Annons

M: Avtalet behöver ses över

Nationalmuseums sponsoravtal med BMW väcker kritik, oavsett om man är positiv eller negativ till sponsring i grunden.

Under strecket
Publicerad

Nationalmuseum i Stockholm.

Foto: ROBIN HALDERT/TTBild 1 av 2

Samarbetsavtalet mellan Nationalmuseet och BMW skrevs under i maj förra året av generaldirektören Berndt Arell. Han ser inga problem med skrivelsen.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMANBild 2 av 2

Nationalmuseum i Stockholm.

Foto: ROBIN HALDERT/TTBild 1 av 2

Samarbetsavtalet mellan Nationalmuseet och BMW skrevs under i maj förra året av generaldirektören Berndt Arell. Han ser inga problem med skrivelsen.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMANBild 2 av 2
1/2

Nationalmuseum i Stockholm.

Foto: ROBIN HALDERT/TT
2/2

Samarbetsavtalet mellan Nationalmuseet och BMW skrevs under i maj förra året av generaldirektören Berndt Arell. Han ser inga problem med skrivelsen.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

SvD har i en tidigare artikel avslöjat att statliga Nationalmuseum i ett sponsoravtal med BMW förbundit sig att skapa ett positivt intryck av bilföretaget. Bland annat står det i avtalet att:

”Nationalmuseum skall verka för ett stärkande av BMW:s och produkternas image genom att i förekommande fall lämna positiv information till allmänheten om BMW och försöka skapa ett positivt intryck av varumärket BMW”.

Därtill förbjuds Nationalmuseum att ”uttrycka sig nedsättande om BMW:s produkter”, även efter att kontraktet för sponsorskapet löpt ut.

Inom Moderaterna har sponsring varit en av paradfrågorna för tidigare kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth. Per Bill, ordförande i riksdagens kulturutskott vill att Nationalmuseums sponsoravtal ses över. 

– Sponsring kan tillföra viktiga medel till kulturlivet men måste naturligtvis följa lagar och regler. Svenska myndigheter får aldrig avtala bort sitt oberoende och sin opartiskhet. Därför är det nu viktigt att Kulturdepartementet ser över avtalet och säkerställer att allt är i sin ordning, säger Per Bill (M).

Annons
Annons

**Även inom Centerpartiet **är kritiken hård.

– Det här verkar ha gått för långt, att man ska fortsätta att prata positivt om en vara, säger Per Lodenius, kulturpolitisk talesman i Centern.

Han är tydlig med att partiet är positiv till sponsring generellt.

– Men det måste ske öppet och transparent, säger han och tillägger att myndigheter ska vara sakligt opartiska.

Han tycker att sponsring fungerar bra om en produkt visas upp i samband med en utställning eller liknande, men inte att en kulturinstitution ska tala positivt om produkten.

– Det är en konstig klausul som jag inte tycker är lämplig för den här typen av verksamhet, säger Per Lodenius.

Även Vänsterpartiets kulturpolitiska talesperson Rossanna Dinamarca är starkt kritiskt mot sponsoravtalet, som hon menar skapar problem med den konstnärliga identiteten.

– Det här med att man ska ge en positiv bild både under tiden då avtalet löper och efter. Det är en skarp begränsning av yttrandefriheten, säger hon och menar att avtalet är ett bra exempel på den typ av problem som sponsring kan skapa och som partiet har varnat för.

Utställningarna riskerar att få trovärdighetsproblem, anser Dinamarca.

– Det går inte att lita på att det man visar visas utifrån konstnärliga kriterier, eller för att det passar BMW. Det är ett jättestort problem.

Även Folkpartiets kulturpolitiska talesperson Bengt Elisson, som ger SvD en skriftlig kommentar, är kritisk. Han menar att uppgifterna om Nationalmuseums sponsoravtal låter ”väldigt märkligt och oroande” och skriver att en myndighet och nationalklenod inte får bli en förtäckt reklampelare.

– Alla fakta måste omedelbart på bordet, skriver Bengt Elisson.

Han tycker dock inte att sponsoravtal i sig är ett problem.

SvD har sökt kulturminister Alice Bah Kuhnke men hon är på resa i Kiev och kan inte ge kommentarer. I hennes ställe svarar pressekreteraren Kristoffer Talltorp. Han vill inte ha synpunkter på sponsoravtalet, men säger att kulturdepartementet kommer att ta upp avtalet med Nationalmuseum i vår.

– Vi kommer att ta upp det här i den löpande dialogen med myndigheten. Det är något vi gör för att säkerställa att de följer vad som står i regleringsbrevet, säger han.

Han vill inte svara på om regleringsbrevet behöver formuleras om.

– Det är för tidigt att säga nu, säger Kristoffer Talltorp.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons