Annons

Tjuvtitt: De mest udda på båtmässan

Det säkraste vårtecknet är här igen: Båtmässan ”Allt för sjön” drar igång i helgen. Den här gången är mässan ovanligt stor – åtminstone tas hela mässområdet i anspråk av över 400 utställare. SvD gick en tidig husesyn bland värstingar och veteranbåtar.

Under strecket
Publicerad

Mässans största segelbåt – en HR 57.

Foto: Lars Pehrson

1 / 18

Mässans största segelbåt – en HR 57.
Mässans största segelbåt – en HR 57. Foto: Lars Pehrson

Segelbåt stor som sommarstuga – för 20 miljoner

Svenska segelbåtar står främst i linjen i år. Från den lilla orten Ellös på Orust kommer mässans allra största segelbåt – en Hallberg Rassy 57 som lanserades i höstas, 18 meter lång.

Detta är en gedigen atlantseglare, stor som en sommarstuga med tre rejäla kabiner. Kunderna finns främst i Storbritannien och Tyskland, men så är prislappen också 20 miljoner kronor i standardutförande.

Omedelbart intill Hallberg Rassy kan man också beundra en fin båt från Roslagen – Rosättra varv är i år tillbaka på mässan med sin Linjett 43.

Annons
Annons

Tändstickskungen Ivar Kreugers båt.

Foto: Lars Pehrson

2 / 18

Ivar Kreugers veteranbåt från 1913

Tändstickskungen Ivar Kreugers båt.
Tändstickskungen Ivar Kreugers båt. Foto: Lars Pehrson

Den här veteranbåten heter ”Loris” och den ställs ut tillsammans med 20 andra veteranbåtar från anrika Heleneborgs båtklubb, känd från Långholmen i Stockholm. Just ”Loris” ägdes av Ivar Kreuger som gillade att köra runt i Stockholms skärgård – tills hans tändsticksimperium kraschade. Hans båt Loris är synnerligen gracil, 15 meter lång och 2,5 meter bred. Den byggdes 1913 på Hästholmsvarvet.

Annons
Annons

Årets fartvindunder går i över 200 km i timmen.

Foto: Lars Pehrson

3 / 18

Årets värsting – 2 700 HK och 125 knop

Årets fartvindunder går i över 200 km i timmen.
Årets fartvindunder går i över 200 km i timmen. Foto: Lars Pehrson

Mässans snabbaste båt? Den är illröd och heter ”Outer limits” och har en topphastighet på 125 knop, eller 230 km/h, med totalt 2 700 hästkrafter från två motorer.

På båtmässan finns dock även långsammare färdmedel, som exempelvis skimboard – en sorts liten surfbräda där du surfar från strandkanten – och radiostyrda båtar. Du kan också höra på föredrag om sjöräddning och polis på ”Marina scenen”.

Annons
Annons

Targa 46 – största motorbåten.

Foto: Lars Pehrson

4 / 18

Mässans jätte kommer från Finland

Targa 46 – största motorbåten.
Targa 46 – största motorbåten. Foto: Lars Pehrson

Mässans största motorbåt är i år en finländsk bjässe – Targa 46. Jämfört med sin närmaste lillasyster på 44 fot är 46:an starkare och snabbare – hon kan göra cirka 40 knop.

I den här storleksklassen börjar vi tala om yachter av kunglig storlek, men även om Targa är ett flaggskepp är hon fortfarande mer seriös och robust än bara flärdfull. Targa byggs för nordiskt klimat och ställs i år ut även i sina betydligt vanligare format, 27, 30 och 32 fot.

Annons
Annons

Eldrivet är trend.

Foto: Lars Pehrson

5 / 18

Eldrivet är nya trenden – gastarna slipper jobba

Eldrivet är trend.
Eldrivet är trend. Foto: Lars Pehrson

En mässa är också prylar. Och inget är just nu så trendigt som grön elektricitet. För många är det redan självklart att komma till en av solceller fulladdad båt. Och elen skapar också möjlighet att fylla båten med nya elprylar.

Den stora riggaren och båttillbehörskedjan Benns berättar att eldrivna vinschar är en ny trend. Även segelbåtar under 38 fot utrustas nu med elvinschar så att man själv slipper att vinscha upp de stora seglen. Från 25 000 kronor kostar elvinschen.

– Det är solpaneler och olika typer av elmotorer som gäller. Även elmotor på rullfocken är nu trend på normalstora båtar. Många tycker att det är tungt att dra i seglen själva, säger Johan Olofsson, säljare vid Benns.

Annons
Annons

Billigare pryl än elvinsch.

Foto: Lars Pehrson

6 / 18

Hissar segel – med skruvdragare

Billigare pryl än elvinsch.
Billigare pryl än elvinsch. Foto: Lars Pehrson

Men behövs verkligen elvinschar? Det frågar sig en och annan gammaldags seglare. Hos Benns tipsar man om att den som bara då och då vill slippa att själv dra vinschen kan komma betydligt billigare undan genom att, istället för att köpa en ny elvinsch, koppla en stark skruvdragare till hålet i den vanliga vinschen. 500 kronor kostar prylen ”i-Winsch” som kopplar ihop vinschen med skruvdragaren.

Enligt Benns ökar efterfrågan på draghjälp därför att båtfolket ofta är lite medelålders – samtidigt som båtarna är större än förr.

Annons
Annons

Racer från västkusten.

Foto: Lars Pehrson

7 / 18

Hetaste trenden: tuffa, snabba dagbåtar

Racer från västkusten.
Racer från västkusten. Foto: Lars Pehrson

Enligt ”mässgeneralen” Hanse Thorslund fortsätter den stora trenden med tuffa dagbåtar att dominera i en stor del av utställningen. På bilden syns ”Iron”, en racerbåt med annorlunda design – som tagen ur en James Bond-film.

Den här är gjord av plast men den präglas av breda avbärarlister i gummi. Samma västkusttillverkare gör även Brig-båtarna, kända som hybrider mellan ribbåt och hård båt.

För övrigt visar mässan att aluminiumtrenden bara fortsätter. I segmentet snabba dagbåtar antar de ibland ett nästan militäriskt utseende, som hos Marell med en kamouflagemålad modell. Som alltid är baltiska Anytec på plats med sina hårda aluminiumbåtar, marknadsförda av delägaren Peter ”Foppa” Forsberg.

Annons
Annons

Med finish och stil som på Rivieran.

Foto: Lars Pehrson

8 / 18

Brexit gör klassisk finess dyrare

Med finish och stil som på Rivieran.
Med finish och stil som på Rivieran. Foto: Lars Pehrson

En motsats till den råa, tuffa bruksbåtstrenden bjuder det brittiska Fairline – vars stora semesterbåtar utstrålar glänsande finish. På mässan är det i år Sverigepremiär för Fairline 43, en för svenska vatten stor brittisk motorbåt som nyligen belönats i Cannes för sin rena inredning. Här möter glanslack, massivt trä, speglar och glas.

Vad är då priset? Räkna med från 6,5 miljoner kronor.

– Priset beror väl på svenska kronan, men också på vad som händer med brexit, svarar Viktor Norstedt hos importören Fair Marin AB.

Till grundpriset 550 000 pund tillkommer tillval för sådant som luftkonditionering, radar, gps, värmare, tv samt stereoanläggningar, med mera.

Fairline 43 är den minsta från varvet. På andra marknader säljer Fairline jättar ända upp till 63 fot, men då hamnar priserna uppåt 30 miljoner kronor – och så kapitalstarka köpare finns det för få av i Sverige.

Annons
Annons

Här är det äkta.

Foto: Lars Pehrson

9 / 18

”Plurr” har blivit svensk kulturhistoria

Här är det äkta.
Här är det äkta. Foto: Lars Pehrson

Båten ”Plurr” har något vilsamt över sig. Det var så som med Plurr båtlivet startade i Sverige då sommardrömmarna började byggas kring sekelskiftet. Plurr, från 1905, var en av C G Petterssons första snabbgående båtar, byggd av varvet Reversator.

Precis som varje år satsar mässan Allt för Sjön på att även visa upp svenska klassiker, och i år är det en ovanligt vacker motorbåtssamling i trä.

Just Plurr hade i hela 70 år samma ägare, tills båten 2016 donerades till Sjöhistoriska museet som i sin tur låter den ligga i Pålsundet vid Södermalm där välkända Heleneborgs båtklubb tar hand om kulturarvet.

Annons
Annons

En ny sorts regattor lanseras.

Foto: Lars Pehrson

10 / 18

”Gold Cup” för seglareliten – en ny sorts regattor

En ny sorts regattor lanseras.
En ny sorts regattor lanseras. Foto: Lars Pehrson

På årets båtmässa lanseras också stora kommande regattor, bland annat ”Star Sailors League Nations Gold Cup”. Detta blir ett nytt tävlingsformat där bästa länders bästa seglare tilldelas identiska båtar av en ny entypsmodell – som ställs ut med guldfärgat skrov på mässan.

Tanken är att ”SLL Gold Cup” – ska bli ett nytt slags VM eller Grand Prix för segling, där lagseglande båtar går vidare eller slås ut ungefär som i vid ett fotbolls-VM.

På plats i Älvsjö är även Lars Nordling, ordförande i Sveriges Starbåtsförbund som har en stor internationell regatta med ordinarie Starbåtar på gång, nämligen 2020 i september då det blir ”Grand Slam” på Baggensfjärden utanför Saltsjöbaden.

Annons
Annons

Snabba elbåtar – klarar ett par timmars gång.

Foto: X Shore

Eeltrek – en elbåt med kabin lovar Konrad Bergström att lansera senare i sommar men den är ännu inte på mässan. Klart är att akilleshälen för elbåtar fortsätter att vara den höga friktionen mot vattnen som begränsar tiden mellan laddningarna.

Foto: X Shore

11 / 18

”Båtarnas Tesla” – om du vill betala miljoner

Snabba elbåtar – klarar ett par timmars gång.
Snabba elbåtar – klarar ett par timmars gång. Foto: X Shore

Entreprenören Konrad Bergström, som bland annat grundade företaget Zound Industries, driver nu företaget X Shore som satsar på elbåtar. Bergström tror att elbåtar kommer att bli en lika stor succé som elbilar.

På mässan ställer han ut den 6,5 meter långa båten Eelex 6 500 som gör upp till 40 knop, och som i marschfart på 25 knop klarar 2,5 timmar. Prislappen är dock ganska saftig – från 2,8 miljoner kronor. Men Bergström lyfter fram frånvaron av störande avgaser och motorljud som det alldeles extra.

– Det du hör när du kör låter lika rent som ett vattenfall, hävdar Konrad Bergström.

Eelex 6 500 kan gå cirka 50 distans mellan laddningarna – ”vilket räcker för många”, resonerar Konrad Bergström.

Eelex finns också i en större variant, på åtta meter. Gemensamt är att batteripaketen kan fås för 90 eller 120 kilowatt. Det senare ger förstås den längsta drifttiden, men också en vikt på cirka 600 kilo vilket är dubbelt så mycket som i vanlig Tesla. Det är ju mer friktion när man kör båt på sjön än när man kör bil på en väg, så det krävs mer batterier.

Eeltrek – en elbåt med kabin lovar Konrad Bergström att lansera senare i sommar men den är ännu inte på mässan.  Klart är att akilleshälen för elbåtar fortsätter att vara den höga friktionen mot vattnen som begränsar tiden mellan laddningarna.
Eeltrek – en elbåt med kabin lovar Konrad Bergström att lansera senare i sommar men den är ännu inte på mässan. Klart är att akilleshälen för elbåtar fortsätter att vara den höga friktionen mot vattnen som begränsar tiden mellan laddningarna. Foto: X Shore
Annons
Annons

Arcona 435 vann prestigefullt pris.

Foto: Lars Pehrson

12 / 18

Arcona blev årets yacht – köptes av Najads ägare

Arcona 435 vann prestigefullt pris.
Arcona 435 vann prestigefullt pris. Foto: Lars Pehrson

Arcona 435 hade premiärvisning i höstas och vann den gångna i vintern också ett prestigefullt pris på mässan i Düsseldorf – European Yacht of the Year – för sina seglingsegenskaper. Ofta säljer Arcona sina båtar med sittbrunnen helt öppen akterut. Men de byggs också med sittbrunn i andra placeringar, vilket förstås ändrar layouten.

Arcona i Gustavsberg på Värmdö gör cirka 20–25 båtar årligen, men sedan ett år ingår också Najad med cirka 5 båtar i årsproduktion i koncernen. Vd för både Najad och Arcona – som i år delar ”brygga” på Allt för Sjön – är Nicolas Broberg. Han konstaterar att Najad inte längre är kvar i Henån på Orust men att skroven görs i Kungshamn och snickerierna kommer från Orust även om monteringen görs i Uddevalla.

Både Arcona och Najad – som drivs i separata bolag – ägs nu av företagaren Håkan Eksandh.

Annons
Annons

Årets finska nyhet.

Foto: Lars Pehrson

13 / 18

Finland dominerar – lanserar ny Grandezza

Årets finska nyhet.
Årets finska nyhet. Foto: Lars Pehrson

Finländska båttillverkare har över 20 varumärken på Allt för Sjön. Grandezzas nya modell, 37 fot, är en av årets finska nyheter. Men annars dominerar småbåtar från grannlandet, som talar stolt om att man har bevarat sin båtindustri.

Annons
Annons

Silver flirtar med vanlig glasfiber igen.

Foto: Lars Pehrson

14 / 18

Krävande skärgård talar för aluminium

Silver flirtar med vanlig glasfiber igen.
Silver flirtar med vanlig glasfiber igen. Foto: Lars Pehrson

Nytt från Finland i år är också dagbåten Silver Tiger. Den görs i vit glasfiber som ska tilltala köpare som har lite varmare vatten, ur finsk synvinkel även Sydsverige.

– Silver var den första tillverkaren i Finland som kombinerade aluminium och glasfiberdäck. Men med Tiger gör vi alltså en båt i enbart glasfiber, säger Christoffer Wallgren, exportchef vid finska Silver.

Han talar om att den starka aluminiumtrenden med bruksbåtar delvis håller på att brytas, av estetiska skäl. Många vill ha ljusare båtar. En Tiger som på bilden kostar cirka 500 000 kronor inklusive motor på 150 hästar.

– Även om vi lanserar Silver Tiger helt i glasfiber, förblir de många andra hybriderna med aluminiumskrov och glasfiberdäck Silvers liv och leverne, fortsätter Wallgren.

Han resonerar att Finland har en krävande skärgård med ”mycket stenar och is” varför man främst bygger lättskötta, tåliga båtar för kunder som använder dem till vardags i skärgårdarna.

– Så trenden är nog fortsatt aluminium i Östersjön, även om man hos oss i Silver gärna kombinerar aluminiumskrov med glasfiberdäck i många modeller, berättar Christoffer Wallgren.

Annons
Annons

Kläder ombord.

Foto: Lars Pehrson

15 / 18

Ny sommar, nya kläder – och ny hamnguide

Kläder ombord.
Kläder ombord. Foto: Lars Pehrson

Ingen mässa utan att också seglarställen kommer med nya finesser, moden och material. Ett av de märken som återkommer är Gill som gör seglarkläder som ska klara även störtsjöar. Inköpare hos Benn’s är Ellinor Magnér som konstaterar att helt billigt är det inte med nya seglarställ om allt det nya ska vara med. Bildens vitblå jacka för off shore-segling är uppbyggd i två lagerslaminerat material med ”3 dots”, och kostar nästan 4 000 kronor.

Värt att veta för pryltokiga är att i varje fall Sjöfartsverkets sjökort för Stockholm kan vänta i år. Det kommer inga nya för ABC-regionens vatten. Däremot lär Hydrographica – som ger ut storskaliga specialkort över de gyttrigaste skärgårdarna – komma med en uppdaterad utgåva av "Hamnguiden  - Arholma - Landsort". 

Annons
Annons

Spolformad.

Foto: Lars Pehrson

16 / 18

Svenskt skrov för extrema farter

Spolformad.
Spolformad. Foto: Lars Pehrson

Den här båten från Örnsköldsvik, kallad ”High Coast”, har ett mycket långt skrov gjort för höga farter med kraftiga förstärkningar av borden. Det är en världspremiär för den som gillar att åka i extrema farter.

Annons
Annons

Med stäven som landgång.

Foto: Lars Pehrson

17 / 18

Mässans mest udda båt?

Med stäven som landgång.
Med stäven som landgång. Foto: Lars Pehrson

Lite annorlunda på mässan är ”Alucat” – en finsk transportbåt som man kör ändå in mot land, och där stäven kan fällas ner som en bekväm landgång. Den beskrivs som perfekt för transporter, med allt från turistgrupper och rörelsehindrade till hantverkare med mycket byggmaterial. Alucat används bland annat i räddningstjänsten.

Priset är från 400 000 kronor och uppåt på modellen som syns på bilden.

– Alucat är ett litet företag nära Tammerfors. I år gör vi 30 båtar, berättar finlandssvenske Michael Nybäck, säljrepresentant.

Annons
Annons

Stefan Iwanowski hoppas att Pålsundet nu är räddat.

Foto: Lars Pehrson

18 / 18

Kulturarv som annars guppar i Pålsundet

Stefan Iwanowski hoppas att Pålsundet nu är räddat.
Stefan Iwanowski hoppas att Pålsundet nu är räddat. Foto: Lars Pehrson

Det är författaren Stefan Iwanowski som ansvarar för utställningen av veteranbåtar från den i år 100-årsjubilerande Heleneborgs båtklubb. Utställningen på Allt för Sjön påminner om att det tills nyligen fanns planer i Stockholms stadshus om betongmurar längs Pålsundet, för att bygga en cykelväg, något som enligt klubben skulle ha hotat både Pålsundet och Mälarens kulturhistoriska träbåtsarv.

– Tack och lov ser det inte ut att bli så. De båtar vi visar upp ligger annars förtöjda i just Pålsundet mellan Långholmen och Södermalm, och de är svensk historia.

Tjugo sådana veteranbåtar finns i år på Allt för Sjön, byggda från 1890-tal fram till 1970-tal, för det båtliv som utvecklats till det vi har idag. En av Stefan Iwanowskis favoriter på mässan heter ”Lice” – en motorbåt i trä från 1920-talet som bara 1,70 meter bred men 8,40 meter lång. Den är liten och smal, men byggdes ändå med salong.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons