falkman medverkar Hillevi Martinpelto, Loa Falkman och Frida Österberg.

Foto: Lars Pehrson