Annons

Ernman: ”Jag är lite trött på min bransch”

”Det tog mig två sekunder att tacka ja”, säger operasångerskan Malena Ernman om sin roll i ”Maratondansen” på Kulturhuset Stadsteatern i höst.
”Det tog mig två sekunder att tacka ja”, säger operasångerskan Malena Ernman om sin roll i ”Maratondansen” på Kulturhuset Stadsteatern i höst. Foto: Jessica Gow/TT

Gina Dirawi och Malena Ernman gör teaterdebut, Leif Andrée berättar om sitt liv, Kajsa Grytt leder en kvinnokör och Gunilla Heilborn skickar ut skådespelarna på vandring – det är några av höstens begivenheter på Kulturhuset Stadsteatern.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Leif Andrée, som fick SvD:s Thaliapris 2015, ska göra en monolog om sitt eget liv i höst.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1

– När jag fick frågan tänkte jag i två sekunder och sedan tackade jag ja. Jag är lite trött på min bransch.

Operasångerskan Malena Ernman ser rejält förväntansfull ut inför arbetet med koreografen Kenneth Kvarnström som ska sätta upp ”Maratondansen” på Kulturhuset Stadsteatern med premiär den 25 augusti. Han regidebuterar, hon teaterdebuterar – med undantag för en roll i ”Cabaret” på Dramaten.

Nu ska hon spela en av ceremonimästarna i ”Maratondansen”, en musikal byggd på en roman av Horace McCoy, ”De skjuter hästar, inte sant?”.

– Jag har sjungit i 25 år men alltid varit mer intresserad av teater och dans. Sången har jag ändå. Det är teateraspekten i opera, karaktärsrollerna, som lockat mig och jag har gått min egen väg. Jag har tackat nej till flera utlandserbjudanden för jag vill kunna vara med familjen. Och Kenneth Kvarnström känner jag till och litar på, säger Malena Ernman till SvD efter Kulturhusets Stadsteaterns höstpresentation och tillägger:

– Vi är alla lika skräckslagna i ensemblen eftersom vi ska dansa också. Jag har tackat nej flera gånger till att vara med i ”Let's dance”. Att vara med där och förlora skulle inte kännas bra, men det här känns rätt. Jag gillar Kenneth Kvarnströms inställning, att vara ödmjuk och börja från noll. Jag är vän till kaos!

Annons
Annons

Leif Andrée, som fick SvD:s Thaliapris 2015, ska göra en monolog om sitt eget liv i höst.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1

Teaterchef Anna Takanen presenterade en höst med både klassiker och fem nyskrivna pjäser och betonar att detta är skådespelarnas teater.

Leif Andrée, som fick SvD:s Thaliapris 2015, ska göra en monolog om sitt eget liv i höst.
Leif Andrée, som fick SvD:s Thaliapris 2015, ska göra en monolog om sitt eget liv i höst. Foto: Lars Pehrson

En av dem är SvD:s Thaliapristagare 2015, Leif Andrée, som ska spela den självbiografiska ”Leif – tack och förlåt”. Monologen är skriven av Lucas Svensson, för regin står Ole Anders Tandberg.

– Den är till mig, för mig, om mig, med mig, sammanfattar Leif Andrée och förvarnar om att det kan bli ett sextimmarsmaraton med många utvikningar från och med den 29 januari 1958...

”Dylansällskapet” av Denis Magnusson har också vita medelålders män i fokus. Deras Bob Dylan-dyrkan blir ett slags religion. Bekanta tongångar hörs även i ”Donna Juanita”, en nyskriven komisk äventyrsmusikal av Erik Norberg och Johanna Garpe som tar utgångspunkt i 29 sånger av Hasse & Tage med Gina Dirawi i titelrollen. Hon är här syster till libertinen Don Juan, en fri kvinna som på äldre dagar spelas av Claire Wikholm.

Kvinnans roll är fokus även i Mellika Melouani Melanis uppsättning av Strindbergs ”Fadren” med Kajsa Grytt i spetsen för en hel kör av mödrar som bidrar med erfarenheter. Helena af Sandeberg gör Laura, gift med Ryttmästaren. ”Jag tror på dig Anita” är dramatikern och regissören Paula Stenström Öhmans nya pjäs, inspirerad av den amerikanska juristen Anita Hill som anmälde sin chef för sextrakasserier. En vardagsthriller med bland andra Eva Rexed och Alexander Salzberger.

Annons
Annons

– Det handlar om förtryck och makt, jag vill lyfta fram offrens berättelser, säger Paula Stenström Öhman, som nyligen fick Svenska Ibsensällskapets dramatikerpris 2016.

Uppsala stadsteaters avgående chef Linus Tunström ska sätta upp Shakespeares ”Romeo och Julia”. Rikard Wolff återvänder en tredje gång till ”Dorian Grays porträtt” av Oscar Wilde, en komplex historia om kärlek, längtan identitet och åldrande som han har burit med sig sedan han var ung.

Årets familjeföreställning blir ”Mio min Mio”, en dramatisering av Astrid Lindgrens berättelse som blir regissören och SvD:s Thaliapristagare Sofia Jupithers ”debut” i familjeteatergenren.

– Vi ska inte väja för mörkret. Astrid Lindgren var rak och osentimental, säger hon.

Och den prisade koreografen Gunilla Heilborn ska skicka ut skådespelare på stan, deras erfarenheter ska blir pjäsen ”Den långa marschen”.

– Det här började för fyra miljoner år sedan då människan av någon anledning ställde sig upp på två ben, konstaterar hon, som senast gjorde en rosad monolog om att navigera i tillvaron, ”The knowledge”.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons