Annons

Lovord för Johannes Öhmans första Berlinpremiär

”Half life” av Sharon Eyaloch Gai Behar ingår i Staatsballett Berlins nya helafton, här dansat av Kungliga Baletten 2017.
”Half life” av Sharon Eyaloch Gai Behar ingår i Staatsballett Berlins nya helafton, här dansat av Kungliga Baletten 2017. Foto: Hans Nilsson

En bra start på säsongen, skriver tyska kritiker efter att Johannes Öhman har presenterat sitt första program som konstnärlig ledare för Staatsballett Berlin.

Under strecket
Publicerad

Johannes Öhman.

Bild 1 av 1

Johannes Öhman.

Bild 1 av 1

Fascinerande, samtida , vackert och fruktbart – superlativen från tyska danskritiker i press och radio hopar sig efter Staatsballett Berlins premiär ”Celis/Eyal”, en dubbelkväll med verk av internationellt hyllade koreograferna Stijn Celis samt Sharon Eyal och Gai Behar. Det är inte utan att den nytillträdde balettchefen Johannes Öhman kan dra en suck av lättnad.

Han, som rekryterades från Kungliga Baletten i Stockholm, har i uppdrag att modernisera den tyska huvudstadens stora klassiska balettkompani tillsammans med koreografen Sasha Waltz, känd för progressiva verk. Att duon ska ta över efter Nacho Duato väckte kritik bland en del av dansarna i Staatsballett som till och med producerade en protestvideo.

Johannes Öhman har fått börja sitt uppdrag ett år tidigare än planerat, och kommer först nästa år att dela ledarskapet med Sasha Waltz. Han har rekryterat nya dansare och inleder hösten med samtida koreografi: ”Half life” av den uppmärksammade israeliska koreografen Sharon Eyal, och ”Your passion is pure joy to me” av belgaren Stijn Celis. Verken har tidigare dansats av Göteborgsoperans danskompani respektive Kungliga Baletten.

Johannes Öhman.
Johannes Öhman.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons