Annons

Sofia Lilly Jönsson:Luftiga jazztoner på nytt album skapat för fasta och passion

Saxofonisten Andreas W Andersson spelar tre av Sven-Erik Bäcks psalmer på en ny CD/EP.
Saxofonisten Andreas W Andersson spelar tre av Sven-Erik Bäcks psalmer på en ny CD/EP. Foto: Andreas Runeson
Under strecket
Publicerad

Min favoritårstid är den här: kallvåren. Värmen har inte kommit än, men ljuset. Knopparna är hårda. Kylan är inte knäckt, varmt är det bara i solen. Kallvåren är saklig, inga överdrifter. Det finns just inga blommor så man blir glad för en tussilago. Liksom påsken är kallvåren rörlig. Man får gissa vilken jacka man ska ta, sväva i ovisshet. Snart, men inte ännu.

Det jag kallar kallvår sammanfaller med fastan, en karg tid i kyrkoåret. Att skivbolaget Compunctio är tillbaka efter fyra års vila just till uppståndelsens högtid känns inte som en tillfällighet. Och det är med musik för fasta och passion man återvänder.

Det är i dag kyrklig spets att skapa musik till fastan snarare än till julen eller påsken, men inget nytt hos kompositörer i historien som levde med kyrkoåret.

Skivbolaget Compunctio är kristet in i roten och drivs av musikern Andreas Runeson och formgivaren och skribenten Tomas Einarsson, båda aktiva i kretsarna runt ekumeniska kommuniteten på Bjärka-Säby där en klar estetisk rörelse har uppstått som fortfarande söker sitt namn. Med känslig nos har man länge sökt sig ner till den tidiga kyrkans ökenfäder, och såklart är det där man nu också finner en fräsch tolkning av den svenska konstmusikaliska modernismens levande strömmar.

Annons
Annons

”Bäck” är en handgjord CD/EP i 70 exemplar (musiken släpps även digitalt) med saxofonisten Andreas W Andersson, hans andra på Compunctio. I ett kapell på den engelska landsbygden har han spelat in några variationer över Sven-Erik Bäcks faste- och påskpsalmer.

Skivan är den första utgåvan i en serie av musik för fasteperioden i kyrkoåret. Nästa beräknas utkomma under nästa års fasta.

Det är alltså ren solosaxofon utan stämmor som gäller, och Andreas W Andersson spelar tre av Bäcks psalmer: ”En vapenlös Kristus är farlig”, ”Vaka med mig”, och ”Du som gick före oss”. Med liturgiskt koncentrat outsäger solosaxofonen texten. Musik med stram skönhet och återhållen auktoritet, skriver Compunctio. Men i Anderssons luftiga jazzton hörs en vänlig röst i Arne Domnérus spår.

Sven-Erik Bäck föddes 1919 i Stockholm och gick som elev i komposition på musikhögskolan för Hilding Rosenberg. Bäck tillhörde modernisterna och var medlem av Måndagsgruppen, vars benhårda estetiska riktning mot tradition och konventionell musik (treklanger! melodier man känner igen!) ofta uppmärksammas, och det måste man, de oförsonliga hållningarna mot andra tonsättare gjorde skada.

Men där fanns förstås också en frisk kreativitet och inte minst kyrkomusiken nådde en höjdpunkt under efterkrigstiden, där Sven-Erik Bäck har en särställning. I psalmen slipades hans modernistiskt vassa kanter av, blev som folkvisor med ett eget naivt tonspråk. Bäcks och Anders Frostensons ”Jag skall gråtande kasta mig ner”, ”Som hjorten törstar” på Georg Anderssons text, och den handfasta gånglåten ”Gå ut med evangelium” var till för vanligt folk, men utan avkall på musikalisk kvalitet.

Annons
Annons

Till och med tolvton blev i hans tonsättarhänder en högst tillgänglig historia: anekdoten om hur psalmkommittén först ratade ”Du som gick före oss” eftersom en atonal psalm vore otänkbar som församlingsång, men sedan när de gick till kaffet upptäckte att de nynnade på melodin, omhuldas i en kyrka som ändå tycker om sina folkliga elitister. Psalmen blev den nya psalmbokens nr 74.

”Den bäckska expressiviteten hade temperamentsmässigt föga gemensamt med den jag-centrerade subjektivismen hos Schönberg. Däremot svarade de aforistiska formerna, den lyriska grundstämningen och framför allt den om renässansens klangideal erinrande instrumentalsatsen hos Anton Webern mot grundläggande drag i B:s musikernatur”, undervisar Per-Anders Hellqvist fint tidstypiskt i Sohlmans musiklexikon från 1975 om Sven-Erik Bäcks tidiga tonsättarår.

Modernismens romantiska idéer om temperament och natur döljer sig bakom strikt systematik. Där andra generationskamrater var mer analytiska kunde Sven-Erik Bäck inte dölja sin eld, men höll den i kontroll. Här visar hans musik ett föredöme genom att gå före i saklighet och konkretion.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons