Annons

Fyra vägar in i Martin Luthers musikaliska värld

Martin Luther (1483–1546).
Martin Luther (1483–1546). Foto: Fine Art Images/IBL

I höst är det 500 år sedan reformationen och Sofia Lilly Jönsson tipsar om fyra album med koppling till Martin Luthers musikaliska värld.

Under strecket
Publicerad

1 / 4

Vox Luminis – ”Ein feste Burg ist unser Gott. Luther und die Musik der Reformation” (Outhere)

Martin Luther uppmärksammas förstås på skivfronten i år. Hans stora teologiska intresse för musiken kom från en upptäckt han gjort i sin bibelläsning: Gud uppenbarar sig gärna i formen av ett ljud. Alltså måste örat vara den kristnes främsta organ. Bel canto-rösterna i Vox Luminis känns kanske inte helt historiskt korrekta, men skivan ger en god ingång till den tyska reformationens musikaliska värld.

Annons
Annons

2 / 4

Bach-Chor Siegen, Johann Rosenmüller Ensemble, m fl – Davon ich singen und sagen will: Martin Luther und die Musik (CPO)

Mer tidstrogna är några lite tamare röster i början på ännu en Lutherskiva, med Bach-Chor Siegen och solister under ledning av Ulrich Stötzel. Luthers egen motett över Psaltarpsalmen 118 är med samt vänner och någorlunda samtida: Werner Fabricius, Hans Neusiedler, Thomas Stoltzer, Heinrich Schütz m fl. Ljudbilden är mycket vacker med en djup dynamik mellan röster, stråkar, luta. Jag måste säga att jag uppskattar den här musikaliska Lutherfrossan mer än den generella Lutherkult som hittills i år ersatt den angelägna saken att ta upp reformation som företeelse och möjlighet.

Annons
Annons

3 / 4

Jean Rondeau – Paula (Pandora)

I filmen ”Paula” (2016) om den tyska konstnärinnan Paula Modersohn-Becker som levde vid förra sekelskiftet har den unge cembalisten Jean Rondeau gjort sin debut som kompositör, men han spelar inte själv med i sitt soundtrack. En nästan tidigromantisk musik efter den klassiska linjen, vilsam att lyssna till, filmen har jag inte sett.

Annons
Annons

4 / 4

The Sixteen, Britten Sinfonia – James MacMillan: Stabat Mater (Coro)

Ämnet är alltså den med katastrofen slagna modern nedanför korset. Katoliken MacMillan drar fram en rå tonalitet i musiken. När kontrabasarna startar sin kräftgång i någon form av tolvton i fjärde satsens ”Sancta Mater, istud agas” inleds en väg som smulas sönder i fiolernas tonlösa kluster. Något med soundet på inspelningen eller utförandet gör att violinstämman låter syntetisk. Men musiken är väl värd att träna sig i.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons