Annons

Efter svidande kritiken: M kräver att processen tas om

Höghastighetståg i Peking.
Höghastighetståg i Peking. Foto: AP

Efter Riksrevisionens kritiska rapport om höghastighetsbanorna vill Moderaterna göra om hela processen. Centerpartiet håller däremot fast vid att banorna ska byggas.

Under strecket
Publicerad

Den statliga granskande myndigheten Riksrevisionen kom på torsdagen med hård kritik mot hur planeringen av ny järnväg för riktigt snabba tåg mellan Stockholm-Jönköping-Göteborg/Malmö gått till.

Frågan splittrar de politiska partierna som har olika syn på om de nya banorna verkligen ska byggas. Regeringen och Centerpartiet är för medan Moderaterna Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna är emot.

Enligt Jessika Roswall, talesperson för Moderaterna i trafikfrågor, har partiets kritiska inställningen nu stärkts ytterligare.

– Projektet borde ha stoppats tidigare. Jag delar Riksrevisionens åsikt att det krävs ett omtag, säger Jessika Roswall.

Hon är bland annat kritisk till de höga kostnaderna. Investeringen beräknas gå på 250 miljarder kronor, och då är det ändå mycket som inte ingår.

– Kostnaderna är underskattade. Det finns många studier som visar att det blir många fler miljarder. Dessutom blir tidsvinsterna med höghastighetståg så små att det inte motiverar det här väldigt dyra projektet, säger Jessika Roswall.

Hon anser att det nu i stället borde ske en utbyggnad av järnvägen kring storstäderna där många människor pendlar till jobbet varje dag. Det gäller inte minst i Skåne och i västra Sverige där det i dag knappast alls går att tågpendla mellan Göteborg och Borås.

Annons
Annons

Anders Åkesson, trafikpolitisk talesperson för Centern, håller med Riksrevisionen om att alla utredningar om de planerade höghastighetsbanorna inte gjorts på bästa sätt. Framför allt gäller det kravet att man först ska se om det finns billigare och enklare lösningar.

Men han håller fast vid Centerpartiets linje att det behövs mer kapacitet för järnvägen och vill fortsatt se nya höghastighetsbanor.

– Det behövs mer kapacitet både i norra och södra Sverige. Så vi är för det här projektet med höghastighetsbanor. Men det ska genomföras på ett ansvarsfullt sätt, säger Anders Åkesson som inte heller tycker att processen behöver starta om, som Riksrevisionen föreslår.

Enligt Anders Åkesson handlar det nu om mycket mer än bara bygget av ny järnväg. Tanken är att höghastighetsbanorna även ska få fart på bostadsbyggandet i de kommuner som får en station.

Riksrevisionen uppmärksammar även att höghastighetsbanorna inte är samhällsekonomiskt lönsamma. För varje krona skattebetalarna satsar kommer det bara tillbaka 40 öre i form av kortare restider, bättre miljö och så vidare.

– Det finns praktiskt taget inget järnvägsbygge i det här landet som gått att räkna hem med de metoder Trafikverket använder, säger Anders Åkesson.

Men han påpekar att det finns ett konkret problem att lösa. Det är fullt på spåren och då behövs mer kapacitet.

– Det är dyrt att bygga järnväg. Men när den väl är på plats ger den bra möjligheter, säger Anders Åkesson.

Mycket av kritiken från Riksrevisionen riktas mot de regeringar som sedan 2003 drivit frågan om att bygga höghastighetsbanor utan att se om det finns billigare och enklare alternativ. Samma kritik riktas också mot Trafikverket.

Lennart Kalander, planeringschef på Trafikverket, medger att de kunde ha tittat mer på enklare lösningar. Men han påpekar också att Trafikverket måste följa regeringens direktiv och de ville veta hur en färdig höghastighetsbana kunde byggas.

– Vi har tittat på möjligheten att i stället bygga ut de nuvarande stambanorna. Men det är inte en bättre lösning än att bygga nytt, säger Lennart Kalander.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons