Annons

AraweeloLyxigt, sorgligt, innerligt från Rinkebys vackraste

Cherrie låter bättre än någonsin tidigare på ”Arawello”. Ett album som är mer lågmält än kaxigt och där melankolin gå som ett stråk genom låtarna. Vad som står helt klart är att Cherrie är redo för en internationell karriär.

Under strecket
Publicerad

Araweelo

Artist
Cherrie
Genre
Soul
Musikbolag
Araweelo/TRANS94
År
2018

Betyg: 4 av 6

I somalisk sägen är drottning Araweelo en legendarisk och uråldrig ikon. Hennes dåd och historia har delats från mammor till döttrar i århundraden, en hjältinna för kvinnors rättigheter och matriarkisk makt. Enligt somliga är det inte säkert att hon över huvud taget existerat, men det spelar ingen roll – sagan om henne gör det och lyfter somaliska kvinnor världen över.

Det finns till och med en sajt i hennes namn – ”Araweelo abroad”, som beskriver sig som en ”cyber homecoming” för somaliska kvinnor spridda över världen.

Mellan och en och en halv miljon somalier lever i exil i andra länder och Sherihan ”Cherrie” Hersi är en av dem. Hon är född i Norge, tillbringade sin barndom i Finland och är uppvuxen i Rinkeby, Stockholm.

För sitt debutalbum ”Sherihan” fick hon 2017 en grammis för årets hiphop/r’n’b – och då hon tog emot priset tillägnade hon det till ortens kvinnor, de marginaliserade, de utan röst.

Hon blev ortens egen drottning, sjöng och pratade om problemen som annars osynliggjordes. Inte minst med sin första singel ”Tabajna”, som handlar om vapen i förorten eller ”Änglar”, om sina vänner som mördats i det meningslösa våldets namn.

Annons
Annons

Nu släpper Cherrie sitt andra album, och har tagit sig an ett nytt uppdrag. Att nå utanför Sveriges gränser med sitt budskap ”om jag lyckas, då vi alla kan”, som hon sjunger i ”163 för evigt”. Den svenska låten som fick vingar och genom just den somaliska diasporan blev en hit i England, USA – ja över stora delar världen. Amerikanska stjärnan Khelani har gjort en remix med en egen vers på låten.

”163 för evigt” finns inte med på Cherries nya album, som fått sin titel efter den mäktiga feminist-drottningen – ”Araweelo”. Men låtens ande vilar över de tio (plus två bonus)-spåren, precis som Araweelos.

Albumet inleds med ”Kärt barn”, ett samarbete med hyllade nykomlingen Ozzy och Guleed. Ozzy kommer från samma somaliska stad som Cherrie, och de har båda förlorat sina fäder. Hans röst är det första man hör, som del av hennes vision att förenas och sprida sina delade öden.

Det är, precis som resten av skivan, vackert och sorgligt, innerlig r’n’b på svenska som bygger på tunga beats och spröd sång. I jämförelse med debuten, som hon till största del gjorde tillsammans med Leslie Tay, är den här mer lågmäld, mindre oslipat kaxig. Det har producerats av framför allt Amr Badr och Cherrie själv. Och jag kan sakna direktheten i förra skivans ”Dumpa han” och ”Aldrig må så här”.

På ”Araweelo” är budgeten väl tilltagen, ljuden är lyxigare och sången, som man anade var helt makalös på första albumet, kommer äntligen till sin rätta. Här bjuder Cherrie på landets vackraste röst någonsin.

Teman kretsar kring hennes egen resa, med såväl självupplevda orättvisor, sorger och nostalgiska minnen som klassiskt hiphophävdande av huvudpersonen själv. Men när Cherrie sjunger om hur långt hon kommit, i låtar som ”Känns som 05”, ingår ett melankoliskt stråk, som gör låtarna mer mångbottnade och större än att att bara handla om henne själv.

Det gör det inte bara klädsamt ödmjukt, utan även helt unikt.

”Araweelo” innehåller två bonusspår som är på engelska. De är skrivna och producerade tillsammans med amerikanska hiphop-producenter, och jag råkar veta att det finns fler låtar av det slaget på Cherries hårddisk. Någonting säger mig att det svenska språket gör ”Araweelo” till en skiva av exklusiv karaktär. Nästa gång vi hör från Rinkebys vackraste kan hon mycket väl vara en fullfjädrad internationell – och helt engelskspråkig – artist.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons