Annons

Lurades köpa livförsäkring – krävs på pengar av Folksam

Säljföretaget dolde att det fick nära en kvarts miljon i provision för en kapitalförsäkring och livförsäkring som 73-åriga Lena inte behövde. Nu vill Folksam, som samarbetar med säljföretaget, tvinga Lena att betala 150 000 kronor för att komma ur avtalet.

Under strecket
Publicerad

73-åriga Lena krävs på 150 000 kronor av Folksam för ett avtal som förfalskades efter hennes påskrift.

Foto: Hasse Holmberg/TTBild 1 av 3

Summan på 217 440 kronor stod skriven i dokument som bar Lenas egen underskrift.

Bild 2 av 3

I kopian som Lena fick med sig hem saknas informationen.

Bild 3 av 3

73-åriga Lena krävs på 150 000 kronor av Folksam för ett avtal som förfalskades efter hennes påskrift.

Foto: Hasse Holmberg/TTBild 1 av 1
73-åriga Lena krävs på 150 000 kronor av Folksam för ett avtal som förfalskades efter hennes påskrift.
73-åriga Lena krävs på 150 000 kronor av Folksam för ett avtal som förfalskades efter hennes påskrift. Foto: Hasse Holmberg/TT

Bakom produkten stod Folksam i samarbete med SBAB.

I hela sitt liv har Lena bott i samma stenhus i en förort till Stockholm. Ekonomin har varit under kontroll och hon har inte haft några tankar på att belåna det. Pensionen var låg, men med en inneboende hyresgäst räckte pengarna ”till både stambyte och annat”.

– Jag behövde egentligen inte låna pengar alls, säger Lena i dag.

Men en säljare från Svensk Fondpartner (hette då Carlström & Partner) ringde upp. Han ville diskutera en försäkring som skulle ge Lena mer pengar i plånboken.

Vid ett möte i maj 2015 förklarade två säljare upplägget: Lena skulle belåna sitt hus och placera pengarna i både en kapitalförsäkring och en livförsäkring. Där skulle pengarna växa, medan Lena varje månad kunde plocka ut några tusen. Den här kombinationen av lån och försäkring kallas för Seniorkapital och bakom produkten stod Folksam i samarbete med SBAB.

Annons
Annons

– Det lät så bra. Med Folksam och SBAB kan det inte gå fel, tänkte jag, säger Lena.

Frågan var bara hur stort belopp Lena skulle låna med huset som säkerhet. En, två, tre eller fyra miljoner? Säljarna såg väldigt glada ut varje gång siffran fyra kom på tal, minns Lena. I efterhand har hon tänkt att det nog bidrog till att hon valde att ta ett så stort lån.

Säljarna föreslog ännu en komponent: Av summan som Lena fick ut från kapitalförsäkringen varje månad skulle större delen placeras i en livförsäkring.

En livförsäkring tecknar man vanligen av omsorg om sina efterlevande. Att Lena inte har några sådana kände säljarna till, försäkringen beskrevs som ett sätt att ytterligare skydda hennes pengar. Livförsäkringen hade en ovanligt lång löptid: Den skulle gälla till den dag Lena fyller 99 år.

– Vi skrattade lite åt det. Men min mormor blev 88, min mamma blev 99 år, så jag kanske blir 110, tänkte jag.

I dokumenten Lena skrev under står att hon ”förstår förhållandet mellan risk och avkastning”. Men riskerna diskuterades inte alls, menar hon.

– Det lät så bra. I papperna som de visade mig såg man bara uppgångar, inga nedgångar.

Men en nedgång blev det. Börsen föll under hösten 2015 och summan i Lenas kapitalförsäkring krympte. Framåt jul började hon oroa sig. Tänk om hon skulle bli tvungen att sälja huset?

Via en vän kom Lena i kontakt med Adecla, ett värdepappersbolag. Adecla upprördes av Lenas historia och erbjöd att hjälpa henne utan kostnad.

Hade Lena bara kunnat avsluta försäkringarna hade historien förmodligen slutat här. Men beskedet från Folksam var att Lena måste betala 150 000 kronor för att lösa ut kapitalförsäkringen i år.

Annons
Annons

Summan på 217 440 kronor stod skriven i dokument som bar Lenas egen underskrift.

Bild 1 av 2

I kopian som Lena fick med sig hem saknas informationen.

Bild 2 av 2

Lena och Adecla tog ny kontakt med Folksam, som först inte ens ville träffa Lena och diskutera hennes situation. I stället ansåg man att ansvaret helt ligger hos företaget som sålt produkten, alltså Svensk Fondpartner.

Summan på 217 440 kronor stod skriven i dokument som bar Lenas egen underskrift.
Summan på 217 440 kronor stod skriven i dokument som bar Lenas egen underskrift.

När Lena mötte Svensk Fondpartner för att framföra sina klagomål framkom fler märkligheter. Lena fick då för första gången se dokument som visade vad försäkringsmäklaren hade tjänat på affären med henne: 217 440 kronor i provision från Folksam. Pengar som Folksam sedan, via olika avgifter, ska ta ut från Lenas sparkapital.

Summan stod skriven i dokument som bar Lenas egen underskrift. Dokumenten är dock förfalskade – informationen har lagts till efter att Lena skrev under. I kopian som Lena fick med sig hem saknas informationen.

I kopian som Lena fick med sig hem saknas informationen.
I kopian som Lena fick med sig hem saknas informationen.

– Hade jag sett den summan innan jag tecknade försäkringen hade jag kanske dragit mig ur. Det är mycket pengar som jag betalar dem, konstaterar Lena.

I ett svar till Lena beklagar Svensk Fondpartner sitt ”administrativa misstag” när det gäller förfalskningen. Bolaget påstår dessutom att det är normalt att information ”från tid till annan” läggs till i efterhand, för att ”förtydliga vissa delar”.

Svensk Fondpartner, vidhåller att Folksams Seniorkapital var ”den bästa produkten” för Lena. Man hävdar också att det fanns ett krav vad gäller storleken på Lenas lån: ”I Ert fall krävdes minst 3 miljoner för att lånet skulle bli beviljat” från SBAB, hävdar Svensk Fondpartner.

I dag oroar sig Lena för att kanske behöva sälja huset, om summan i kapitalförsäkringen fortsätter att krympa. Hon känner sig lurad av både Svensk Fondpartner och Folksam.

– Förtroendet för Folksam har sjunkit betydligt, konstaterar Lena.

Fotnot: Lena heter egentligen något annat.

Har du blivit lurad att köpa en försäkring?

Tipsa vår reporter på [marit.fahlander@svd.se](mailto:marit.fahlander@svd.se).

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons